|
|
|
|---|---|
|
Hej! Såg annonsen på denna vad verkar fina 535. Börjar bli ganska ovanligt med så här fina e34:or nuförtiden. Någon som vet något om detta exemplaret? Länk Mvh Emil | |
|
Om den är så fin som den ser ut att vara och har den utrustningen som skrivs ;) så är den ett kap anser jag.. Frågan är ju hur mycket rost som finns,det får man ju kontrollera seriöst.. Vet dock ingenting om denna bil. Lamelldiff höjer ju värdet+sportskinnet+fälgarna+optiken(iaf hos vissa) osv.. Såg fin ut hur som haver.. Mvh Janne. |
|
| Precis som du skriver Janne så har detta exemplar ovanlig utrustning som höjer värdet. Vet att jag för något år sedan läste en tråd här på autopower om just 535 motorerna och då hade någon rekommenderat årsm 92:s motor framför tidigare årsm, varför vet jag inte så jag får väl passa på att fråga experterna nu om någon vet om några förändringar har gjorts under livscykeln hos 535 motorerna? Vad ska man se upp med hos dessa motorer? | |
|
En till fin 535a Länk Mvh |
|
|
Expert o expert...nja,men dock ägt denna motorkonstellation lääänge+kört olika M30 i över 35000mil totalt...hitintills. Banjobultar lossnar,ventiljusteringar viktiga,stift+motorolja+oljefilter byts regelbundet och ha i en bra helsyntetolja med viskositeten som lägst 5W-40(jag har kört massor med mil med just en dylik olja),viscokopplingen trilskas...Vxl.låda(man. iaf)+bakaxel håller länge. t.ex. Toppackningen brukar "blåsa" vid ca 20-25tusen mil efter t.ex en överhettning pga att den "lilla tjocka" kylarslangen vid termostathuset spricker sönder(ganska vanligt fel)... Bussningar i bakaxel,silentblock främst brukar glappa efter x-antal tusen mil..framvagnen är det väl främst styrleder o bärarmsbussningar som måste ses över.. Styrväxeln är en liten klassiker,den bör du checka så att inte det finns ett glapp i ratten,kan vara muttern i teleskoprattstången som måste dras åt,men det kan lika gärna vara annat såsom kass styrväxel(dyyrt som originaldel,men finns att hitta fräscha på skrotar.. med lite flax),hjälpstyrarmsbussningen eller andra glapp som måste kollas/dras åt/bytas. Skivor,bromsar...tja,de slits naturligtvis också... Rosten börjar så klart titta fram,det börjar man med vid en kontroll+gärna huruvida banjobultarna(bultar som håller oljesmörjningsröret till kamaxeln) sitter på plats...OBS! dra INTE åt dessa för hårt då demoleras oljeröret så att smörjningen blir sämre till kamaxeln.. Ähh...kolla allt istället ;)) Ojoj...finns mer att skriva, men se gärna i sök inlägg..där finns mycket "uppradat" i denna fråga.. Huruvida någon sagt att 92:orna håller bäst i motorhänseende vet jag ingenting om,men det kanske stämmer...mig veterligen har inga större motorändringar gjorts på M30 som är värt att notera iaf...men visst,säkert har BMW uppgraderat lite småsaker under årens lopp. Så man kanske kan säga att de sista motorerna var bäst.. Men nu är bilen så till åren kommen att det är skicket NU som naturligtvis skall avgöra.. Men JAG håller motorn som en av BMW's absolut bästa ur hållbarhetssynpunkt.. OM man skött den lite lagom.punkt. Mvh Janne. |
|
| Den 535:an som Douglas länkar till är också väldigt fin men tyvärr har den tyg inredning och saknar M-optik vilket jag värderar högt. Tack för infon Janne. Är nämligen intresserad av att få tag på ett fint exemplar av en e34 och sedan behålla den för många år framöver som sommarbil då jag har en förkärlek till denna snart klassiska? bmw... Har tidigare varit inne på sportlimo versionen (525) som gjordes i begränsad upplaga 1994 men dessa är svåra att få tag på. Har genom åren läst om många som håller denna motor högt, men har dock aldrig ägt någon än... | |
| För att reda ut ovanstående inlägg så menar jag alltså att 535 motorn är högt ansedd. Angående 525 M50 motorn så har jag bara positiva erfarenheter. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.