|
|
|
|---|---|
|
DI sågar nya X6an längs fotknölarna.Rätt eller fel? Nog känns det lite märkligt att den anses som så ful som Herr Mattson anser den vara.Är det en motorjournalists huvudsyfte att informera läsarna vad han anser om ett utseende på en bil? Länk | |
|
Länk Det finns redan en tråd om ämnet. |
|
|
Länk Mvh Janne. |
|
Buspelle |
Fast ingen kan väl ändå tycka att X6an är en vacker bil....? |
| jag tycker den e snygg men smaken är som baken.. matsson är väl inte känd för att vara bmw-älskare.. | |
|
X6:an är verkligen ful, men det är dom flesta bilarna i denna kategorin. Finns inga Suv, Sac, Jeepar, eller vad dom nu kan kallas som är snygga. Dom är höga, klumpiga, svajiga, eller stenhårda i fjädringen, törstiga, dyra att äga, oftast busskänsla bakom ratten (inte alla förstås) |
|
|
spider: du har fel. Den är snygg, likaså många andra i den kategorin. Eller var det kanske inte min smak du kategoriserade? :D Sitter man för övrigt inte rätt lågt i bussar, dessutom rätt långt fram, ofta framför framaxeln? Törstig är väl också relativt, beror väl på vad man jämför med. En X6 med 4,8 drar väl inte mer än än en 750/650? Möjligen marginellt, men i sammanhanget väldigt lite isf. Har du kört Cayenne Turbo? Känns den svajig och klumpig? Hur många större bilar i "premiumsegmentet" har du kört? Infinity FX45? Läskus Rx400? BMW X6? Cayenne? Toyota LC90? Jag kan kategorisera lika hårt som alla haters: Alla som dissar SUV hyser svår avundsjuka och har i 9 fall av 10 aldrig ens kört en. Välkommen till debatten! :D |
|
|
Lus: Vill jag köra buss köper jag hellre en Folkabuss :) |
|
| Kass debatt, bättre kan du! :) | |
|
Jo Lus jag kan bättre, men det är ingen ide, Det finns dom som gillar bmw X6 och det finns dom som inte gillar den (jag) det är bara så. Jag tänker inte försöka vinna över dom som gillar X6, det är typ ett evighetsjobb jag inte är intresserad av. Så Lus, köp gärna en X6 du behöver den det vet du :) |
|
|
Märkligt argument det där "behöver".Vem BEHÖVER en Bugatti Veyron,eller en Yamaha R1? Ingen?! Jo,dom fyller en funktion som heter nöje.Ett dyrt nöje såklart,men har man råd,varför avstå? |
|
| Skulle jag ha behov av en sådan bil så blir den X6, och det ser skaplig ut, snygg kan den aldrig bli men ganska aptitlig enligt mig själv. Sedan att den är tung, klumpig, hög ger inget plus på snygghetskontot, men sådana bilar köper man inte direkt med hjärtat i första hand, det bara är så att det luktar mer bruksbil helt enkelt, så sportig blir den aldrig, annat än i relativt sett i jämförelse med de andra dunderklumparna i den klassen. | |
|
och DN älskar den : Länk |
|
| Klart den är ful, den ser ju ut som en Prius från sidan. Vad sa du nu då miljöbils-mupp-Matson? | |
|
I mitt tycke är X6 både sportig och snygg, höjden till trots, och dessutom så går den ju som en dröm (åtminstone med AD och luftfjädringen). Vad är det som säger att en sportig bil (OBS! ej sportbil) måste vara så låg så man skrapar baken i asfalten och så stötig att njurarna hamnar i höjd med knäna så fort man kör över en vägskarv? Tyngden och höjden är ett skapligt plus den dagen man har otur och frontar med en annan bil, älg etc. Verkar dessutom som att X6an retar gallfeber på många --> ytterligare ett bra köpargument, för vem tycker inte det är roligt att provocera lite? ;-) |
|
|
"Tyngden och höjden är ett skapligt plus den dagen man har otur och frontar med en annan bil,,," Egoistisk säkerhet tycker jag är ett minus även om det inte är lika illa som hos äldre SUVar. |
|
|
Säkerhet är väl alltid ett plus. Att sedan beteckna det som egoistiskt att göra vad man kan för att ens familj ska överleva den dagen någon dammar in i en har jag svårt att förstå. Lojalitet i samhället är bra, men inte på bekostnad av ens nära och kära. Har för övrigt svårt att se någon annan jämförande diskussion där folk kan vara så "ödmjuka och förlåtande" som att man t o m är villig att tumma på sin egen säkerhet till förmån för andra okända människor eller djur (dvs de du kraschar med) som i säkerhetsdebatten runt bilar. Det visar bara hur skickligt vissa intressegrupper har lyckats föra fram detta budskapet. Varför inte sova med olåst dörr ifall någon okänd människa kanske kan behöva lite mat och husrum vetja!?! ;-) |
|
|
Nej, säkerhet tycker jag inte alltid är ett plus. Egen säkerhet på bekostnad av någon annans tycker jag aldrig är något bra. SUVar är ju egentligen inte säkrare än vanliga bilar, utan snarare tvärtom genom större benägenhet att välta Länk sämre väghållnig, och längre bromssträcka men pga av sin relativa höjd och tyngd gör den ju kollisionen lindrigare i SUVen. Sen har man självklart rätt att göra vad man kan för att skydda sig själv och sin familj på bästa sätt, men när det går ut över någon annan tycker jag att det är fel! Om min inställning beror på låg självbevarelsedrift eller överflöd av empati eller något helt annat låter jag vara osagt, men jag kan helt enkelt inte på ett trovärdigt sätt argumentera för att mitt eget människovärde skulle vara högre än någon annans. |
|
|
Jo, SUVar har en betydligt bättre relativ passiv säkerhet än andra bilar, främst på grund av sin höjd och tyngd. Om man sedan pratat aktiv säkerhet stämmer det inte att X5/X6/Cayenne har sämre väghållning, bromssträcka eller är mer benägna att välta än en vanlig bil. För mer information i detta ämne, se mitt inlägg här: Länk , där X6 har bättre eller lika bra testvärden som M5, 5-serien etc. Fyrhjulsdriften är dessutom en viktig säkerhetsparameter beroende på vilka vägar/väglag man kör. Sedan blir jag snudd på upprörd. Att dra paralleller till människovärde är ett populistiskt konstaterande som av någon underlig anledning brukar fungera bra och väcka sympati, framförallt i Sverige. Dock så brukar det visa sig att personer tenderar att vara strikt selektiva i sitt sätt att välja när man ska vara human eller inte. Om man nu pratar lojalitet med medtrafikanter och människovärde samt försöker leva efter dessa motton utgår jag från att dessa personer samtidigt: - Aldrig kör över hastighetsgränsen (eller överhuvudtaget?) då detta försätter medtrafikanter i en ökad risk - Kör miljömedvetet (eller inte alls) då utsläpp dödar betydligt fler relativt sett än skillnaden förolyckade mellan SUV-personbil - Konstant lever på existensminimum då varje avsatt hundralapp till välgörenhetsorganisationer räddar liv i tredje världen (för visst skänker man iväg alla pengar man inte behöver för stunden för att bevisa sin empatiska ådra?) - Betalar TV-licens, avstår yrka skatteavdrag etc Om man pratar lojalitet och människovärde så kan en lista bli nästan hur lång som helst. Om man inte gör sitt yttersta i alla lägen för att leva efter detta måtto tycker jag det personligen är att betrakta som hyckleri! (jag gör det inte även om jag stundtals gör halvhjärtade försök för mitt eget samvetes skull) Antalet förolyckade till följd av skillnaden personbil-SUV är en marginell företeelse i sammanhanget. En mer generös attityd när det gäller att skänka pengar ger miljontals gånger högre utväxling i antalet sparade liv. Dock så brukar folk som sagt selektivt välja tillfälle för sina empatiska uttryck för att stilla sitt eget nedsvärtade och populistiskt styrda samvete! Liknande paralleller går att dra till döda respektive äta djur/kött. Många spyr galla över jägare samtidigt som de med glädje frossar i läckra kötträtter. Nej, usch och fy för den svenska jantelagen och avundsjukan! Sopa rent framför egen dörr först innan man börjar ha åsikter om marginalföreteelser i samhället som SUVar och krockskydd. (OBS! A Lind, ber om ursäkt för ovanstående "klubba" men det är mer ett protestuttryck mot den svenska "skenheligheten" som ibland verkar vara total) |
|
Buspelle |
Vidhåller att X6 är riktigt ful, snarast att betrakta som ett missfoster till bil. X3/X5 et c är ett utvecklat "jeep"-koncept som enligt min uppfattning är både trevligt och snyggt (om än tveksamt ur ett traditionellt BMW-perspektiv). Men att blanda ihop ett "jeep"koncept med ett "coupe"-koncept blir något som vare sig är det ena eller det andra. En öl är gott och ett glas rött vin är gott men att blanda dom...nej.... |
|
Mästaren; väl skrivet. Min åsikt: X6 är apsnygg - det sk syftet med designen är därför irrelevant, då alla konsumentprylar omkring oss (inkl det här tangentbordet) har eftergifter som inte fyller någon annan funktion än att de är estetiskt tilltalande på något sätt. Ett endast ändamålsenligt och designlöst samhälle? Nej tack :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.