|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Skall köpa en jeep inom ca 1-2 månader. Funderar på en Jeep Grand Cherokee eller kanske en Dodge Durango. Frågan är vilken av dessa två håller bäst kvalite? Fördelen med Cherokeen är väl framförallt att utbudet är betydligt större. Någon som kört båda? Tips emottages med glädje. | |
|
Skulle själv valt den riktiga offroadmaskinen Jeep,sen att man bör ha guldkort vid macken är ju en annan 5a. Trasslet på Jeep är väl läckande diffar o glappande knutar o krånglande clås. Annars är dom bra skottsäker. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
En bra regel är väl i allmänhet att hitta en välservad bil oavsett märke. Peace=) |
|
|
Tipset är att låta bli på det hela taget: Min bror köpte en Jeep Kjell-Åke ( vanlig Kjell-Åke ingen Grand iof) anno 2003 och maken till omoderna hemsk traktor får man ju leta efter, inget absolut INGET imponerar i dagligt bruk racklig plastig med usel sittkomfort och slingrar som en kåt orm på motorvägen nej vill du ha SUV ta en X3,X5 eller en asiatisk SUV Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Villken prisklass och villken årsmodell pratar vi om? |
|
| "slingrig som en kåt orm" rolig metafor och nära sanningen. Min GC hade fantastisk framkomlighet i snö och bra dragar-egenskaper men där tog det roliga slut, i övrigt infriade den alla fördomar man kan ha om amerikanska bilar! | |
|
Av två onda ting väljer man....... ? Definitivt inget av dom !! Har du inte råd med X5 / X3 titta på de japanska SUV:arna Kan rekommendera Subaru Forester Man får vara bra desperat för att köpa en USA-SUV i dagens läge ! |
|
|
Nämde jag att jag skall sälja min X3 wannabe?? (a.k.a. Honda CR-V 2005)?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Annars finns ju alltid Land Cruiser, sämre komfort än BMW:s SUV:ar men en riktig killer i terräng och mycket, mycket hög kvalitet. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Jag föreslår Ford Explorer med stora motorn, som av en slump finns en sådan till salu på blocket som jag kan rekommendera (min).... Betydligt bättre kvalitet än Cherokeen, billigare att driva också. Det här är min andra, och jag tycker det är väldigt mycket SUV för 35000 kr. Gillar speciellt den problemfria fyrhjulsdriften. Visst har även Explorer typfel, men de brukar vara åtgärdade nu. Mvh Johan |
|
Explorern har samma problem som de övriga USA-SUV:arna Struttig gång på grund av bladfjädringen bak och enorm bensintörst Men den är nog bäst av dom olika USA-SUV:arna dock som ovanstående säger. Har haft både Explorer, Grand cherokee och Blazer och Explorern är bäst för pengarna. Möjligen är baksätet lite sämre på Exploreren men den har bra motor och bra bagageutrymme samt driftsäker Grand Cherokeen slog allt vad det gällde besinförbrukning. Med 4.7:an gick det sällan komma under 1.6 l/mil Körde hem en Blazer från Mynchen. Enda bil i mitt liv jag tankade 5 gånger inom ett dygn. Bara 65l tank och den drog 1.5 l/mil på vägen hem. Fick stanna och tanka/rasta var annan timme. |
|
Fast jag vetesjutton om de japanska är så mycket snålare. Jag körde hem en Pajero från Frankfurt, den drog 1,4 trots manuell låda. Då körde jag väl lite fortare än svensk motorvägsfart, men inte så farligt ändå. Explorern kör jag på 1,1 på landsväg, knappa 1,6 i stan, brukar landa på 1,3 blandat, helt ok för 2,2 ton och 207 hk. Fast den är ju något mindre än jeepen också. Jag tycker bränsletörsten är klart överdriven, kolla tex vad en Audi A6 med V6 aut drar, den är inte långt ifrån om den ens går billigare än min explorer. Eller en Volvo XC70, den går väl knappast under 1,3 blandat med lättrycksturbo och automat. Men jag håller med om att de är struttiga, det är alla rambyggda SUV:ar. Det är egentligen bara X5 som ger personbilsväghållning av alla olika SUV:ar jag har kört. Letar du jeep för över 100 lappar så skulle jag helt klart kolla på en X5 istället, de är helt enkelt bättre på allt! Och snart kostar de under 100 lappar... Å andra sidan gör struttigheten att man kör bilen på ett hel annat sätt. Jag kör sällan mer än + 15 km/h med explorern, och det är ju ingen G-kraft i kurvorna direkt. Långsam framfart spar både bensin och slitage! Jag kollade själv på Grand Cherokee innan jag köpte min nuvarande Explorer, men efter en lugnt testkörning i stan visade färddatorn 2,1 l/mil. Jag menar, det är ju bara larvigt, 5,2 V8:an ger ju inte så mycket tillbaks direkt. Däremot har jag inga erfarenheter av Durango, men däremot av Dodge. Klart bättre kvalitetskänsla än både Ford och Jeep, men då är väl Durangon lite dyrare också. Försök hitta en med 5,7 hemi, då blir det åka av! mvh Johan |
|
Flera av dom japanska SUV:arna har vanlig hjulupphängning och beter sig mer som personbilar i väghållningen En Subaru Forester med turbon är klart trevlig och i princip problemfri Samma bottenplatta/drivlina som Subaru Impreza Bara att sköta servicen på dom så går dom och går utan problem |
|
|
Nu vet jag inte vilka årtal som tagge funderar på för även på USA-SUV:ar så är det stor skillnad i komfort och körkänsla om det är t ex en 95:a eller en 02:a. Nu är det några år sedan jag bodde i USA men jag hade ofta diskussioner med mekanikern på min lokala (märkesoberoende) verkstad och han rankade alltid Ford och GM betydligt högre kvalitetsmässigt än bilar från Chryslerkoncernen. Han sa faktiskt rakt ut dessa var skräp...det enda han ansåg dom vara bättre på var design. Själv körde jag 2 år (2001-2002) och 3500 mil med en Ford Explorer -95 och den kostade mig totalt 900 kr i reperationer. Skottsäker är den men körupplevelsen är inget vidare, det gungar och lagstadgad motorvägsfart räcker bra...Innan jag köpte Forden så provade jag även Blazern och Grand Cheerokee, alla med 6 cyl, och visst är Cheerokeen den mest personbilslika av de tre men den betingade också ett högre pris i inköp vilket inte kändes motiverat. Har också kört ett par hundra mil med en Durango -02. Det var V8:an på 5,7 eller något liknande. Jämfört med min Explorer så var denna tystare, bekvämare och kändes helt enkelt som den representerade en ny generation SUV:ar, vilket den också gjorde. Milen vi körde med denna var bara motorväg och landsväg och då var den hyffat snål, tror det stannade på runt 1,1 l/mil. Explorern låg nog uppåt 1,5 l/mil blandad körning. Brydde mig inte så mycket om förbrukningen då eftersom bensinen kostade 3-4 kr/litern. I Sverige i dagsläget skulle jag aldrig fundera på någon av Durango eller Cheerokee utan hade nog som många ovan tittat på de japanska märkena om inte X5 är ett alternativ. ___ //Ulf |
|
|
Okej, trådskaparen står och väljer mellan Jeep GC, eller Dodge. Två maffiga bilar och Jeepen har ju erkänt bra terrängegenskaper. Jag hade fokuserat mer på vad bilen skall användas till, skall du köra möe med tunga släp, bor du på landet där snöröjning inte finns, eller lasta bilen full med multisportprylar etc. Då kanske inte dålig högfartsstabilitet på motorväg, eller högbränsleförbrukning i stadstrafik har en så stor avgörande roll för fordonsvalet. Jag hade kollat in Jeepen, lågvxl, rambygge och gott om vrid på låga varvtal och bra komfort/framkomlighet kanske passar bättre om bilen skall fungera som arbetsredskap. Bra åkkomfort tycker jag med. Dodge kan jag inte uttala mig så mycket om, då jag ej kört eller kollat in en sådan . Ett alternativ som jag kan rekommendera är Suzuki Grand Vitara, klarar av det mesta och du får väldigt mycket bil för pengarna! Vi har två st i familjen V6:orna går ganska snålt och har helt okej komfort. Detta är en "riktig" terrängbil såsom , Jeep, Landcruiser, Landrover, Patrol Pajero mfl och tål att användas därefter. Nu har ju marknadspriset för stora fyrhjulsdrivna monsterbilar minskat rejält, då allt fler inser att de klarar sig med mindre bränslesnålare fordon. Magnus |
|
|
Intressanta inlägg. Jag hade tänkt mig en Grand Cherokee från 99 eller nyare samt en Durango från 98 eller nyare. Trodde i min enfald att GC var av hyfsad kvalite och bättre än exempelvis Ford Explorer. Känns som att jag kan omvärdera det. Det jag söker är för övrigt en stryktålig bil som jag kan ha när jag flyttar ut på landet. Jag misstänker att det kommer va geggigt och rejäla snövallar + oplogade vägar tidvis. Hyundai Terracan skulle jag ev kunna tänka mig. Ford Explorer har seglat upp som ett alternativ. |
|
|
En grej att tänka på om Ford Explorer är att om den kommer från Tyskland bör man kolla upp fordonshistoriken och serviceboken 4.0 V6-motorn tål nämligen inte att köras länge på autobahn och många av dom har rasat sina motorer/vevaxlar/toppar med kostasmma och inte alltid bra reparationer som följd Köp gärna en från USA istället för dom har ytterligare utrustning ofta som t.ex Eddie Bauer-modellen samt det finns även med V8 där Undvik Sport-modellen med enbart 3 dörrar och kolla så bilen inte bara är 2WD för det finns en del sådana från USA I Europa såldes bara 4.0 V6 5-dörrarsmodellen för dom åren Köp inte -96 för den motorn suger bigtime (150hk). Skall vara 97- med 200 hk Starkare motor och lägre bränsleförbrukning Välj också XLT eller LTD-modellen med skinn för den har betydligt mer utrustning |
|
|
Vad är det som gör att de ej tål långvarig motorvägskörning? Vad pallar man förresten att hållaför hastighet på motorväg med en Explorer? Kan man åka hyfsat OK i 130-140 med dem? Eller blir man döv och skakar sönder då? |
|
De går fint att åka fort med också, men inte är de en högfartsbil. Jag har varit uppe i 170 km/h, det går fint det med. Det är svårt att förklara innan du har testat en Explorer, men de lockar inte till högfartskörning. Hela bilen liksom stretar emot, det känns bara fel att flåköra. Glidarkörning passar mycket bättre! Jag har aldrig hört talas om problem vid autobahnkörning, det låter otroligt att de inte skulle tåla det. Jag menar, snitthastigheten i USA är bra mycket högre än snitthastigheten på Autobahn dessa tider. Det lönar sig knappast att ta en Explorer från USA i priklassen 30-75000 kr, då blir transport och besiktning en för stor del av inköpspriset. Jämför du med en jeep med "nya" karossen från -99 så är risken att du blir besviken på en Explorer. Det är en helt annan prisklass, där man kan kräva mer av bilarna. Jag skulle också akta mig för 2WD, de är vanligare än man tror! Då blir de helt värdelösa på vinterväg... Mvh Johan |
|
Jag har sett många Explorers med trasiga eller utbyttaTreparerade motorer i Tyskland men inga sådana i andra europeiska länder som jag handlat i Det verkar som om motorerna inte riktigt gillar högre varvtal under längre perioder. Flera har rasat sina vevaxellager och flera har blåst en topp eller bränt ventil En explorer jag köpte hade dom reparerat motorn för 7000 Euro på Ford för precis så den var som ny. Och det händer även på många bilar mellan 5-10000 mil verkar det som V6:an i Ford Mustang på 3.8L verkar vara i samma motorfamilj men jag har inte hört några problem med dom. |
|
| Körde hem em Jeep GC 5,9-litare från Tyskland för en massa år sen. Var lite stressad så jag stod väl på hyfsat, dock ingen direkt vansinneskörning utan snarare runt 160-170 km/h hela vägen hem. När jag parkerat hemma så kollade jag snittförbrukningen. Sanslösa 2,15 liter milen!! Huuua :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.