|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har kollat upp bredden på mina bakfälgar då ja måste ha nya backdäck och min fråga är nu vilken dimmension som gör sig bra på dom? Har 225/40/18 nu både fram och bak men bakdäcken har typ tyskstuk och de gillar jag inte ja vill ha däckkanten ända ut till fälgkanten så att säga. Har kollat fälgarna backtill men syntes väldigt dåligt så fick mäta och ha mig. Ja tror att ja har 7,5" fram och 8" bak. Vad ska man ha för dimension på 8" fälgar för att det ska bli som jag beskrivit? Mvh Jeppe | |
|
Är det verkligen 8" bak om 225/40-18 ger tyskstuk? 225/40-18 på 8" är ju en originalkombination som jag själv har fram, och jag tycker inte det är tyskstuk. Bak är det 255/35-18 på 8,5 original. Om du har mätt att bakfälgarna är 0,5" bredare än framfälgarna och du vill ha samma stuk bak som fram så är nog 255/35-18 ett bra val, det är liksom nästa bredare steg som får samma omkrets som framhjulen. |
|
| Ja vet inte tyckte de såg ut som där stog 8" inne i fälgen syntes knappt me dom siffror och bokstäver där va. Mätte rakt över och fick det till 25cm breda och 23cm på framfälgarna. Därifrån ja fick fram tummen. | |
| Någon som vet? | |
|
Med en fälg på 8" så ska du ha 235:or Mvh Markus |
|
|
Nja..på t.ex en M535:a så har BBS split fälgarna originaldimension 225/50-16 på just 8'' fälgar,men jag kan hålla med om att 235:or går bra det med,men att "det ska" vara just 235:or är ju inte helt självklart :) Jag har visserligen 235/45-17 på mina fälgar till 735:an fram som är just 8'' breda...ser bra ut. Jag har på mina 9'' breda bakfälgar också den dimensionen,men där är det "Tyskstuk" så det bara sjunger om det ;) Ska vara 255/40 på denna bredd..iaf om man ska följa originaldimensionen där och det ska se "någorlunda ut" och följa korrekt rullomkrets hyfsat.. Mvh Janne. |
|
| På 8.5" breda fälgar ska det väl sitta 245 så 255 på 8" blir ju lite häftigt | |
|
Ok, ber om ursäkt. 235:or på 8" fälg ser bäst ut om du vill ha så kallad "kant i kant" Jag har 245:or på mina originalfälgar som är 8,5" breda och då ligger däcket och fälgen kant i kant vilket absolut ser bäst ut. Mvh Markus |
|
|
Tack för de Markus _M3. Kant i kant är precis vad jag vill ha så tackar så mycket för de. För som de är nu så är det så fram men inte bak. Va så när ja köpte bilen så dom är rätt kantstötta iomed att däcket ligger "innanför" fälgen eller va man ska säga. Mvh Jeppe |
|
| Det skiljer lite mellan fabrikaten också. Har mätt upp ca 10mm skillnad på totalbredden (dimension 245/40-17) på samma fälg. | |
|
AKN - På fälgen eller på däcket? Mvh Markus |
|
|
Sorry, var lite otydlig. Jag menar totalbredden på däcket. Mitt exempel: Nokian NRY +10mm jämfört med Conti SC3. |
|
|
Det kan skilja på slitbanan på ett däck. Men om man mäter imellan kanterna dvs rakt igenom däcket så skiljer de inte 10mm. Mycket svårt att mäta slitbanan på ett däck när dem inte ser lika ut eller har lika form. Kan vara mycket som spelar in på måttet. Tycker själv att 10mm låter extremt mycket. Har både Nokian och Conti här på jobbet så jag ska ta och mäta ett sen. Skulle vara kul att se hur mycket det skiljer. Mvh Markus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.