AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.755

Hur är det möjligt med minskad bränsleförbrukning med trimbox?

Ur
184
Urma
118d -08
Återförsäljare av trimboxar hävdar ofta att med deras box minskar bränsleförbrukningen med 5-10% vid vid oförändrad körsätt. Hur är det möjligt? Det boxen gör är ju att spruta in mer bränsle, och som i vissa fall även höjer laddtrycket. När laddtrycket höjs sugs ju mer luft in samt mer bränsle pumpas in. Visst ökar vridmomentet, men ändå.

Ta som exempel 118d-120d, 318d-320d, samma motorer men olika trimnings grad. Man kan tycka att 320d, 120d skulle vara bränslesnålare än 318d, 118d eftersom dom har högre vridmoment, har läst att dessa motorer har högre insprutnings tryck, alltså som en trimbox. I.O.F.S vet jag inte om turbon är annorlunda, har ej hittat något om det.

Jag kör med trimbox och är mycket nöjd med bränsleförbrukningen. Senast jag tankade snittade jag 0,51=uppmätt förbrukning. Eftersom jag kört med box nästan sen bilen var ny så kan jag inte kontrollera om förbrukningen minskat, stigit.

Min bil: Länk

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Tidigare tändning på bensinare motsvaras väl av tidigare insprutning på en diesel. Det är det som gör skillnaden

/Mats J
Urma

Vad har du för box?
Ur
184
Urma
118d -08
Jag har en promotech +box, den med laddtryckshöjning.

Mats J. Jag vet att tidpunkten för insprutet ändras, men också att mängden diesel höjs. Det är det som jag tycker är märkligt.

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Mängden soppa vid ett visst gaspådrag ökas, men med tidigare insprutning får du ut önskad effekt vid ett mindre gaspådrag, alltså drar den mindre.

/Mats J
E6
123
E60
520d aut-06
Varför sätter då inte BMW in dessa boxar från start?
Här försöker BMW spara bränsle med start/stopp funktion och annan utrustning, de spenderar 100-tals miljoner på utveckling av bränslesnålare bilar men så var det bara att sätta in en box?

Jag kan hålla med om de bilar som är tillverkade för att köras i stadstrafik typ Aygo, används för motorvägskörning. Då kan det nog hjälpa med mer hk och mindre varv.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Avgasreningskrav kanske???

/Mats J
Ur
184
Urma
118d -08
Mats J. Det måste någ vara som du säger. Man lär sig alltid något nytt här på forumet, tack!

E6
123
E60
520d aut-06
Det sägs ju att med box drar bilen mindre bränsle

Hur kan det bli mer avgaser när bilen drar mindre bränsle och påverka avgasreningskraven?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om en förbrännig ger för hög temperatur bildas NOx, om man håller temperaturen nere så blir det andra kemiska föreningar istället. Finns nog andra utsläpp som ökar också men jag kan inte sådant så noga. Så det blir inte mer avgaser men fel avgaser kan man väl säga.
Dessutom sliter högre effekt på motor och drivlina så en biltillverkare måste ha god marginal för att slippa garantiärenden (och dessutom skall originalprogramvaran funka i hela världen från Arizona till Kiruna), så en trimbox kan ta lite på den marginalen, speciellt om man gör den till ett land med ett speciellt klimat (och speciell bensin, i Sverige finns väl inte sämre än 95 oktan...)

/Mats J
Ur
184
Urma
118d -08
Jag hade tidigare en Toyota Carina E, 1,8. Motorn var en sk. leanburn motor, skulle vara extremt bränslesnål vid "normal" körning. Visade sig också att den var, snittade ofta 0,65. Då -96 var det extremt bränslesnålt för en mellanklass bil. Har för mig att jag läste att den skulle gå på 25 delar luft på 1 del bränsle. En vanlig motor, vet inte exakt går väl på 10, 15-1.

Den tidigare Mitsubishi Carisma GDI hade väl också denna teknik. Mitsubishi motorn hade problem med sotning, likaså Toyotan enligt besiktningsmannen som jag pratade med. Toyota slutade tillverka denna motor, likaså Mitsubishi.

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ett skäl är också att många bilar är gjorda för att fungera på alla slags olika bränslekvaliteér, det finns ju många länder med undermålig bensin.

Mha ett trimchip kan man då optimera förbränningen för vår fina soppa.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag har dokumenterat min körning NOGGRANT under flera körningar.

Länk

Förbrukningen HAR sänkts på min bil när jag kör med box. Om mitt resultat sän kan översättas till bilar utan automat har jag ingen aning om, men jag kan säga att alla siffror stämmer till 100%.

//amullo
---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.