|
|
|
|---|---|
StarkSenap |
Tjenna, köpte en 540iA -99 för några månader sedan. Bilen gick verkligen perfekt, inga missljud och konstigheter. Men under de senaste två veckorna så har det hänt en del som man börjar att undra över. Lite fakta: 16000mil, Inspektion 2 gjord 05/2008, Ny LMM, Inga felkoder, Ny uppdaterad mjukvara till motorstyrning samt växellåda. 1) När bilen har blivit varm och man har kört ett tag så låter det nästan som ett dieselknack. Detta hörs främst vid tomgång men det hörs även vid gaspådrag. Knacket följer motorvarvet. Kör jag hårdare så hörs knacket tydligare när jag stannar och lyssnar. Enligt BMW inte kedjerassel iaf möjligen VANOS? 2) Ett vinande ljud som hörs mer vid kall motor än vid varm. Hörs i kupén när man drar iväg. tydligt. Hade exakt samma ljud på min 540 E34 kunde aldrig lista ut vad det var. (fanns inte där när jag köpte bilen) Har inte med varken AC eller fläkt att göra. 3) Så idag så upptäckte jag att om jag lägger foten på gaspedalen vid tomgång och gasar lite grann så svajar motorvarvet? Detta kan ju inte vara normalt! Annars så ligger tomgången runt 500rpm. Stabilt. Märkte även att om jag gasar till och varvar upp motorn så bluddrar det till (bak i avgasröret) när den kommer tillbaka under 1000rpm igen. I samband med allt detta så känns bilen slöare och inte lika rapp som när jag köpte den. Alla tips är välkomna. mvh Kent |
| Hej jag fick nåt likadant problem när man gasade så kändes det slö... började med rengörings medel och oktan när man hälde i sånt var den rapp igen men efter några vek.. la bilen av helt lämnade den på BMW då fel sökning uppgav att lamda och kattarna hade lagt av .......så ta en titt på de... jag gissar bara | |
|
Svaret på fråga 1: Är med största sannolikhet Vanos "knack" har samma på min o de e bara ett skönhetsfel (har frågat många) sök efter vanos knack här på forumet så finns det mycket info samt filmer där man hör knacket. Peace=) |
|
| Ang det vinande ljudet kan du lokalisera det från motorn? viner det om du har radio/cd avstängd? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vilken olja kör du på ?? ( prova med Valvoline synpower 5W-40 rekomenderas för tystare gång) (Min M62TU går tyst som en katt spinner:) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
StarkSenap |
oki, då skall vi se... Ja, det viner även om allt är avstängt(AC,fläkt,radio/cd navi...). Man kan även höra något som låter som ett visslande när man drar iväg. Jag tror att det är tjuvluft någonstans. men jag har inte lyckats lokalisera det. Det hörs väl in till kupén, men bara på låga varv. Reagerar inte på startgas någonstans. Lite läckage i ventilkåpspackningarna har noterats men då är det lite ;-) Bilen är slöare på lägre varv som jag upplever det. Finns det nåt samband med läckande ventilkåpspackningar och insugsmembranet/vevhusventilation? Angående detta "vanosknacket". Kan någon bekräfta att detta bara är ett skönhetsfel? Vad egentligen i vanosen är det som knackar? Eller behöver man byta vanos så småningom? Jag kör förnärvarande på Castrol Magnatec 5W40 C3. Skall definitivt testa denna Valvoline synpower 5W-40 vid nästa oljebyte. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.