AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.814

E85 konvertering av BMW M3 tips och råd

Hejsan, undrar om de är någon här som gjort en riktig etanol konvertering, med komphöjning, mera förtändning mm.
Är ju nämligen så att M3GTn ska trimmas lite i vinter hade jag tänkt och varför inte konverteraden för e85 på engång.
Men jag vill veta klarar orginal kolvarna av en komphöjning?
orkar spridarna med att flöda eller bör dom bytas?
soppapumpen hur mycket pallar den med?
finns de någon bra firma som kan mappa orginalboxen för deta, göra ett chip alltså? och även programera om mjukvara till vanos eventuelt.

Är tacksam för många bra att veta svar.
MVH
Fricke
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
På den motorn så måste du nog byta kolvar om du ska komp höja.För om du bara planar toppen som på en gammal Volvo så kommer ventilerna ta i kolvarna samt att kam tiderna inte stämmer.Men man kan ju fräsa ur för ventilerna i gamla kolvarna men jag tror inte att du kommer att vinna något på det.Men kul att du tänker på miljön.
De med att kammtiderna inte kommer att stämma har han som jag ska lämna topen till en lösning på, han sa att vi skulle göra om kammdreven helt enkelt och på så sät kompensera förskjutningen som blir, sedan vet då inte jag hur de blir med ventilerna vid eventuel planing om dom tar i kolvarna
eller ej?
Men enligt min jobbar kompis som har väldigt många års erfarenhet kring att byga rally och rallycross och även stripenmotorer, så enligt hans uträkningra skulle de bara genom att göra en fulständig E85 konvertering ge mellan 20-30 hk om de görs rätt med komphöjning och mer tändning och sås.
Så de är vell tyvär inte miljön jag tänker på i första hand tyvär, de blir en positiv biefekt de bara :)
E
1.156
E
320 ci cab -04
M3Gt är en unik vagn tänk på vad som händer med värdeminskningen vid en etanolkonvertering. Renovera häldre motorn i något så när orginalskick. På en gammal sliten motor kan det säkert ge 20 hk.

Sen räcker det kanske inte med motorn utan du måste titta över bränslepump etc som eventuellt inte tål etanol.

Den extra effekten du önsker kräver att motorn mappas för etanol. Skall det bli bra gjort krävs många timmar i testbänk / rullande landsväg.

Behåll orginalskick

//E
Hej i gen. har prata med min arbetskamrat i dag som ska utföra jobbet och kommit överns om att köra på vanlig 98, men ska som sagt göra ordning topen ändå och kanske sattsa på vassare kammar i stälet för strulet med etanolen, sedan blir de ju som sagt kolfiberplenum, egenbygt ryka och lite bromsar och väghålning i stälet, så får man vell ta och rassta den på bana till nästa sommar, så flitigt man kan.
De ska användas :)
Tror inte den skulle sjunka i värde om jag renoverade och etanol konverterade motorn, inte med dagens bensin priser i alla fall,
skulle snarare tro de blir tvärt om med värdet.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Tycker dit resonemang börjar gå åt rätt håll! Men kolfiberplenum???? Ger det något effektvinst? Bättre kammar, 98 oktan och mappning! Det kan ge mätbar och kännbar effektvinst. Men det gäller att hitta rätt kammar. M3 motorn är rätt optimerad från början.

//E
Länk

här du siffror på kolfiberinsug och mappnig,bara köra på det tillsammans med lite annat godis till din motor
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Det var inga dåliga siffror! Bra med vrid redan vid 3000rpm Är det något mer gjort med maskinen? Kammar? sen ser jag inte om luftmängdmätare är kvar? Hur är den mappad? Med Unichip?

Lurar på lite andra kammar och kolfiberplenum till min M3 GT. / John
det ända som är gjort med den är kolfiberinsuget och mappning,sitter även ett supersprint system,luftmängdmätaren sitter där inbyggd icke synbar=)

mappningen har rafko alias lotecm3 här på forumet ordnat

länk till hans hemsida: Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En riktig goding från Rafko/Lotecm3: Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.