|
|
|
|---|---|
|
Hej Går i tankarna att köpa en 740 efter -95. Är inte så insatt i BMW så jag behöver lite hjälp/råd på vägen. Har du/ni erfarenheter av dessa bilar då det gäller ägandet, försäkringar, förbrukning, delar, service etc etc. Bidra gärna med era erfarenheter. MVH Richard | |
|
Hallå! Jag har goda erfarenheter av 740 E38 absolut. Personligen tycker jag att du ska satsa på en -96 och framåt så du får 4,4 V8 istället för 4,0 samt steptroniclådan, även plastkuleproblemet i automaten ska ju ha lindrats. För 50.000 kr och uppåt ska du kunna hitta en 740 i fint bruksskick. Kan ju vara värt att satsa på en importerad bil med klar historik då de svensksålda som rullat här i 10-12 vintrar inte ser allt för upphetsande ut. Ägandet är förhållandevis "billigt" för den här typen av bil. Jag betalar 8000 kr i helförsäkring hos IF, så det är inte att klaga över. Skatten plockar ju på lite mer eftersom bilen är tyngre än genomsnittet. Men det största är väl egentligen bensinförbrukningen. 3.99 l/mil på kall motor, landsväg 0,90-0,93, stadskörning 1,6-1,7 l. Det roliga är att de drar lika mycket som en 750 som har 4 cylindrar till. Ska tilläggas att jag kör mkt korta sträckor med mycket stadskörning så jag hamnar aldrig under 1,4 l/mil. Läs gärna den fantastiska begguiden på E38. Massa nyttigt information. M62 i övrigt en bra motor, men detaljerna nedan kan vara värda att kollas upp: Oljepumpsbultar, läckande insugsmembran, ventilkåpspackning. Lycka till! |
|
|
Hej Tack för ett väldigt bra svar. Skall kolla närmare på den guiden. MVH |
|
|
Senaste månaderna har det dykt upp säkert ett dussin likadana trådar där folk funderar på att köpa E38. Så mitt tips är att bläddra lite neråt i 7-serie forumet och söka lite så har du många sidors läsning! __________ |
|
| Jo. såg detta | |
|
Hej! BMW E38 740 är en underbar bil.Komfortabla och välbyggda.Sköts dessa bilar om kommer de att skänka dig många sköna och lååååånga mil. Vad gäller bränsleförbrukningen så beskrev Sahlsten den mycket väl.. tyvärr kanske:0)..när man kör tänkar man inte så mycket på det utan det är först när man räknar eller ser det skrivet man "rycker" till lite;0) Vad gäller ägandekostnader varierar det ju lite med tanke på försäkringskostnader, vart du gör service;auktoriserad, icke auktoriserad eller själv osv. Jag betalar 7451kr om året i helförsäkring på IF BMW Orginal Försäkring. Skatten ligger på ca 2800kr per år Sen har du servicen.Jag själv följer bilens serviceinterval fast med undantaget att jag gör en xtra oljeservice mellan ordinarie servicetillfälle. Att lämna in den på BMW på service kostar ju givetvis en slant xtra och du får en BMW stämpel i boken som många kanske anser vara xtra värd?! Själv köper jag alla delar och servicematriel på BMW och låter en icke auktoriserad verkstad som jag har högt förtroende utföra service och eventuella reprationer.Bilen blir ju fortfarande omskött med stämpel i boken och kvitto som visar de saker som gjorts på bilen.Måhända att det inte är en BMW stämpel i boken.Men så omtåliga är d inte så att de rasar bara för att BMW inte gjort service/reprationer. Det är ju ett sätt att spara många tusenlappar på men att man fortfarande sköter bilen väl. Vad gäller problem och brister så har du ju den fantastiska E38 begguiden här på Autopower.Men dessa är de vanligaste; .Läckande ventilkåpspackningar -märks oftast på misständningar eller att de bakersta tändstiften "badar" i olja. Ventilkåpspackningarna kostar 244kr/st på BMW& är enkelt att åtgärda. .Läckande insugsmembran -märks oftast på "vibrerande" orolig tomgång, har för mig att den kostar runt 5-600kr på BMW. .Kylaren är av plast och spricker lätt -Kylaren ligger runt 4000kr ny på BMW .Kamaxelgivaren -Bilen kan börja gå illa och "hacka" sig fram och stanna under färd eller vid trafikljus osv.Kommer inte ihåg priset på den men själva delen är inte så dyr. .VIKTIGT/ALLVARLIGT -Kontroll av oljepumpsbultarna.Kolla att de sitter ordentligt, mer vanligt än ovanligt att de är lösa.Det är ju inte så kul om bultskallen/skallarna går av och leker med oljepumpskedjan= DYRT! Men annars är M62 motorn en stabil pjäs som håller länge om den sköts. Gäller resten av bilen med.M60 4.0l motorn är hållbar den med som satt i innan.Dock mer automatlådeproblem. Jag tycker också att du ska satsa på en bil från 96 med 4.4l motorn och steptroniclådan.Lådan som sitter i dessa ska inte drabbas av plastkuleproblemet som drabbar 5hp30 lådan.Den nya lådan kan ha kommit tidigare men det låter jag vara osagt. Men till sist råder jag till att inte ha bråttom utan ha tålamod och kolla på många innan du bestämmer dig.Finns många till salu och ju fler du tittar på dessto större kunskap får du tills du hittar din pärla. Haka inte upp dig allt för mycket på mil,utrustning,tillbehör och årsmodell utan det viktiga är att du hittar en välomhändertagen bil.Lägg hellre till några tusenlappar för det där fina exemplaret än att göra det där "superklippet" som kan göra skillnad på lycka& misär. När du hittat ditt exemplar kör,njut och le. =) Lycka till Nyvaxat går fortast:) |
|
|
Hej. Tack för ett väldigt genomarbetat och bra svar. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.