|
|
|
|---|---|
|
Tjo, Var inne på oljeservice och strax innan jag åkte in så upptäckte jag att handbromsen inte tog. Dom testade att spänna den på BMW men det hjälpte inte så han snackade om att nåt behövde bytas innan nästa besiktning. Nu är det så att besiktningen kommer innan nästa service så jag måste in med den separat för det. Vad är det som måste bytas och vad kan det tänkas kosta? Hann inte med att ta det med dom vid det tillfället. | |
|
Kanske inte behöver byta något alls Lossa justeringen vid spaken, slå lös bromskivan bak, och kontrollera beläggen, de kan vara slut eller ha lossnat (från limningen) I annat fall, slipa gärna bort slitagekanten på "trumman" justera ut backarna med justerskruven så du precis får på skivan igen Sen efterjusterar du med justeringen i spaken Jaha, efter detta halvlånga inlägg ser jjag att du inte åker E36... så någon kanske kan bekräfta om det ser lika ut på din bil? |
|
| Jag hade samma på min 320 E46.. jag spännde handbromsen men den tog ändå inte.. visade sig att handbromsbackarna var dåliga och det var nått mer som hade rostat ihop. | |
| Vad kan det kosta att byta dom backarna. | |
| Jag vet iaf att på E36 man kan spänna både inifrån och utifrån, spänner man för mkt innifrån då kommer inte det hända något...man ska spänna utifrån dvs inne där bällegerna sitter...inte säker på att det är likadann på e46 | |
| Det borde dom ju ha vetat på BMW i så fall. Nåja får lämna in den strax före bes då. | |
|
Backar ca 300:-, ev monteringssats under 100:- Byte kanske 750:- Men det gör du enkelt själv |
|
|
Finns i nån annan tråd där nån sa att BMW rekomenderade att justeringen i trumman skulle hackas tillbaka en jäkla massa steg, tror det var 9 st eller nått. Det funkar inte alls, 3 steg ska det vara, då finns det chans att handbromsen funkar, men den är väldigt klen på nyare BMW, så ofta måste det dit nya delar. |
|
|
Har alltid justerat ut víd hjulet så man precis får på skivan, varför backa av?? Finns ingen anledning, lossa främre justeringen, justera ut vid hjulen, på med skivan, sen slutjustera vid spaken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.