|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Har funderat på att köpa bmw 320i e90 årsmodell 2005-2006. Har några frågor om bilen och jag skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig. 1. Hur är driftkostnaden på bilen, bensinförbrukningen ser ut att vara helt ok, men är reservdelar och service dyrt? 2. Är det bättre att köpa från en bmw firma eller en privat person som säljer på blocket? 3. Hur mycket tror ni att man kan sänka priset om man skulle betala i cash, tror ni man kan sänka priset 10-15 % ? 4. Är det nått särskilt man ska tänka på eller kontrollera när man köper bilen begagnad? 5. Vilken utrustning tycker ni är bra att ha? | |
|
1. Reservdelarna på ett bra tag. Servicen är inte direkt billig efter dom tre gratisåren men det är långt mellan serviceintervallerna. 2. Ju dyrare bil desto bättre att köpa av en handlare. Du får ju garantier och en helt annan trygghet när du köper av en handlare. 3. Så mycket som 10-15% kan du nog inte räkna med. 320 är den modell av 3-serien som säljer bäst så därför är det inga lagervärmare. 4. Köper du av en handlare så kolla så att dom inte har snikat och krängt på vanliga däck utan att skicka med domkraftssatsen, den är inte standard så där kan du be om att dom skickar med det om det inte sitter run-flat däck på. Det finns nämligen inget reservhjul. 5. Det finns rätt många snikutrustade 320, undvik dom. Comfort pkt och Xenon är ett måste. Dynamic pkt(sport-pkt) är inget måste på en 320. är inte speciellt dyra och du köper en såpass ny bil så det behöver du inte tänka på |
|
| Tack för tipset men vad menar du med snikutrustade? När jag ringde en handlare så kunde han sänka 15000 kr. Vissa bilar på tex bytbil och blocket har varit längde på sidan, säkert i flera månader och när man kollar på regnumret på vägverket så har vissa haft upp till 5-6 ägare trots att det 2005 eller 2006 årsmodell, man blir ju lite misstänksam att de har haft så många ägare. Är det nån större skillnad mellan årsmodell 2005 och 2006?. Hur ofta gör man service på bmw, är det var 3000 mil, och hur mycket kostar det ungefär att göra service på bilen? | |
|
Många ägare betyder inget om du inte kollar upp noggrannare vad som ligger bakom. Ofta är många av ägarna finansbolag och bilarna säljs ofta mellan handlare också. Att köpa cash är sämre än att ta en avbetalning så detta är inget prutargument, tvärtom. Detta beror på att handlaren får provision av finansbolaget när du tar finansiering. Om du vill förbättra ditt prutläge se till att sälja din gamla bil innan, dvs ha inget inbyte. Många handlare idag har så mycket i lager att de bjuder jättedåligt för din gamla bil just nu. Du gör helt rätt i som kollar hur länge en bil har funnits i lager hos en handlare. Ju längre den varit där desto större chans att handlaren verkligen vill bli av med den och är beredd på att gå ner i pris. Service på BMW i billigt i jämförelse med andra bilar på grund av att bilen inte har någon kamrem som behöver bytas. Dyraste service bör ligga någonstans kring 6-7 tusen för en 320. Exempelvis Volvo V50 och Audi A4 är dyrare att serva än BMW 320. //Lövet |
|
|
Med snikutrustade menas dåligt med extrautrustning. Många saknar Xenon har den enklare ac:n och stereon. Det finns alltså bilar utan comfort-pkt. |
|
|
Xenon är ett måste, men är det större skillnad mellan autokliman och den vanliga kliman? Det som jag vill ha med i bilen är: * Xenon * Farthållare * Om det går läder * Om det går gps * Lågmil * Comfortpaket och liknande Är det så att om man har med navi i bilen så visar den på skärmen vätske nivåer tex kylarvätska och olje nivån eller visar den det på färddatorn också? |
|
|
Den visar inga nivåer på I-driven om jag minns rätt. Oljenivån ser du i färddatorfönstret när du väljer check oil. |
|
|
Köp ett annat märke . Subaru. Honda, eller något i den stilen.' BMW har en usel kvalite. |
|
| När jag provkörde bmw e90 320, så var den riktig bra, men man kan ju få problem med vilken bil som helst. Har du haft problem med din bil eller? | |
|
Tycker det är uselt av Christen N att svartmåla BMW totalt bara för att han har haft problem med sin bil. Han glömmer att vi är många andra som har mycket nytta och nöje av våra BMW-bilar. Finns till och med de som har problemfritt BMW-ägande! |
|
|
Ok,har "christer.n" svamlat in här också? Neee..nu får du ta dig samman och gå och skrota din 325:a och hoppa in i Mercan din istället... Föga trovärdigt av dig att komma in här och snacka en massa skit.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.