|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag kan varmt rekomendera Jeep Cherokee. Bättre och skönare bruksbil finns inte! Har kört ca 7 000 mil med min V8, inte soppasnål men ok förbrukning 1,4-1,6 blandad körning. Inga problem att stå på vid motorvägskörning 170-180 kmh dock så drar den ca 2 liter milen då. Har inte överhuvudtaget haft några problem med motor eller växellåda. Det som har strulat för mig är elhiss passagerarsida, värme stol passagerarsida, hjullager dock välidigt lite med tanke på hur den används och hur mycket jag kör. Lycka till In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
Tja Rolex: Det låter verkar som det var ngt fel på den du tog hem eller pga den stora motorn min Grand Cherokee som jag har in Frankrike V8 4,7 ca 300 hk(2003) drar förhållandevis lite, ca 0.8 motorväg och 2.0 i bergen,men då snackar vi branta serpentinvägar. Den drar faktiskt mindre än min MB E-klass som jag har i sverige. Jag har inte heller haft några som helst problem med Cherokeen. Riktigt kul att äga och köra, skulle mkt väl kunna tänka mig att ha en i sverige om det inte vore för försäkringspremien i Stockholm(kostar ca 650 euro/år i frankrike) ca 20 000 kr... //Thomas |
|
| berlin: det var inga fel på bilen mig veterligen, tror snarare att över 2L milen kan anses normalt vid hetsig motorvägskörning. att bilen väger bly o numera är 10 år gammal gör ju inte bränsleåtgången helt förvånande. inte helt rättvist när du jämför mot din 5 år nyare bil med 2 steg mindre motor. din bil är ju dessutom av nästa generation gc. | |
|
Sorry Rolex, jag uppfatade inte hur gammal din bil var. Då kan det ju möjligen vara en rimilig förbrukning. Men jag skrev ju att det möjligtvis kunde ha å göra med storleken på motorn... //Thomas |
|
|
1.6L aldrig under det?.. har du verkligen ägt en?. jag hade min i ca 1år en 00a med 4.7an (mercedes tillverkad skottsäker motor). motorn var pigg och rapp (riktigt rapp) och drog lätt kring 1.0L långkörning och ca 1.5 blandat med övervägande stadskörning, men jag hade uppgraderade växellådan i min så den fick en overdriverväxel, varvade extremt lite i 100.. detta gjorde säkert 1dec per mil. allt funkade klockrent förutom att nån idiot hade försökt lägga i lowdriven med Parkeringen i, inte i neutral, så dom hade skevat gaffeln som kopplade i och ur 4x4, så den klonkade när den blivit riktigt varm, men det åtgärdades tydligen och har funkat klockrent sen. kanonbil, skulle lätt kunna äga en igen. /mvh jocke Audi A6 2.7BiTurbo Quattro Avant Sportline -02 |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Har provkört en Grand Cherokee V8 -97 och en Ford Explorer V6 -96 165hk, forden var det slöaste jag kört fruktansvärd på vägen, riktig traktor utan överdrift. Jeepen var mycket bättre, helt acceptabel för att vara en "jaktbil", bra krut i V8an också blev förvånad facktiskt. Men varför är det vibrationer under körning i alla såna typer av bilar? Köper gärna en grand cherokee men utan vibrationer!! |
|
Jag kan bara å det bestämdaste avråda från köp av en Explorer, de är nästan "gratis" men de är inte en slump... I princip alla!! Explorer med 4.0 SOCH motor (207) hk) 97-01 rasslar om kamkedjorna, kedjesträckarna var för felaktiga och uppdaterades senare vilket ledde till att kedjorna slits och och tillslut slår sönder plastskenorna vilket i slutänden leder till totalhaveri. Kamdrivningen är invecklad med flera långa kedjor och för att byta samtliga krävs urtagning av motorn, kostnaden slutar väl i regel på hela bilens värde idag. Detta är så vanligt att jag blir förvånad när jag hör en Explorer som inte rasslar, om den nu inte är åtgärdad då förstås.... I övrigt är det inte ovanligt med slitna fördelningslådor, vilket naturligtvis inte heller är billigt att åtgärda. En och annan vxl låda havererar också, men det är inte lika vanligt förekommande. Insugsläckage och lysande check engine lampa är också "standard" på de flesta 4.0 SOCH motorer. Div. ABS-fel är också ganska vanligt förekommande. Tipset är att lägga lite mer pengar och hitta en Grand Cherokee 99-. Dessa är dessutom betydligt trevligare att köra och går bättre på vägen än Explorerna. Driftsäkerheten håller jag som betydligt högre på dessa. Dodge Durango har jag tyvärr ingen större erfarenhet av mer än några provkörningar, men jag upplevde den som en trevlig bil, vet dock inget om kvaliteten. BMW CS #5139 |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Kollat lite på 99orna också kan man ju få billigt men skicket är ju inte så bra då. Skulle nöja mig med en fräsch 96-98 ska vara en jaktbil först och främst men vill ändå få tag i en välskött. Hur är jeepen, går det att hitta en utan vibrationer? |
|
Om du vill köpa en omodern bil med usel bränsle och miljö deklaration som i stort sett är omöjlig att bli av med så är du nog inne på rätt spår. För jakt finns ju även där en uppsjö med fina japanska pickuper som slår amerikanarna i det mesta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.