AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.312

Missljud från transmission/drivlina 325i -08 E90

Se
56
Seattle
325CiA -01
325iA -10
Hej på er!

Helt ny användare här på AutoPower. Dock läst mycket här till och från...

Har en 325i av 2008 års modell, alltså en E90. Hämtade bilen hos BMW-handlaren den 12 juni nu i somras och efter ungefär 100 mil så började ett märkligt ljud fylla kupén. Nu har bilen gått 493 mil och ljudet kvarstår. Bilen ska snart in på BMW-verkstad så får vi se vad de hittar, men vad ska de leta efter tro?

I alla hastigheter hör man något sorts tjutande/pipande som kan jämföras med som att man lyssnar på TV:ns (den i vardagsrummet alltså :) ) testbild på avstånd.
Sätter jag farthållaren på 93 km/h så låter det nog tydligast, men det låter som sagt i alla farter. När man ger mer gas så ökar ljudet, släpper man gasen går ljudet ner men det verkar kvarstå fast i lägre "tonart". Det känns lite som att ljudet blir kraftigare när man t ex ger lite gas och samtidigt svänger.

Har försökt lokalisera ljudet vilket inte är lätt. Det verkar som att man hör det tydligast över mittkonsolens armstöd bakom växelväljaren. Funderade på om det kunde vara hastighetsmätaren/varvräknaren men när jag sätter örat mot instrumenten så hörs ljudet knappt. Helt klart starkast över mittkonsolens armstöd.
Om det är ett drivline- och transmissions(o)ljud är i mina öron svårt att avgöra... eller om det är något helt annat.

En sak är säkert i alla fall. Har man en gång lagt märke till ljudet så tänker man på det hela tiden. Det är irriterande för örat alltså. Ännu mer irriterande är att bilen är helt ny och det känns inte roligt att BMW ska behöva riva ner detalj för detalj i bilen för att eliminera ljudet. Vad har man för rättigheter där egentligen? Vad är acceptabelt? Har man otur kanske bilen åker in och ut från verkstaden och man mister njutningen av sin nyinköpta BMW :(
De kanske inte alls hittar ljudet, det verkar vara lite som att leta efter en nål i en höstack. Vad gör man då?

Visst kan man sätta på radion på lite högre volym för att inte höra oljudet, men det är inte rätt. Och ibland kanske man vill vila öronen från eländet som spelas på radio :)

Är det någon som känner igen det här missljudet? Eller som vet var det kan finnas en svag länk för just detta på denna bil?
Se
56
Seattle
325CiA -01
325iA -10
Kanske bör tillägga att det är automatlåda i bilen nämnd ovan.
ho
58
holmgren_r
320 i M -06
Individual lemansblåmet.
Har haft så mycket problem med mina e90 (2 st tidigare), men min tredje, 320 D -07 går helt felfritt.

Allt från koppling, växellåda, svänghjul till dåliga länkarmar, ojämn och ryckig gång. mm. Det är inte lätt för mekanikerna att hitta vad som är fel, dom byter ut det ena efter det andra i hopp om att det ska bli bättre.

I mitt fall räknades missljudet från min drivlina som ett ogynnsamt toleransutfall, och alltså bara ett skönhetsfel. Detta innebar att jag bytte bort bilen på en annan firma, till stor förlust, men nu har jag iallafall en felfri bil.

Ligg på din återförsäljare att du inte tolererar fel på en ny bil!
th
1
thrill
325i Coupé -08
Har exakt samma problem med min 325i. Exakt samma modell som ovan. Hämtade ut min i Juli-08 och den har varit inne på verstad tre gånger nu utan att man lyckats lösa problemet. Någon som har samma problem som oss? Kanske man ska försöka begära omleverans?
Hej!
Jag har samma problem på min 325i fast min är 05a.. Tror det har någonting med kupéfläkten? att göra.. Det tjuter bara när jag har den igång.. Någon som vet vad felet är?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.