AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
11.307

Däckvarning utan orsak

fr
57
fredwal
118d, -08
Ett annat irriterande problem är att däckvarnaren nu löst ut 2 ggr vid högst normal körning, och däcken är felfria. Nollställer genom reset i datorn men problemet tycks återkomma. Vad gör man åt det? Någon mer som haft samma problem?
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Fick samma på min bil och det var lite otrevligt.
Tror det är en kombination av mjuka vinterdäck och en hård undanmanöver som utlöste varningen.
Har hört att om man kör utan punkteringsfria däck så kan man lättare få konstiga varningar.
Kan någon bekräfta detta?

Sedan vet jag inte hur känsligt systemet är, om det räcker att man initierar systemet i 10+ och sedan stannar en stund där det är -8, gör det sådan skillnad i tryck mellan varm och kall luft att systemet varnar?
Kolla om du har jämt tryck i däcken, har hänt mig några gånger att lufttrycket varit lite lägre i ett hjul och den varnat för punka fast jag inte visuellt sett att det varit mindre luft i något däck.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Temperaturen i däcken har nog ingen betydelse. Systemet kan inte känna av trycket i däcken utan jämför rotationshastigheten på däcken och kollar efter avvikelser som kan tyda på tryckfall.

Man kan få falska varningar om man t.ex. har spunnit med ena hjulet på grus eller om man har kört emot en trottoarkant.

Jag haft falska varningar några gånger på min 120dM men aldrig på min 525dT. Tänk på att göra reset efter byte till vinterdäck.
iC
23
iCar
118d -08 (FL)
Som Gorban säger, det spelar ingen roll vad det är för temperatur ute. Det som mäts är den inbördes skillnaden i rotationshastigheten hjulen emellan.

Själv fick jag varning för någon månad sedan och såg inte alls att något däck skulle vara plattare än det andra. Vid en kontrollmätning så visade det sig trots allt att ett av däcken hade 1,1 bars tryck (mot 2,4 bars önskat tryck). Detta p.g.a. en mässingsskruv som hade punkterat däcket.

Problemet med den visuella inspektionen är tydligast när det handlar om punkteringsfria däck då sidorna på dessa är byggda för att hålla bilen uppe även utan luft i däcket.

Alltså, om du inte redan gjort det - kontrollmät däcktrycket för att vara på den säkra sidan.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag stannade vid första mack för att kolla, först initierade jag om systemet med argumentet att om det verkligen läcker luft så kommer den att varna igen. Det var nervösa 3mil kan jag tillägga.
Det var något under normalt på ett av däcken men inte anmärkningsvärt mycket.
Kanske tillräckligt då gör att systemet skulle varna?
Hur som helst har det inte varnat sedan dess.

Det som faller in i era svar är att jag gjorde en hård undanmanöver åt höger och vänster och kort efter det fick jag varningen.

Tack för era svar, nu vet jag mer om hur det fungerar.
Tycker funktionen med däckvarningen är bra, rätt tryck i däcken gör en del på ekonomin... Och miljön.
- Där fick jag in det också. ;)

Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Fick en varning idag, men hittade inget konstigt så jag körde vidare. Efter tre mil börjar bilen dra kraftigt åt vänster så jag stannade och insåg att det var en punktering...

Kul att stå 45 mil hemifrån, med vinterdäck utan rft och en punkaspray som inte hjälper vid hål på sidan av däcken...

BMW-assistans, bärgningsbil, hyrbil och 90 mils resa i veckan för att få hem min bil igen!!

Kanske blir en bil med reservhjul nästa gång...
Visa användare
318
BMW_pelaren^^
Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a
bmw 324td E30 -88a
Bmw 750ia E32 -91a
bmw 730i E32 -89a
varför kör man inte till en mack å kollar luften ??????

ditt problem med varnaren är som dom säger mjuka däck
ja jobbar på en stor däckfirma som har bmw som granne
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Har fått en sån här varning på min bil, efter att jag körde (stundtals hårt) 5 mil på dålig väg, vägarbeten blandat med grusvägar. Har kollat trycket i däcken och det verkar bra, märker ingen skillnad i bilens uppträdande. Vilket åtgärd ska man ta? Kolla trycket igen om ett par dagar och försöka reseta lampan? Känns löjligt att lämna in den för en sån här grej.
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Råkade också ut för det för två veckor sedan, enda jag kan härleda det till är att jag hade lagt på sommardäcken (hos Förenade bil i Malmö så om det ska göras någon ytterligare inställning borde dom ju ha koll på det) eller att temperaturen hade pendlat mellan minusgrader på natten till några plusgrader på dagen eller Malmös dåligt asfalterade gator.
Kontaktade Förenade bil och enligt dom så ska det tydligen inte behövas mycket för att varningen ska tändas, så det borde mao räcka med att köra ner i ett rejält tjälhål och att gummit "flexar" för att den ska varna.

Gjorde som du, gick runt och kände på mitten av däcket och på kanterna men alla var stenhårda, resettade funktionen och har inte märkt av något sedan dess.
Får kanske ta och köpa en: Länk för att vara på den säkra sidan.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Varje gång man ändrar någonting med däcken ska systemet initieras för att fungera. Tex vid skifte vinter/sommarhjul, pumpning mm.
Det kan vara lätt att göra fel. Om man inte har iDrive så måste knappen hållas intryckt tills datorn visar att den är klar..
Jag har bara fått varning en gång, det visade sig att jag hade fått en skruv i däcket och att trycket hade sjunkit ca 0,3bar. Systemet är alltså mycket känsligt, och guld värt :)

-------
Min bil suger inte...
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Tack för svaret! Vet du hur man resetar den eller står det i instruktionsboken? Har en 120d utan iDrive.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Starta bilen, men stå stilla. För det lilla reglaget som sitter på blinkersspaken uppåt tills du kommer till "reset tyrepressure", eller något liknande.. Sen håller du bara inee knappen längst ut på samma spak tills det kommer upp en bock i displayen. Eller tills den på något liknande sätt visar att den är klar..

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Fick ändan ur vagnen idag och köpte en däcktrycks mätare för 50:-, alla däcken utom höger bak låg på ~2.15 bars tryck, höger bak låg på 1 bar. Pumpat upp den till 2.15 nu så får jag hålla koll på däcket så det inte är en pyspunka av något slag.
Men om det var en pyspunka så borde ju systemet ha varnat igen tycker man ju?
Nackdel med RFT eller eloge till BMW, har inte märkt av ett smack (kan dock inte vara bra för däcket)....
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Okej, mina däck hade 2,3 bar runt om så jag nollställde den bara, har inte märkt nåt nytt sedan dess. Det verkar vara ett känsligt system. Kan vara bra för folk att veta detta så man inte lämnar in bilen så fort man får en sån här varning.
st
1
stotona
Z3 3.0 -01
Jag drabbas hela tiden av felaktiga punkteringsindikationer på mina Continental Vinterdäck av Nordisk typ trots att de är helt felfria.

Köper man dubbfria vinterdäck av BMW så får man den kontinentala varianten som inte är bra på is. Men dessa däck är betydligt hårdare än de nordiska vinterdäcken.

Min tes är att BMW's punkteringsindikator som mäter med hjälp av ABS-givarna inte kan hantera mjuka däck. Då dessa lätt ändrar form speciellt vid temperaturvariationer.

Jag har varit på verkstad flera gång, talat med BMW's kundrelations-ansvariga men får inget svar. Fast det kanske inte är något man får dom att erkänna.

Tompa
sa
1
saribobb
BMW 118d 2008 (nov-2007)
Hej,

Mitt problem är att när jag nu fått denna lampa, och jag anser att allt är ok, så går jag in på CHECK, men jag får inte RESET att lysa inunder, så att jag kan "resetta" den så att säga. Vad gör jag för fel?

//Sara

SLJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.