|
|
|
|---|---|
|
Så var det dags för årets femte oljebyte på fordonen och den här gången var det BMWns tur (520-95). Det är första gången sedan jag köpte bilen som jag skulle byta olja. Jag har skruvat loss oljepluggen (satt inte ens hårt) och när jag ska skruva in den igen så hinner det precis bli en gnutta motstång innan det blir lätt igen. Inser efter några varv att det inte stämmer och börjar skruva ut igen. Jag fick då ut hatten och en gänga av oljepluggen och resten sitter kvar i oljetråget. Är detta vanligt på m50 motorn? Det blev iallafall bogsering hem från OK och nu ska jag laga detta på något sätt. Är det krångligt att byta oljetråg? Det sitter en framvagnsbalk under. Är det någonting som man måste ta bort etc. Tack på förhand/ Jesper | |
|
Du kan väl försöka borra ut den dvs borra,sätta in en "grispitt" och gänga ut den.. Eller försöka med en skruvmejsel dvs "slå" in den lite lätt och gänga ut sedan...Kan gå. Mvh Janne. |
|
|
Det första förslaget, vad är det man ska borra i, är det skruven och skulle du kunna förklara lite närmare vad en "grispitt" i detta fall är. Alternativ två, i vilket syfte ska man slå in den och med vad kan man skruva ut den? Tack för hjälpen! Jesper |
|
|
Är de så att den sitter långt ut så du kommer åt så kan du ju ta en dremel eller liknande med en kapskiva o köra ett spår i den och sen ta en skruvmejsel o gänga ur den. Beemer 4 Life! |
|
|
Inga prob muttern är ihålig för att den ska gå av innan gängorna ryker,ta bara en vanlig bladmejsel som du knackar in lätt i hålet sen är det bara att gänga ut det som är kvar. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Grispitt, råttpitt mm. Kärt barn har många namn! Är felgängade så bulten skall skruvas ut när "pitten" gängas in i hålet...! Hmm, hur låter det där :-) Länk Hälsn T |
|
| Micke, det där lät väldigt intressant, ska prova det typ så fort det blir ljust. | |
|
Okej, då vet jag vad jag ska prova först och vad Janne menar, men om det skiter sig är det någon som vet om det är jobbigt att byta oljetråg? Jesper |
|
|
Hade ner tråget när jag kollade oljepumpsbultarna på min 540. Inga problem på den iaf. Fast tråget satt med många bultar...! Hälsn T |
|
|
Jo...muttern är antagligen ihålig...smidigast är att göra som "trucker" skriver i sådana fall..då behövs ingen "grispitt"(skruvutdragare) utan bara att knacka in en skruvmejsel och gänga ut det kvarvarande gängorna.. Men kontrollera först hur det verkligen är,dvs om den(oljepluggen) var/är ihålig eller är solid s.a.s... Mvh Janne. |
|
|
Ska provas! Återkommer imorgon! /Jesper |
|
|
He,he..."muttern ihålig" ;)) Mvh Janne. |
|
|
Muttern var ju tok-ihålig! Det här har ju tyskarna planerat! Gick hur lätt som helst att få ut med en skruvmejsel. Nu ska jag bara köpa en ny och hoppas att gängorna inte är paj i tråget. Bmw reservdelar är ju dock stängda i hela Stockholm på helgen! Vad är det för service??? Vet nån om mekonomens oljepluggar passar? /Jesper |
|
|
Ja,vad bra att det gick fint :) Menade bara med mitt skriveri att en mutter alltid är ihålig ;) Var du ska köpa oljepluggen idag vet jag inte,men nog bör en del välsorterade biltillbehörsfirmor kunna tillhandahålla en dylik trots helg(t.ex Mekonomen)...vet dock inte. Mvh Janne. |
|
|
Mekonomens passade så nu är det problemet löst. Tack för hjälpen! /jesper |
|
| Så det var inga gängor skadade? | |
|
Nope, inga gängor skadade i tråget. Så det var bara att skruva in. /Jesper |
|
|
Har alltid en reserv liggandes man vet ju aldrig,borde vara byte på dessa med några års mellanrum.Varje gång man drar så kommer man närmare o närmare brottsgränsen.Skräcken är ju att huvudet flyger på motorvägen:0 då tar det bara nån sek innan pumpen pumpar luft. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Låter som en bra idé, jag kan ju säga det att jag kommer alltid att byta oljeplugg första gången jag byter olja på en ny bil i framtiden. Det är inte värt att snåla in de 22 kronorna... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.