AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.187

Byte av växellådsoljan på -99 740iL

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Bat jag förstått så byts inte växellådsoljan (automat) på BMW insp 1 el. 2? för att BMW (och flera andra biltillverkare menar att det inte behövs. Det kan säkert funka utan byte ja, men jag är av den gamla skolan här, och anser att ingen motor eller växellåda har mått dåligt av ny färsk olja av rätt typ och kvalitet, samt filter. Så jag skulle vilja få min växellådsolja bytt, och tar antagligen differentialens med på samma gång.

Men, hur är det på dessa bilar, det finns väl som oftast på bilar, ingen avtappning för turbinen? Då blir det ju rätt många lite gammal olja kvar i den och det vill man ju inte.

Är det bara då att byta ett par tre gånger i tät följd, med lite körning av lådan mellan, eller finns det någon seriös firma som kar utrustning för att "flusha" ny olja genom lådan medan motorn går så att all gammal olja cirkuleras ut på en gång när den nya pumpas in?

Kan olja och filter bytas som vanligt på automater, utan att det behövs någon "nollning" eller kodning av styrelektroniken för lådan?

Har ni några firmor ni kan rekommendera för detta i mellansverige, och hur många kosta ungefär? som finnen säger.

Jag ligger just nu ute på jobb så jag har inte min kära "Bentley-bibel" tillgänglig att kika i om detta. Så därför frågar jag här.



Dr Tinnitus

Min bil
Länk
go
141
gotis
730-94 E38
håller med fullständigt, MEN om oljan inte e bytt på 10-15000 mil så finns det risk att den nya färska oljan "tvättar" rent å då kan föroreningar släppa som senare blockerar nånstans där man inte vill ha det.

tror stenhårt att d var detta som hände min förra sjua, ett halvår efter oljebytet började backen slira, fick 3000:- för den :o(

samma sak med motoroljan, en del hävdar att om en motor gått med mineraloja hela tiden så kan byte till syntet få samma effekt, oljan tvättar och föroreningar släpper, sätter sig i regel i kanalerna till vev och ramlagerna med snabbt uppslitna lager som följd.


en del rekommenderar att byta olja succesivt, en liter i stöten.

men om du har registrerade oljebyten med vettig intervall så måste det vara det optimala.

läste någonstans att anledningen till att det inte finns oljesticka eller möjlighet att LÄTT byta olja i automaten är att den ska vara väldigt känslig för hur mycket olja som ska i, stämmer detta? gör det så mycket om man får i en halvliter för mycket?, om någon vet så hoppa gärna in.
PS det enda som behöver nollas e serviceindikatorn men d e ju inte tvunget.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
gotis.

Jag trodde i min enfald att folk nu borde ha lärt sig att det bara är skrönor att en motor som gått på mineral länge skulle innebära problem att byta till helsyntet på!? Det finns absolut INGA belägg för att det skulle vara så.

Och då det inte förekommer någon förbränning i en växellåda så är det inte alls samma förutsättningar för att avlagringar ska bildas i växellådan, som det är i en motor. Oavsett vilket så måste det ändå vara bättre/säkrare med ny frisk olja än att åka runt med gammal sliten och förorenad olja, eller hur?

Oljenivån är lite kinkig på automater ja, men inte så kinkig att det inte går att hantera med en nivåsticka och rätt mätförfarande.



Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Al
32
AlterSchwede
2002ti -70
3.0Si -77
318is -90
740iL -01
Liknade frågor har diskuterats tidigare här:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Uppar en gamal tråd! Vad är det för sorts olja i lådan? hade bilen på lyft för att se om det sitter gon ettiket på lådan men såg inget!

Alpina B8 Länk
Ka
5.698
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Esso (numera Mobil1) LT71141 bör det vara på din 99'a.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Det skall vara "ESSO ATF LT 71141" BMW PART NUMBER 83 22 9 407 807 i BMW 740 från 1/97 till 2/02 med 5HP24(A5S 440Z)
5.35 liter åtgår vid byte exluderat converter, 9.9 lit inkl converter

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den.

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Tackar! Och var köper man oljan? Helst gratis! :)

Alpina B8 Länk
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Hos BMW givetvis, tror att lika olja säljs av VAG.
Ska kolla, tror inte den e så vanlig. RR använder den, men då kostar de än jäkligare :-)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den.

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Låter bra det Jocke!

Alpina B8 Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Meca säljer den också.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Tack Hasso!

Alpina B8 Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Snabb sökning på Ebay.de:
Länk


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ka
5.698
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Johan B: Är oljorna på ebay verkligen helt kompatibla med Esso/Mobil original?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det får du fråga säljaren om!

Men generellt är olika oljefabrikat kompatibla med varandra sålänge de har rätt klassning.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
För att spara några kronor skulle jag inte chansa på en "ersättningsolja" det är för lite pengar o spara...
Olja är billigare än "metall"

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den.

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Skulle jag renovera en automat skulle jag utan tvekan kunna använda nån annat oljefabrikat med samma egenskaper, men inte blanda med den som redan finns i lådan som man måste göra vid oljebyte.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Länken ovan, till oeldepot24, ger den rätta oljan. Komplett original. När jag fick min leverans, via DHL och Statoil, hittade man först inte dunken för att den såg ut som att vara deras egen...

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.