|
|
|
|---|---|
|
Jag kollar fälgar till min -07 318d touring. Tänkte skaffa vinterfälgar och skulle gärna köpa originalfälgar. Då urvalet av E90/E91 är begränsat så funderar jag på om fälgarna till en äldre E36 eller E46 passar? Vill helst inte ha spacers på. Hälsningar Henrik | |
| E36 o E46 fälgar passar inte till E91. | |
|
Vad är det som gör att de inte passar, bultmönstret är detsamma. Passar 1-seriens fälgar? Även 5-serien har ju 5x120 men jag vet att dessa har en Et som gör att de inte passar på E36, E46 passar i så fall 5:ans fälgar på E91? Henrik |
|
|
E46 fälgar går utmärkt att sätta på en E90/E91:a...förmodligen kommer du dock att bli tvungen att köra med spacers på då det annars kan se lite lustigt ut(smaksak) och det gör att det säkert skulle gå med E36-fälgar också, dock har jag aldrig testat den konfigurationen. Vill dock inte sticka ut hakan för mycket då det tydligen är en allmän uppfattning att det inte går... |
|
|
Ok, vad jag kan läsa ut av detta så är nya 3an bredare i hjulhusen och då lär E46 fälgar hamna en bit in vilket kan se lite lustigt ut om man inte sätter spacers. Hur breda spacers skall man ha? Om det är så så borde 5-serie fälgar oavsett E34, E39, E60 gå bra. De breddar ju lite för mycket på E46 E36. Hade själv för många år sedan 5-seriefälar på en E36 coupe och i stora gupp tog de i lite i hjulhusen. Har jag helt fel angående mina tankar!? Henrik |
|
|
Så här ser gummihuset.se bultcirkelguide ut 4x100 BMW 4-bult 5x120 BMW 1-ser./3-ser. E36/E46/E90/E91/M3/Z3/Z4/X3/X5/525iX 5x120 låg BMW 5/6/7/8-ser./M5/M6/Z8 (Ej 525iX) Finns det någon komplett bultcirkelguide för bmw bilar, jag hittar ingen på forumet när jag söker. Om någon har det så kanske det går att lägga in med rubriken "Fälguide med bultcirkel och ET" Då blir den lätt att hitta. Hälsningar Henrik |
|
|
Svarar mig själv med en länk jag hittade när jag surfade runt lite: Länk Här kan man se vilket ET fälgarna har, verkar som ET 34 är vad som sitter på de flesta normala E90/91 fälgarna. Henrik |
|
|
Jag gick ut och mätte avståndet på skärmkant till däck på min E91 och bak så är det 20mm kvar om fjädringen mot förmodan skulle tryckas ihop fullt. Eftersom det är ET34 original så borde en 5-seriefälg med ET20 gå in utan problem bak. Fram är det lite trängre, där finns det endast 6-8mm kvar till hjulhuset om fjädringen går i botten. Verkar i och för sig inte så troligt på en bil som inte är sänkt skulle fjädra ihop så långt. ET på femserien som oftast ligger på ET20 så borde femmans fälgar vara lite för breda fram. Fast tror ni bilen fjädrar ihop så mycket att den går ända ner till innerskärmarna!? Henrik |
|
|
8 svar och 6 av mig själv:) Tänkte fråga om det är någon här som har BMW 5 eller 7 seriefälgar på sin E90 E91? Har tänkt sätta dit 16 tums vinterdäck med 205/55 Henrik |
|
|
jag har e60:s ET på mina bakfälgar på min e90, funkar hur bra som helst. 17" BBS RD 7, dom är för övrigt till salu om du är intresserad. |
|
|
Har du annat ET fram? Och i så fall vilket! Att det funkar bak har jag nästan förstått efter uppmätning det är som jag skrev tidigare fram som verkar vara det kritiska. Jag hade själv 15 tums 5-serie fälgar på en E36 Coupe jag hade för några år sedan. Den var sänkt med M-chassit. Där gick det hur bra som helst fram men det breddade lite för mycket bak så det tog i när bilen var fullasstad och jag gick i ett större gupp. Det var inte mycket som skillde. E90 E91 har ju ett ET närmare 5 serie så det borde egentligen gå att få in. Borde bredda ut lite så bilen ser lite fetare ut också som en bonus. Henrik |
|
| Jag har ET 34 fram tror jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.