AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.907

Frätskador av insekter

fr
57
fredwal
118d, -08
Har en 118d några mån gammal, svart solid lack. Kört ganska mycket i sommar, med mycket insekter som fastnat i fronten. Till min fasa upptäckte jag att resterna nu gett frätskador på motorhuven längst fram! Går inte att polera bort, för djupt för det.

Är det normalt? Kan omlackningen gå på garantin, en ny bil ska väl tåla lite insekter?
Jag gissar att du provat med ett "vanligt vax" flera av dessa lyfter inte insekters "kvarlämnor" Börja med en bra insektslösare, exempelvis sonax extremes variant. Efter en eller 2 omgångar med detta och du fortfarande har problem, åk till mekonomen och beställ sonax professional cleaner eller någon annan motsvarande lackrengörning. Jag har aldrig varit med om att man inte fått bort insektsrester med en bra cleaner.

På min förra bil, en 330 Ci så hade handlarens rekondnissse polerat ovanpå sådana "kvarlämnor" och förseglat in dom, men de gick aldeles utmärkt att lyfta detta men en cleaner.

Länk
Surt. Vad jag förstått kan vissa insekter ge frätskador, speciellt på solhet lack. Inte lika aggresivt som fågelskit men ändå. Har den stått mycket i sol? Svart blir ju tyvärr varmast av alla.

Jag hårdvaxar fronten både vår och sommar och är noga med att ta bort dem kvickt. Då går det lätt och det blir inga skador. Använder BMWs eget insektborttagningsmedel. Kanske kan en rekondare polera lite djupare och få bort mer...?

Hoppas det fixar sig till det bästa! Att det skulle bli en garantisak har jag dock svårt att tro.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Fasen jag har samma skit på våran svarta lack och det är svart metallic....tänkte lämna in den på DITEC och hoppas på att dom får bort skiten...

För inte är det väl så att dom har frätt fast i lacken och omöjligt att få bort?
Ju fortare desto bättre! Har dock för mig att metallic har ett bättre (hårdare/tjockare?) klarlacksskikt, vilket förbättrar oddsen.

Det var just en Ditecsnubbe som sa till mig att det kan bli frätskador men det framgick inte helt klart om det ibland kan vara så illa att de inte går att få bort.

Jag använder Sonax hårdvax, och tycker att det är väldigt lätt att få bort dem då, i synnerhet tillsammans med insektsrengöringsmedel. Fast det beror ju naturligtvis minst lika mycket på tiden/solen som sagt.

Good luck!
fr
57
fredwal
118d, -08
Helgeson, tack. Jodå, bilen har stått i sol och blivit varm. Har också intrycket att klarlacken inte är speciellt tjock, så rubba bort urgröpningarna eller tom våtslip är nog uteslutet. Så min gissning är att man får göra rent, lägga i ny klarlack och slipa/polera ner till omgivande lack. Det är ett proffsjobb.

På den förra var det aldrig några problem, den hade saphirsvart metallic. Skulle inte valt en solidlack men det är lätt att vara efterklok.
Tråkigt. Solidsvart har sina sidor... men gillar man svart så är det bra på ett sätt; solidsvart är svartare än safirsvart :-)

Lycka till oavsett vad du väljer att göra, i alla fall!
fr
57
fredwal
118d, -08
Har nu varit på BMW, och dom rekar Mr Cap, åker dit och hör vad de kommer fram till. Trist med en massa extrakostnader på en ny bil.
Lackskydd hos Mr Cap rekomenderas INTE (bristande hållbarhet) av en ganska enig folkskara här på sidan men polerjobb skall dom nog fixa utan problem
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Lacktjockleken blir dessvärre tunnare och tunnare de senaste 10 åren. Jag har själv verifierat detta medelst ett lasermätinstrument som en billackerare visade mig lacktjockleken på olika bilar utav olika årgång.

Om bilen desssutom äro försedd med solid färg kan det hända att den icke äro försedd med klarlackering såsom skyddar metallicfärger. Därför är ett adekvat lackskydd mycket lämpligt.

Prova gärna det jag haver experimenterat med den senaste tiden.

Lämpligen ett tops, fuktas medelst olivolja extra virgin och applicera på lackskadan. försut det hela med ett litet enkelt plåster och se efter ett par dygn vad resultatet blir.

Kanhända behöver fackmannen du väljer att anlita för ett lackskydd bättra lite med ett original lackstift på stället.

Lycka till!
Asken
fb
46
fbkd
330Ci -01
MB190 -88
Har också fått frätskador av insekter men detta var på omlackerade delar (Orientblå metalic). Känns som att klarlacken inte var lika tålig som orginallacken. I år har jag dock inte fått några skador sett till att vaxat bilen ett par gånger under sommaren (på utsatta delar) samt sett till att de inte suttit kvar förlänge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.