AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.793

xenon konvertering e46 -01

ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
ska xenonkonvertera dieseln en e46 -01 har fixat stråkastare som har det org, då jag inte vill köpa bmws org styrdon och tändare så tänkte jag köpa ett pirat med inbyggd tändfunktion med adapter för org lampan.

men vad ska jag köpa för styrdon/ballast? finns ju dom enkla för 400:-st sen dom dyrare med canceller, behöver jag den funktionen för lampvarningen på min bil?
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
!! menar då Halvlyset;)
pu
75
pulk
323ci e46 -99
Hur gick det? funderar själv på eftermontera xenon på min e46ci -99. Går det bra med vanligt eller kommer bilen varna för trasig lampa? Och jag vet vad lagen säger så den biten behöver jag inte svaret på.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Den kommer bara att varna om du stänger av halvljuset. Det finns motstånd man kan installera för att kringå detta men hur ofta stänger man av halvljuset?
sm
11
smiithy
330i - 01
Jag funderar också på att byta till xenon på min e46. Är väldigt dålig på vad som behövs för att göra detta, någon som kan förklara lite kort vad som behövs och vart man får tag på det? Helst så billigt som möjligt.
pu
75
pulk
323ci e46 -99
En sats xenon sats med barlast (drivdon) och lampor är väl allt som behövs om det ska vara så billigt som möjligt. Finns för ca 1000kr (blocket,tradera,xenonkungen.se) och då med CANBUS canceler så du slipper varning om trasiga lampor. Sen behövs det också lamphållare åt e46, dom kostar ca 180kr+frakt i sverige och 170kr från tyskland ink frakt. Går annars att använda dom hållarna man redan har men måste ändra på dom så du får inte tillbaka vanliga lampor sen. Inte lagligt i sverige då det behövs automatisk ljusnivå reglering för xenon. Jag kostade på mej två nya kompletta lysen fram med angeleyes och projektor lins. Dom jag har nu har massa små (värme?) sprickor i glaset och ingen projektor lins vilket nog hade gjort väldigt att väldigt mkt ljus läckte hit och dit. Hittade dom på ebay.de för 2400kr ink frakt med framblinkers och motor för höjdsjustering.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Riktiga xenonstrålkastare är det enda alternativet. Kör du med vanliga strålkastare kommer du blända folk som om du kör med helljuset på plus lite till. Inte nog med att en projektorlins bryter ljuset rätt (för att inte blända), den har även en metallskjöld inne i linsen som blockerar halva linsen för att inte släppa ut allt ljus från xenonlampan vid halvljus.

Bilar med Bi-Xenon kan flytta just den metallskjölden så att allt ljus släpps ut när man aktiverar helljuset.

Xenonkonvertera med bara xenonlampa är ingen bra idé!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.