AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.591

Bästa betalingssätt?

När ni säljer er bil på helgen då inte banken är öppen. Vilket betalningssätt föredrar ni? Postväxel eller överföring via Internet?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
På helgen: Överförning via Internetbank. Då kan man logga/ringa in på sitt eget bankkonto och verifiera direkt (om det är samma bank som köparens).

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
En följdfråga, om man tar emot en postväxel utställd på mig. Kan då köparen rent teoretiskt kontakta sin bank och spärra den så att jag på måndag morgon inte kan lösa in den? Lite lågt att tro så om sin köpare men vill bara kolla alla tänkbara scenario:)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Nej. En postväxel går inte att spärra. Den är likvärdig med en bunt pengar. Dock så kan bara den vars namn står på växeln lösa in den.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Jag brukar köra på en postväxel i mitt namn som jag sedan skriver "överlåtes till Säljare X" på baksidan, lättare om man skulle dra sig ur i sista sekunden.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
En postväxel går att spärra, t.ex. vid stöld. Det är därför som banken, vid inlösen, alltid ringer upp utställande bank (som ställt ut växeln) och skyddar den.

Så rent teoretiskt går det alltså att spärra en postväxel, vid t.ex. stöld. Men är den utställd på mig personligen och vi samtidigt skrivit en kvittens om utbyte av bil mot postväxel á en viss summa så bör jag väl inte kunna bli blåst även om köparen försöker spärra den?
sk
135
skorpionking
540ia Touring -99
Vänta med att skicka iväg regbeviset tills du har varit på banken.

Peace=)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Ja, den går att spårra på så sätt att den som stulit postväxeln inte får några pengar. Men pengarna är fortfarande borta från det konto de togs ut från.

Och vem som helst som bär postväxeln som får lösa in den, så länge den människa postväxeln är utställd på har skrivit under på baksidan. Been there, done that.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.