AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.475

Kört 123D

Ghost Rider
Va igår och provade 123D coupe och jag va då inte direkt imponerad
nån mer som kört den

Christer Andreasson
BMW 120D
mo
72
montegoblå
E90 320D -07
jag har också provat den, måste säga att jag hade lite för höga förväntningar.
Samma här. Hade också förväntat mig mer.
Så det var inte bara jag som hade höga förväntningar på en 123 då. Tyckte att 200 dieselhästar borde ge ett härligt knuff i en 1-serie.

Det kanske är på plats att säga att jag inte har testad den, för att inte riskera att bli allt för lockad... Men det ska vara riskfritt menar ni?...;)
Godich, nog för att jag kan gå med på att det är just härlig knuff i den (även om det kanske varierar från person till person vad det faktiskt innebär...), men det är ju en fråga om förväntningar i kombination med skillnaden jämfört med 120d. Mot bakgrund av det tycker inte jag den är prisvärd. Lär också få sämre andra/tredjehandshandsvärde, då en så avancerad konstruktion kommer att kunna bjuda på DYRA reparationer på sikt.
Men det finns ju de på forumet som snöat in helt på den, så HELT riskfritt är det nog inte att provköra... ;-)
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Hmm, jag var då helt nöjd med vad 123d presterade (se mitt eget tråd längre ner i detta forum).

Kanske för att jag inte är van vid att dieslar faktiskt kan vara snabba.

Jag kan nämna att jag provkörde en 125i Cab några veckor efteråt. Visserligen var det en automat och att caben väger lite mer än coupén, men jag kan säga att jag inte alls blev lika exalterad med den som jag var med 123d.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Jag tycker helt klart att den levererar. Dock gör ju motorkaraktären att det inte riktigt känns som om det går så fort som det faktiskt gör, det låter ju liksom aldrig som om det går fort! Jag bytte dock ner mig från en M3 E46, så det är ju rätt stor skillnad på motorkaraktär...

Jag har inte kört 120d, men väl 118d. Skillnaden mellan 118d och 123d är inte hårresande, så jag kan tänka mig att det mest är en nyansskillnad mot 120d.

Största anledningen till att jag valde 123 framför 120 var att jag inte skulle behöva gå och sura över att det fanns en roligare motor som jag kunde ha valt istället... Det hjälpte givetvis inte då det inte går en dag utan att jag har våta dagdrömmar om en välsjungande 135... :) Försöker då att stilla min ångest med att tänka på att jag faktiskt är lite snällare mot miljön, och att det faktiskt finns en visst mått av glädje i att köra 80 mil mellan tankningarna.

Prisskillnaden i mellan 120d och 123d är inte mer än 20k (enligt bmw's konfigurator) med den konfigurationen jag har, men tack vare att jag tog en (ny) lagerbil så fick jag riktigt bra rabatt. Så i praktiken så skiljde det inte mycket mot om jag hade beställt en 120d.
na
5
naim1999se
Bmw 120d coupe -08
Hej

Har en 120d med promotech box, visst det är bra fart i kärran. Men vill man ha riktigt kul så finns det bara ett alternativ, och det är ju 135. Man får se fördelarna med diesel, och det är att den drar nästan hälften så mycket som 135. Har kört 123d också, den är väl som min med promotechbox. Men visst är det häfftigt med en dubbelturbo diesel. I dagsläget skulle jag valt 135i då jag inte åker så mycket bil som jag trodde jag skulle göra, och dessutom fick högre lön efter att jag beställde 120d. Men jag är hel nöjd ändå:) Vilken coupe man änväljer så är dom såå läcker.
I de få tester jag har läst av 123d brukar de flesta anse att det inte är värt prisskillnaden mellan 120d och 123d. Jag har inte kört varken 120d eller 123d, men jag är snarare förvånad över hur lågt prissatt 123d är.

Nu till min motivering.

Här på forumet verkar antalet m-paket-förespråkare vara överrepresenterade jämfört med hur det ser ut i allmänhet. Trots det tror jag att många tycker att en 1-serie oavsett vilken av modellerna vi pratar om ser riktigt snygg ut med M-paketet på. Vidare tror jag att de flesta som köper en BMW över huvud taget ser comfortpaketet som mer eller mindre obligatoriskt. Det kostar då inte speciellt mycket att välja "Advantage + Comfort i kombination med M-sport". En diesel tycker jag passar bäst med en automat, på med den också. Nu kommer säkert någon skrika till att den är utrustad i överkant, men det är nog möjligtvis M-paketet som jag kan hålla med om inte bidrar med så mycket i förhållande till priset.

Hur som helst, om man lägger på dessa paket på en 120d respektive 123d vet ni hur mycket som skiljer priset mellan dessa två då? 700SEK. Tycker ni att 700 är prisvärt för en extra turbo under huven? Julafton säger jag.

Om det ska bli en ny bil så är det 123d som lockar mest på den här sidan om 330d. Prestanda-mässigt borde väl 123d ligga någonstans mellan 325d och 330d så prisvärd tycker jag att den är i högsta grad.

Helgeson: Nej, jag vågar nog inte provköra 123d riktigt ännu. Kanske till våren...;)
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Som ägare till 120i blev jag lite besviken när jag idag fick möjligheten att prova en 123d coupe (lånebil). Tills jag körde alldeles för fort, då märkte jag hur pigg motorn var. Den slutade aldrig accelerera. Men jag tycker faktiskt bättre om min motor i farter upp till 110-120. Kanske för att bensinmotorn lever om mer än dieseln så det låter som det går fortare än det gör :)

Summa summarum skulle jag säga att 123d inte är speciellt prisvärd. Men en trevlig motor helt klart, tror den är helt perfekt för lång landsvägskörning med möjlighet till snabba omkörningar.

Godich: utan tvekan en intressant analys. Förvånande att skillnaden inte blir större i slutändan, även om flera antaganden om önskad utrustningsnivå måste göras.
Jag inser också att jag tänkte ur ett 3/5d-perspektiv; med den mer eller mindre stående kampanjen på Adv-paktetet (1900 istf 10500 för 120d) så blir skillnaden lite tydligare (120d vs 123d jämförelsen är ju relevant även för den karossen). Apropå detär det snarare så att 120d inte är jätteprisvärd jfrt med 118d som är typ 25000 (som blir 35000 med miljörabatt!) billigare om man drar av värdet för den lilla merutrustning som 120d har.
Men å andra sidan får man ju inte rabatten om man väljer automat. Och 118d finns ju inte som Coupé... Visst är det en härlig djungel att stövla runt i!

Men jag blandar äpplen och päron lite nu... klart är iaf att prisvärde är relativt; vill man vara stygg kan man säga att över 300k i grundpris för en magert utrustad bil med 2-liters fyra i Golfklassen inte är så väldigt lågt. Men visst, det är ett litet mästerverk på flera sätt.

Ända tills våren, alltså? Ja, inget är ju som väntans tider! :)
Stämmer verkligen den skillnaden på 120d och 123d? Prövade att bygga en 5-d av varje och skillnaden blev 3700kr såg också att automaten kostade 0kr i tillägg till 123d då. Stämmer det verkligen?

Kollade i prislistan och automaten kostar oavsett modell 19500kr. Skillnaden blir då 23200kr Det låter mer rimligt tycker jag. Tror att det är nåt knas med konfiguratorn på bmw.se.

M v h
Ja, skulle det vara något knas med den, så är det inte första gången. 23000 låter mer som vad man kunde förvänta sig.
Anledningen att automaten inte kostar extra är för att det är det enda allternativet för 123d. För mig spelar det ingen roll, men om man nu vill ha en manuell får man välja en 120d
Enligt den aktuella prislistan är inte automat standard eller det enda alternativet på 123d, utan den kostar 19500kr extra. Det är väl t.ex. 335d som har automat som standard?

M v h
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Att 123d bara skulle finnas som automat är bull shit.
Grabbar, ni har helt rätt. Kollade katalogen, manuell är standard. Måste ha blandat ihop den med 335d. Däremot såg det konstigt ut på prestandasidan, bara en tidsangivelse. 0-100 brukar ju stå inom parantes för automatlådor men det stod bara ett (-)

Det verkade dock finnas två alternativ av automatlådor till coupén automatlåda och sportautomatlåda. Kanske det bara är växelpaddlar det innebär, eller finns det en chans att 1-serien kommer att gå att fås dubbelkopplings-lådan? Surfar på mobilen och det krävdes minsann tålamod att öppna katalog-pdf:en på mobilen. Får läsa på lite bättre när jag sitter framför en dator igen (så kanske jag slipper bli knäppt på näsan igen) :)
Att det står (-) beror nog på att automat för 123d inte var valbart från början, utan först i våras och att de inte orkat komplettera med dessa siffror ännu.
Ghost Rider
Kör nu en 120D 163 Hk som är mappad och jag har bänkad effekt 211 hk och den går som en raket jämnförtt me 123D
tycker inte det borde varit sån skillnad

Christer Andreasson
BMW 120D

Nu har jag också provkört. Jag gillar dieselmotorer och då är denna nästintill perfekt. Mycket villig vid alla varvtal, och varvtalsregistret är utvidgat uppåt där man annars saknar spets med en "vanlig" diesel. Men den är ingen bil att skrämma vettet ur sig själv, då får man köpa annat. 123d:n bara går. En riktig Grand Turismo faktiskt – en bil med balans. Gasresponsen går förresten inte att jämföra med en atmosfärisk bensinare. Men den reagerar lika bra vid alla varvtal, inte bara inom ett begränsad varvtalsområde som på de flesta vanliga dieslar (118d är också riktig bra med men inte lika bra).

Förstår för övrigt inte resonemanget med att man lika bra kan köpa en 120d och chippa den och spara lite pengar. Det borde ju vara tvärtom, mycket bättre om man kan köpa en motor som är gjord av fabrik så som man vill ha den, för alltsammans inte mycket extra pengar. Då kan man piska den med gott samvete. För särskilt i det här fallet kan ”spruta in lite extra bränsle” aldrig härma den extra förfinade motorkaraktären som en stor och liten turbo ger. Tycker jag iaf.

Låter lite som jag ska köpa tror ni? Rätt stor chans att det blir så :-)

Mvh,
Onehp
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.