|
|
|
|---|---|
|
Har nyss köpt en svensksåld 530 diesel -01, har lite funderingar kring den standard monterade dieselvärmaren, den verkar leva ett eget liv på min, den går igång när man rör på dörrhandagen eller låser/låser upp bilen. Var sitter själva värmaren och hur fungerar den ? Min blåser ut luft under bilen, det är inga varma avgaser som kommer ut. Nu har det ju varit varmt ute den kanske går igång när det blir kallare ? | |
|
Värmaren sitter bakom innerskärmen vid framhjulet på förarsidan, alltså lite längre fram där du känner att avgaserna kommer ut. Värmaren skall väl starta när det blir kallare än +5 grader om jag inte minns fel. |
|
|
Sök på dieselvärmare eller webasto så hittar du massor att läsa, du kan också läsa följande manual: Länk Lycka till! |
|
| Startar vid kallare än 9°... | |
| okay, men varför låter den så fort man rör i dörrhandtagen eller öppnar dörren ? | |
|
Det måste vara något elektronikfel, va? På min drar förbränningsluftfläkten igång så fort motorn startas - men det kan ju vara olika på olika årsmodeller. I alla fall framgår det av manualen att Webastos värmare ska servas 1 gång per år, vilket ju borde ligga inne i årsinspektionen för alla 530d men helt klart är att vissa verkstäder, troligen alla, inte bryr sig ett dyft om värmaren. Den enda åtgärd som gjorts på min var ett fullständigt utbyte av värmaren under garantitiden på bilen eller möjligen under "goodwill-tiden". Jag har inte servat värmaren på alla år, men nu är det väl dags. Kanske det är så för dig också? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.