|
|
|
|---|---|
|
Har hittat en 330 Touring som är importerad i september 2007 och inte varit i trafik efter importen. Efter att ha läst alla varningar angående skruvade mätare, krockade bilar som fixas, garantiåtaganden som helt plötsligt "ägs" av en privatperson utan några som helst ekonomiska möjligheter etc etc så har jag ställt ett antal frågor som jag fått svar på i en del fall och inga som helst svar i andra fall. Den sista frågan var angående ägarförhållandet där den som importerade bilen står som ägare nu igen men den har varit ägd av en firma under en månad i vinter. Bilen har svenskt registreringsnummer. På frågan om vem som jag egentligen köper bilen av fick jag följande svar: "Vi äger bilen! problemet är att den som hämtar bilen i tyskland måste ochså rega in den! därav att inte vi står som ägare! men jag kan skriva över den på oss när jag vill, har papperna på bilen här!" Så då är min fråga om det här är ett vanligt helt normalt upplägg vid import eller om det rör sig om någon form av fiffel eller lurendrejeri antingen mot staten eller mot mig i slutänden. | |
|
man kan ju undra varför den inte varit i trafik senaste året? inte så vanligt att importera och sen låta bilen stå... Jag kanske är för försiktig, men köpa utan klara papper känns rätt tveksamt. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Jag har tittat på bilen hela sommaren (på nätet alltså) men det känns som att något inte stämmer men efter två prissänkningar senaste två veckorna så dras jag lik förbaskat till bilen trots att jag redan för fyra veckor sedan bestämde mig för att jag inte vill chansa. | |
|
zebulah: Gå på magkänslan, dvs skit i den bilen. Du lär i sin tur få problem i att förklara för nästa kund om den oklara historiken. Det dräller av 330 Tourings på blocket. Dessutom är det köparens marknad nu så rejält pruläge på de flesta bilar. |
|
|
Zebulah: Strunta i prissänkningarna och titta på andra bilar istället, att den stått still i nära 1 år gör mig väldigt tveksam. Har du nån länk till annonsen? Mvh |
|
|
Leta efter en annan bil, den första känslan är oftast den rätta. |
|
|
Ni vill ha länken så Ni kan köpa den framför näsan på mig *flinar*. Nej jag har väl mer eller mindre bestämt mig för att strunta i den bilen och leta efter något annat. Länk |
|
|
De gör väl oftast så med ägarna för att undkomma skatt!? En privatperson får importera en bil utan skatt tillskillnad från ett företag. Lösningen blir då att fuska och låta en privatperson importera åt firman. Tycker den såg riktigt snygg ut! Gillar färgkombinationen. Tycker du ska kolla upp bilen vad gäller mätarställningen, iom att de fuskar med ena saken är det inte otroligt att de gör det med andra. Stämmer milen så tycker jag den verkar intressant utifrån annonsen! |
|
| Jag gillar bilen som sådan och är milen rätt samt att den inte är krockad eller liknande så är jag (eller var i alla fall) intresserad. Det andra problemet är att de är lite svåra att ha att göra med. Visst förstår jag att jag är en jobbig rackare med alla mina frågor men jag kan liksom inte bara titta in och kolla servicebok och annat eftersom jag bor där jag bor (Norrbotten). Svaret på frågan från vilken firma de tagit in den blev "hur skall jag kunna komma ihåg det för jag tar in ungefär 10 bilar per månad". Samtidigt säger de att de har alla papper liggande hos sig och varför inte bara titta i kvittot från firman som de (eller privatpersonen) köpt bilen från. En annan sak som är lite konstig är att jag försöker hitta personen som tagit in bilen men hur jag än letar på hitta.se så får jag ingen träff. Visst fattar jag också att man inte kan hitta alla där men det är såna här småsaker som stör mig och min magkänsla. Och att måsta be om registreringsnumret tre gånger känns lite tjatigt. Samtidigt är det så att alla såna här saker kanske skulle kunna redas ut men de verkar inte riktigt intresserad av mig som köpare. | |
| Vet inte om det är jag som är kittslig men jag har aldrig tidigare höpt bil på firma tidigare utan alla bilar jag ägt i mitt liv har jag köpt privat. I alla fall har det varit smidiga snabba affärer med bilar som jag varit nöjd med. Nu har jag haft kontakt med två firmor och det är ett rent helskotta att få svar på mina frågor. Inte alls den försäljarmentalitet som jag hört att bilförsäljare har utan snarare så att det verkar som att de inte vill sälja till mig. Kanske jag ger fel intryck som inte går på som en påtänd iller i min kontakt. Visst är det skönt att slippa alltför mycket försäljarsnack men nog borde jag skicka ut signaler att jag tänker göra affär eller kan orden "jag är intresserad av bilen och beredd att köpa den men skulle vilja ha svar på det här först" misstolkas? Kan också nämna att jag kollat på en privatbil och där har jag ställt några frågor via epost och pratat med säljaren och svaren har kommit på en gång utan något snack om hur bra bilen är. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Köpa importbil av en bakgårdsfirma i Örebro njet låt bli det! ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hmm, inredningen verkar väldigt oförstörd eller kanske rättare väldigt tillrättalagd/åtgärdad, kanske helt ny inredning?... En -03 import under 8000 mil på en bilfirma och som dessutom inte är reggad än? Spring FORT därifrån! ;) Mvh |
|
|
Förresten en -03 E46 prissänkt till 150´?? Vad ville de ha för den förut?!? Lägg på 20 så får du denna, fast du verkar gilla lågmilare?: Länk Mvh |
|
| Du gör helt rätt som avstår köp tycker jag. Magkänlan ska inte underskattas. Utan att ha en aning så tycker även jag att det låter skumt. Att firman sedan ligger i örebro (missade det) hjälper inte. Därmed inte sagt att det är fel på den här bilen eller firman men det finns så pass många 330 att du bör kunna hitta en som känns helt rätt. Särskilt då de inte tycks vara intresserad att sälja den... | |
| Ursprungspriset (när jag hittade den före sommaren i alla fall) var 159.900. Sen kan man diskutera om det är en 02:a eller 03:a. Firman tycker att det är en 03:a men enligt vägverket är det en 02:a. Hursomhelst reagerade jag redan från början över att priset var så pass lågt för en bil med så lågt milantal. | |
|
rob_t_j72: Nja lågmilare är egentligen inget krav. Tittar på två andra som gått 12500-13000 mil så vi får väl se hur det blir. |
|
| Det är inte ovanligt med "målvaktsbolag" som importerar bilar. Därefter sker ofta flera ägarbyten. Syftet är naturligtvis att lura staten på pengar. Ofta är det grovt kriminella personer som står bakom verksamheten. Självklart ska man aldrig köpa en bil om man misstänker något sådant. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är bilen tillverkad from 09/2002 är det en 03a är den tillverkad före detta är det en 02a. Man ser inget regnummer så chassienumret går inte att få fram. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Luktar illa, hade INTE lagt mera tid på den utan letat annat objekt Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.