AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.710

320i läcker olja mellan växellåda och motor !

lA
2
lAlA
BMW 320i - 90
Hej jag har en BMW E30 320i - 90.

Jag har problemet att det läcker olja mellan motor och växellåda, och jag tror att det är packboxen som har gett upp !

Men jag har även läst att om vevhusventilationen är igensatt så bildas ett övertryck så att oljan tar sig den lättaste vägen ut och det hade jag tänkt kolla om den är igensatt !

Det är ju ett ganska stort jobb att plocka ner lådan och koppligen, svänghjulet för att få bort packboxen. Så jag undrar om det kan finnas nåt lättare sätt typ tillsätta oljeförstärkare ? Eller typ köra på mineral olja då den är tjockare och då gör det väll att det inte läcker ut så lätt i jämförelse till syntet olja ? eller är jag helt ute och cyklar ? går det att köra mineral olja i E30 motorn eller är det dåligt ?

Eller vad ska jag göra ?

/ lAlA

Conan999
Hej. Troligtvis så finns det bara en utväg, lämna in bilen på verkstad. Tjejen har haft precis samma problem som du fast på sin V70. Jag testade först att hälla i Omega packningstätning men funkar ej. Funderade även på en tjockare olja men bytte aldrig den. Vi hade problem med vevhusventilationen och där hjälper ingen tjockare olja. Alltså vi lämnade in bilen, bytte packboxar, fixade vevhusvent, bytte koppling när ändå allt var nere. Kostade 10.000kr.

Conan999
lA
2
lAlA
BMW 320i - 90
Idag tog jag lås vevhusventilation slangen och den var igentäpt, och nu går motorn mycket bättre också !

Man får väll hoppas på att packboxen inte har skadats!

/ Petter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.