AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.618

Parkering på allmänväg?

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Har nyligen flyttat och Ej fått tag i någon egen parkeringsplats för bilen.
Just nu står den parkerad ute på gatan där det inte finns några skyltar om parkering, dock är det bara tillåtet att stå på ena sidan vägen.

Men hur länge får bilen stå parkerad på detta sätt utan att flyttas? 24h, 7dygn, hur länge som helst?

Har kollat på både vv och kommunen men inte hittat något. Vart skall jag leta? Gäller Linköpingskommun om de har betydelse!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Ring kommunen, dom kan hjälpa dig

BMW e lag
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Vad som gäller beror på kommunal praxis, datumzoner i staden och så vidare påverkar också - det är inga rikstäckande bestämmelser som styr detta. Ring kommunen så kan dom förtydliga saken!
2-
140
2-ben
Inte BMW, -97
530i sedan, -04
Här i Malmö gäller 24 timmar, men det kollar de aldrig.

mvh
Tomas
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
För info så kan jag skriva att enligt kommunen så gäller 24h i hela landet om det inte finns någon som helst skyltning.

Frågan är hur länge man vågar låta bilen stå? Har ni andra som står på oskyltad väg fått någon bot?

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
24h gäller INTE i hela landet, utan det är kommunens lokala trafikföreskrifter som avgör. Ex Stockholm är det 7 dygn som gäller.....
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur kontrollerar kommun en 24h regel? Slår de upp tält bredvid och väntar 24 timmar?

För hur ska de annars veta att du inte varit ute och åkt och samma plats var ledig igen. Speciellt om man kör mycket på natten är det ju ingen omöjlighet att man kommer tillbaka till samma ruta som man lämnade.

Mvh Johan
Grelle: man kollar samtliga 4 ventilers position ( finns ruta för det på P-boten) risken/chansen att all fyra står lika är inte så stor...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Länk
Länk

24h-regeln ÄR rikstäckande:
"På allmän plats inom tätbebyggt område, samt längs en allmän väg, får du parkera högst 24 timmar i följd på vardagar utom vardag före sön- och helgdag, såvida det inte finns generella regler eller särskild utmärkning som säger annat."

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
I grunden, dock beslutar var och en av Sveriges komuner om det själva. Om du knallar in på din lokala polisstation och ber om att få se dom Allmänna lokala trafikföreskrifterna, kan du läsa hur lång tid din kommun tillåter. Är du Stockholmar kan du bläddra fram till 5§ "Sjudygnsregeln" som säger följande. "Inom Stockholms kommun får fordon parkeras på väg under högst sju dygn i följd om inte annat anges genom lokal trafikföreskrift och det har utmärkts med vägmärke"

Här är länk till pdf fil med Stockholms allmänna lokala trafikföreskrifter Länk , men det gäller som sagt i Stockholm och andra kommuner kan ha andra regler. Trevlig läsning!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.