|
|
|
|---|---|
|
Jag ska börja med att påpeka att jag har ingen erfarenhet av chiptrimning själ, utan detta är helt axat ur Dalhems katalog från 2001. Satt och skummade igenom katalogen på jobbet, som en kompis haft med sig. Kommer till en sida där det är en bild på ett chip med stor text över där det står VARNING. Vart nyfiken och läste vad de varnade om, de talar om att chiptrimning på ngot vis inte ger mer HK i bilen utan bara ändrar motorns karaktär, de talar om att med chiptrim så "lurar" man enbart motorn att den får mer gas än den eg får och att draget i bilen kommer tidigare men inte ger mer HK totalt i bilen. När de har konfronterat chip-firmor får de luddiga och konstiga svar som att det går inte att mäta hur mkt antal xtra hk man får ur bilen osv, vilket Dalhems tycker är konstigt då alla chipfirmor uppger hur många xtra hk deras trim ger. Som avlsutning talar de dock om att det finns chiptrim som fungerar men dom är ytterst sällsynta. Hur ska jag som konsument veta om jag verkligen har mer hk i bilen efter chipning eller bara har bättre drag på tidigare register ? Och hur vet man vilka firmor man ska lyssna på och inte ?? cruZZe | |
| Dalhems beskrivning verkar vara rakt och ärligt. | |
|
Om man inte skall tävla med sin bil så tror jag inte man skall fästa så stor vikt vid dom effektuppgifter som chipsfirmor brukar ange! Det är ju ytterst sällan som jag har verklig nytta av dom eventuellt extra hästkrafter som jag kan få på toppvarv. I mitt fall en M5 vid 6500-7000 rpm. Vad jag däremot ofta har stor nytta av är att den blev mycket starkare vid låga- och mellanvarv. Från långt under 1000 rpm och uppåt känns den stark nu jämfört med bara seg förut. Vid normalfart (tex vid 100 kph gör den 2000 rpm på 6:an) är det inte längre helt nödvändigt att växla ner vid en omkörning vilket det var förut. UNICHIP och injustering på rullande landsväg var medicinen på min bil! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.