|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Är detta ett vanligt fel? Knarrar bara i motorn till ryggstödets överdel. Har plockat ner och kollat allt ser normalt ut inget som släppt vad jag kan se. Dock så har själva skruven om man säger som elmotorn skruvar upp/ner. Den ena sitter mera uppskruvad än den andra, kanske gör att ryyggstödet kilar fast sig? och vajern hoppat ur sitt läge.. Går det att demontera på något sätt så man kan skruva skruvarna för hand? Även om jag inte lyckas få det att fungera fullt ut vill jag iaf skruva upp det så jag har bättre stöd bakom överdelen av ryggen. Lyckas jag bara få upp det en bit är jag nöjd, det är för övrigt contourstolar eller vad de heter.. Någon som har tips? |
|
Hade samma på min 750. Av någon anledning går denna justering väldigt trögt, i alla fall på min, vilket gjort att gängorna på skruven, givetvis av plast, inte håller för motorns metall dito. På den ena sidan sitter motorn med växel, på den andra sitter bara en snäckväxel. Dessa kopplas ihop med en drivvire. Returen styrs av 2 starka fjädrar. Dessa kanske är för starka för denna konstruktion. Plastdelen går inte att köpa utan man måste köpa hela enheter: Motor med växel kostar c:a 1500:- Sidan med endast växel kostar c:a 750:- Det är ganska enkelt att byta dessa efter bortmontering av stolsryggen. Efter bytet fungerade min men jag märkte att det gick trögt så det slutade med att jag kopplade ur motorn i lämplig lutningsvinkel. Det går att manuellet skruva till rätt lutning och sedan koppla ur kabeln till motorn om du hellre vill det. För övrigt är det en konstruktionsmiss på dessa stolar eftersom man alltid kommer åt knapparna för lutningen när man går i och ur bilen. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Hur gör man för att skruva manuellt? Är väldigt dåligt med plats och vad behäver jag demontera? |
|
Om det är så att ryggstödet rör sig, fast bara på ena sidan (drar snett) så beror det på att plasthöljet på vajern har vuxit (fråga mig inte hur), och därför blir vajern inuti för kort. Det man måste göra då är att korta plasthöljet så når vajern fram. Har gjort denna operation för lutningen av hela ryggen. Minns inte riktigt om det hade gått att kapa plashöljet i änden, eller om man måste göra som jag gjorde - kapa bort en bit på mitten och sedan skarva ihop med en yttre slang och slangklammer. --- Min bil: Länk |
|
|
Om denna knapp sitter på samma ställe som på en -99 E38, så begriper jag inte riktigt hur man kan komma åt den knappen vid urstigning, och "alltid" blir ett mysterium. Vad sjutton pysslar ni med när ni ska baxa er i och ur bilarna...? :-) Jag kan inte minnas att jag någonsin på det dryga år jag har haft min bil har lyckats komma åt den knappen vid i/urstigning. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
d.fagersten: Med bakstycket av så tryck på knappen och titta på vilken av de vita skruvarna som rör sig. I mitt fall var det den yttre som endast hade växellåda som fungerade. Drivvajern som går mellan skruvarna sitter endast instoppad i ett fyrkantigt hål i respektive ända och går att ta ur. Med urplockad vire kan du justera den skruv som saknar motor genaom att vrida på viren. Dock måste du trycka fram stödet med handkraft för att lätta på de starka fjädrarna. Lite svårt att förklara men får du bort delarna från stolen så ser du själv hur det är konstruerat. Motordel resp. växeldel sitter med 2 ryttare vardera. De går att skruva isär så du kan se vad som är sönder. Lite trångt men det går. Johan_S: Det är lite annan konstruktion på övre justeringen så jag tror inte det är det klassiska "krypt vajerhölje problemet" i detta fall. Dr T: På mina konturstolar sitter reglaget ifråga på överkanten precis så att sidan på stolsdynan ligger an mot knappen när man går ur bilen. Jag har normal kroppsbyggnad så det borde vara fler än jag som upplevt detta problem. Vad jag kan se på dina bilder har du inte Konturstolarna i din bil så det är kanske bara på dessa knappen är dumt placerad. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
joblock. Tror att knappen sitter lika på min som på din? Min sitter som på översta stolen i länken Länk Jag är förövrigt runt 100 kg och 180 lång. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Inte jag heller har problem med knappen, har dock vanliga komfortstolar. Jag är ganska säker på att det går en vajer från ena sidan till andra även för justeringen av övre rygghalvan, i alla fall på min -97a. Men det är ett år sedan jag demonterade stolarna, så jag kan minnas fel. --- Min bil: Länk |
|
|
Sittdynan går snett ut över knappen så när man lägger ut benet och går ur bilen trycker dynen neråt på knappen och aktiverar inställningen. Kanske större överhäng på denna stolstyp. Det är mycket riktigt en vajer mellan sidorna men på min 96'a var den helt ok. Det var som jag skrev tidiare snäckdrevet av plast som var kass. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Ska ta ner stolen igen så fort jag har tid. Dagens projekt blir under bilen, kontrollera oljepumpsbultarna och serva den .. På min bil är det en omöjlighet att komma åt knappen vid i och urstinging, kanske beror på hur nedsuttna sätena är? Min kompis 105kg kort och kompakt har aldrig lyckats komma åt knappen inte jag heller 64kg. Kanske olika på olika säten..' Tack för alla tips :) |
|
Jag har samma problem på min E38 med konturstolar. På min bil är det vänstra sidan på förarstolens överdel som inte funkar. Jag har tagit av baksidan på ryggstödet men jag fattar inte hur jag ska få loss motor och växellåda. Kan nån beskriva närmare hur man går till väga? |
|
|
Kolla först att motorn går när du trycker på knappen. Om inte kan du ha något kabelfel och då är det dumt att skruva med det mekaniska. Jag hade en utskrift från TIS som visade hur man gör. De båda enheterna sitter på 2 stift vardera med låsringar. Lite svårt att se och ont om utrymme bakom den svarta tvärbalken.. Pillra bort låsringarna och träd av enheten från stiften. Minns inte riktigt i vilken ording men du kanske måste ta väck mellankopplingsviren först. Fick även böja och lossa några av läderklädselpiggarna för att se ordentligt. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.