|
|
|
|---|---|
|
Ny användare här för bara en knapp timme sen, redan min andra fråga :) På min 325Ci -01 (E46 och nyligen inköpt) finns det på klimatanläggningen en knapp där det står AUTO som ska anpassa klimatanläggningen till inställd temperatur. Grejen är att fläkten verkar inte ta någon notis av detta. Fläkten jobbar hela tiden på i samma inställda hastighet som jag själv manuellt ställt in. Sänker jag t ex tempen från 20 till 16 grader så släpps mer kyla in, men fläkten jobbar på i samma läge som tidigare. Har jag den på minimum så är den kvar på minimun och det tar alltså lång tid att kyla ner kupén. Man ser detta även på "trappstegen", dvs indikatorn i displayen som visas fläkthastigheten, den rör sig aldrig automatiskt. På min 325i -08 anpassar fläkten sin hastighet själv om jag har AUTO inställt och t ex sänker temperaturen. Då drar fläkten igång på högre varvtal. Det var likadant på min gamla, nu hädar jag, Volvo V70. Sänkte jag tempen från t ex 20 till 16 grader då drog fläkten igång för att kyla ner snabbt för att sedan sänka fläkthastigheten när kupén fått rätt temperatur. Hur är det? Är det något fel på klimatanläggningen på min gamla 325:a? | |
|
Jag är ledsen... min fråga ovan är numera obefogad. Finns tyvärr ingen funktion här på forumet för att ta bort ett inlägg/en tråd. Anyway... gick ut till bilen nu... testade att höja och sänka temperaturen, men fläkten matade på på samma varvtal, den gick varken upp eller ner. Tänkte testa med att stänga av AUTO (så att lampan på knappen slocknar) men då gick den istället in i "riktiga" autoläget och AUTO lös nu även i displayen. NU anpassar sig fläktens hastighet efter hur mycket den behöver kyla ner eller värma. Det verkar mao finnas två autolägen?! hmmm.... Tack till er som hade tänkt svara på min numera icke-existerande fråga :) |
|
| Intressant AC den där :-o | |
| Ja faktiskt... testade nu igen... ibland (alltså inte varje gång) kan jag få Auto-knappen att lysa trots att den lös innan jag tryckte igen, då kan jag få AUTO i displayen att slockna... vet inte om det är rätt eller inte... i så fall har jag två AUTO-lägen... fullständigt onödigt :) | |
|
Det är väl om man har ändrat på antingen luftfördelning eller lufttillförsel (fläkt) manuellt. Då är den funktionen manuell och den andra automatisk. Om man i det läget trycker på AUTO så övergår den från halv-auto till hel-auto. Om jag minns rätt så slocknar AUTO i displayen om det är lufttillförseln man kört manuellt, men om man ändrar luftfördelningen manuellt så lyser AUTO ändå. |
|
|
Sprang ut för att kolla lite snabbt... och yes, det är som du beskriver Adelson. Auto-knappen lyser typ alltid, det är Auto i displayen som visar att anläggningen är i helautomatiskt läge. Tack! :) Och gonatt... |
|
|
lånar lite, ang ac i Bmw! Är det bara jag som tycker det är lustigt att man ställer in tex. 18grader på kliman och kör på autoläget men kan ändra mellan varm och kall luft med ett vred på luftutsläppet i mitten uppe på instrumentbrädan. Visst jag kan alltid optimera tempen snabbt men tex. man kör till jobbet en sommarmorgon 18grader i displayen och auto men det är lite småkallt så man rullar vredet till 2 röda prickar. Sen när man skall köra hem då har man givetvis glömt denna inställningen och man håller på att smälta då känns denna funktion väldigt överflödig. Funderat på detta ett tag, någon som vet mer exakt varför man har en sådan lösning? Hur var det här då. |
|
|
Nej du är inte den enda som tycker det är lustigt. Det är nog en av bilvärldens mest missförstådda funktioner, och den har avhandlats här på forumet flera gånger. Använd inte vredet vid mittutblåset till att ändra temperaturen, det gör man på klimatkontrollen! Vredet vid mittutblåset används om man vill ha större eller mindre skillnad i temperatur mellan uppe och nere. I mittläget fungerar det som på bilar som inte har funktionen, att det är lite svalare uppe än nere. Vrider man till max rött så blir det lika varmt uppe som nere. Vrider man till max blått så blir det mycket svalare uppe än nere. Klimatautomatiken håller medeltemperaturen konstant, men det kan upplevas svalare om man ställer in svalt uppe och varmt nere. Ett exempel på felanvändning var en kille som tyckte att det blev varnare i bilen är vad klimatkontrollen visade. Han ville prompt ha 22C på kontrollen så han försökte sänka temperaturen genom att vrida vredet vid mittutblåsen till max blått. Självklart blev det då riktigt hett vid fötterna och då trodde han att det var något fel på klimatautomatiken. :-) Mitt vred vid mittutblåset står i mitten och jag rör det aldrig någonsin. Jag tycker funktionen är helt överflödig, såvida man inte klär sig i thermobyxor och t-shirt, eller dunjacka och kortbrallor. :-) |
|
|
Aaaaaha! där ser man!! och denna har man grubblat över så länge. Jag brukar alltid köra 3 blå på vredet på sommaren för att jag tycker att det snabbt blir svalt när kalluften får flöda fritt. Danke! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.