AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.437

Oljepumpsbultar åtgärdade i grevens tid

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Skulel kolla mina oljepumpsbultar igår. Jag hade inge problem med oljetrycket, det kom direkt och funkade precis som det ska.

Demonterade ändå tråget och kollade, mycket riktigt låg en bult i tråget pumpen satt dock fast så den var absolut inte lös. Men att bulten legat där länge syntes i botten på tråget där det hade blivit lite skavt. Man kan säga att jag kollade det i grevens tid.

Spände även upp kedjan som var lite slak.

Bilen har nu gått 19500 mil, satt den gamla korkpackningen. Jag är alltid negativ till mätarställningen på importbilar. Finns igentligen inget som tyder på att bilen skulle vara backad. Om man ser på funktion och slitage.

Men jag undrar om bultarna aldrig är kollade, som jag utgår ifrån att de inte är. Kändes så orört på något sätt och det gamla packningen satt bra fast i tråget så den syntes den vart med många år.

Säg att bilen är backad 10-15000mil som inte alls är ovanligt, skulle det hålla så länge utan några ras av pumpen eller dess tillbehör?

Lite nyfiken bara.

Förövrigt så var det riktigt enkelt när man väl visste vad man skulle kolla. jag kände visserligen på varenda skruv hehe

Rekomenderar alla som har en E38 att kolla detta om ni inte gjort det :)
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

Tur att du kollade då!det blir ju inte skoj om nån bult kommer mellan pumpkedjan o drevet(fy).detta är ju typiskt m60(har ju även hänt v12an med läste jag i ett inlägg)

Finns nog en möjlighet att bilen skulle klara sig med nån bult liggandes i tråget åratal och man har haft tur.
Jag hade 5 bultar i tråget på min E38 så bultarna har nog aldrig vart kollade på den. Tur att man kollade upp det så man inte hade stått med rasad motor.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Fem bultar i tråget? Sitter inte pumpen med med 1 bult och sen två muttrar 13mm skallar . Plus en massa mindre muttrat/bultar 10mm skalle?
Jag har kollat bultarna på MASSOR av M60B40 och den nivå du hade är normal för en 19500milare, den som rullat längst av dom jag kollat på hade drygt 31000mil och då låg 4-5 bultar i tråget och alla övriga var betydligt lösare än dom bilar som har haft 15-22000mil bakom sig, får se hur min 13700milare är när jag kollar den=)

Vad är historiken på din 740? Det är vad som avgör mätarbackning eller inte, det låter tyvärr som du gått på skrönan, tråkigt att höra sånt..

Jag köper mycket mycket ogärna sv-sålda bilar, du får så många tråkiga överraskingar på dom generellt, gäller även yngre, min mors då 2½ år gamla VW Passat köpt hos auktoriserad VWhandlare visade sig ha bytt framstötfångare (den var blå under silverfärgen) kan varit mera krockad, i Tyskland hade det funnits dokumentation på det.

Stephan
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Vilken skröna tänker du på?

Har ingen direkt historik på bilen. Har kollat upp så mycket jag kan sen bilen kom till sverige och allt ser okej ut. Hade gått 15000mil ungefär när den plockades in vilket jag ser som lågt på en då 10 år gammal bil. 25000 hade vart mer normalt. Men sen är ju jag väldigt skeptisk mot importbilar.

Jag kollade helt enkelt över bilen när jag köpte den och hittade inget direkt som skulle tyda på backad mätare. Men visst den kan ju ha gått lååånga motorvägsmil som inte "syns" så personligen så bryr jag mig inte om de 19500 stämmer eller om det är 10000 till för bilen fungerar klockrent och är bra att köra dessutom till priset av en rostig Volvo 940 ;) Så skulle jag få säg ett lådras som säkert är något av det dyraste, kan jag bara ställa av bilen och köpa mig en annan utan att få ont i magen. hehe
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Läste om att oljepumpsbultarna lossnar på M60/M62 motorn innan jag köpte min 740 -95. Det har gått snart 4månader sedan jag köpte den och nu var det dags att byta olja. Tänkte kontrollera bultarna till oljepumpen i samma veva. Mycket riktigt i tråget låg en bult och hade skavt en bra stund mot tråget. Riktigt förbannad blev jag sen när jag hade fått fel trågpackning ifrån BMW!!! Bor en bra bit ifrån närmaste handlare.
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Kan man inte kolla detta genom att tömma oljan och sedan dunka på tråget med en gummislägga?
Borde ju skramla i så fall?

/S
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Visst det kan ju funka att slå med gummihammare, men om du vill sova gott om natten för att undvika ett motorras rekommenderar jag att skruva bort tråget och spänna bulten och muttrarna. Tänk på att beställa den nedre sumppackningen, inte den övre som jag fick när jag beställde.
Välkommen i klubben. Skrammelmetoden med klubba kontrollerar inte löst sittande bult + småskruvar. Ta ned tråget och dra allt med Loc-Tite så sover du lika bra som jag på nätterna! Full servicebok hos BMW hjälper inte ett dugg. De har inga rutiner att kontrollera eller åtgärda detta, om inte det är beställt av tidigare ägare. Skandal!/ Själv är bäste dräng.
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Menade att det skulle funka med gummihammaren, om bult eller muttrar ligger i oljetråget som det gjorde hos mig. Ej om dom sitter fortfarande fast och är lösa givetvis. Håller fullständigt med föregående inlägg.
Servade en Bmw 730ia -95 som varit i familjen i ganska exakt 11 år! Gått 25700 mil och blev tillsagd att det var nog dags att kolla bultarna nu! 2 låg i tråget och de andra var lösa. Blev nästan lite svett i pannan när jag fick höra detta;) Mekanikern sparade mig en motor:) Hade varit synd då vi skött den med varje oljebyte + att vi bytat alla kedjorna i motorn när jag för 2 år sedan hörde en tendens till rassel, detta oljud skall inte vara i den bilen;)
Ch
47
Chrizzy
740iA - 95
Min E38 sägs vara kollad men kommer göra detta själv endå!

Hur spänner man kedjan och hur mycket skall den spännas ?
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Chrizzy det finns en annan tråd om oljebultarna och hur
mycket slack på kedjan som det ska vara.Det som står i
mektips är lite vilseledande ang slacket.Kolla även pumpens
bultar som håller ihop halvorna.
Att tänka på är att om det är en gammal trågpackning
byt den ca 400kr.

Bara Min Wagn!
Ch
47
Chrizzy
740iA - 95
Thnx!

Hitta några trådar om det.

Blir nog att utföra detta i helgen innan vinterförvaringen :p

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.