AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.958

Påkörd, vad är min bil värd?

to
16
tobiashubner
530i manuell -94
e30 "320"
Hej

Blev tyvärr påkörd i söndags, rakt in i sidan när jag var inne i en rondell....tror inte den går att laga.
Tänkte kolla med er vad min bil kan vara värd...

det är en 318is -92 med 26000 mil på mätaren, i stort sätt 100% rostfri,

växellådan bytte jag 2007 den har gått ca 4000 mil.
Ny vattenpump
Ny generator
Ny koppling (2007 vid växellådsbyte)
Halvskinn inredning i nyskick.

det var en riktig pärla!

Har länsförsäkringar, kommer dom gå efter sina papper så jag får 13000 kr för bilen eller tar dom hänsyn till skicket osv??

mvh Tobias
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Att sälja den privat med den skadan är inte ens att tänka på då du inte kommer få många 1000-lappar för den.
Vet inte exakt vilja kriterier försäkringsbolaget går efter,men dom sakerna du nämer som du bytt spelar nog inte in någon roll för din ersättning.
Sen kanske man kan påverka vissa saker som leder till en större ersättning,men fråga mig inte hur...
Kommer ju kanppast ut någon bes.man fårn bolaget och behöver skicket på varje skadad bil.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Oj vad risigt man skriver..
Ska vara:
Kommer ju knappast någon bes.man från bolaget som bedömmer skicket på varje skadad bil.
to
16
tobiashubner
530i manuell -94
e30 "320"
Nja privat förstår jag att det inte är någon idé, hade inte betalat ett öre för en bil som ser ut som min gör nu. Men brukar det inte komma ut någon "skade-nisse" och titta på bilen? Så har jag förstått det iaf.. Förstår ju att jag kommer gå back på denna bilen, men jag vill undvika försäkringsbolagets skambud, så om någon har ett eller flera tips är det välkommet att dela med sig..

mvh tobbe
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kanske jag som har fel nu med om det kommer ut en och kollar på bilen eller ej..
Men när polarens 535:a blev stulen förra året så kom det inte ut någon från försäkringsbolaget och kollade,men han va ju nöjd med ersättningen så kanske därför..?!
Kanske bättre att låta någon som verkligen vet svara i stället :)
to
16
tobiashubner
530i manuell -94
e30 "320"
Mjo, men det måste ju vara någon som avgör om det går rädda bilen eller inte ?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vanligen går det till så att du kör bilen till en verkstad som bedömer vad det skulle kosta att laga bilen. Sedan tar försäkringsbolaget ställning till om detta är rimligt i förhållande till vad bilen är värd. Med äldre bilar så blir det nästan alltid skrotning vid mer än pyttesmå olyckor.

Värdering vid inlösen kommer att göras av försäkringsbolaget. Dessa kommer att gå efter listor, blocket, osv. De kommer inte att åka ut och titta på bilen.

//Lövet
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Kolla värdering här under "bilpriser"
Länk

Där brukar en del försäkringsbolag kolla. De kan nog kolla skicket också. det gjorde de på mina föräldrars bil och värderade upp den något tack vare det.

318is cupé -92 26000mil gav lägsta pris vid privat försäljning c:a 19000 vad jag fick fram.
Du kan ju kolla nogrannare med regnr.
to
16
tobiashubner
530i manuell -94
e30 "320"
Okej, då har man ju en humm iaf =) tack så mycket för hjälpen!
E3
1.828
E36
USA bilar
I vissa lägen kommer faktiskt bolagets egna skadereglerare ut och tittar på vagnen
Dina bytta saker på bilen är värt 0:- i deras ögon, har du tur kan du få ta tillbaka din generator bl.a men räkna med att de skriver ner värdet en hel del mot vad du anser den bilen vara värd. Vet en -93a 325 som de ville lösa in för en skada på en bakdörr! Snacka om låg värdering

Du hade LF som boöag? Tyvärr får du nog räkna med problem.. lite beroende på var du bor, men mina erfarenheter av LF är dåliga
Finns kanske en anledning att de figurerar i en hel del rättsfall ang tvister häruppe?
to
16
tobiashubner
530i manuell -94
e30 "320"
E36:

Jag har ju länsförsäkringar, men individen som körde in i mig, det är ju hans försäkringsbolag som ska täcka mina skador (?).. Men länsförsäkringar ska fixa det åt mig.. eller äh jag förstår inte riktigt...

Bor i växjö, hoppas dom är rediga i denna regionen!
Tror inte skicket har någon betydelse för föräkringsbolaget. dom har sina listor och kollar bara årtalet och körsträckan på den. Sedan får du ersättningen för det. Spelar ingen roll om du så hade haft en helt ny motor i den.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Detta stämmer inte. Kan du styrka med kvitton, bilder, intyg osv att din bil är i ett väsentligt bättre skick än jämförbara bilar så får du högre ersättning. Men exempelvis om man bytt motor för att den förra rasat så får man som sagt inte högre ersättning för det.

//Lövet
to
16
tobiashubner
530i manuell -94
e30 "320"
Då är det dags att börja leta kvitton då, har skickat in skadeanmälan osv.. Undrar hur lång tid det kommer att ta innan dom hör av sig....
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan man inte också göra en "deal" med försäkringsbolaget att man får plocka bort lite delar från den(som man vet kan säljas sedan,typ fälgar,generator,vxl.låda+lite andra inredningsprylar mm,dvs strippa bilen på allt säljbart beroende då på vad som är helt) och "ta" 13 papp eller om det nu kan bli lite mer efter lite kvitton osv ?

Då får du väl "någon tusing" mera totalt sett efter försäljning av dessa "reservdelar"..ca.

Vet en som gjorde så på det "glada nittiotalet" iaf....jaja.

Mvh Janne.
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Försäkringsbolaget jag arbetade på för några år sedan sålde vidare de inlösta bilarna till bilskrotar som i sin tur återvann det som gick att ta från bilarna. Gissar att det fungerar på samma sätt idag hos flertalet försäkringsbolag. Kan ju alltid prova att deala med försäkringsbolaget, pratar man med rätt skadehandläggare så kanske men jag är rätt skeptisk till att detta generellt fungerar.

Går det bara att påvisa att fordonet var i utmärkt skick så kan du argumentera för högre ersättning än "blocketpris". Däremot ersätts inte ev affektionsvärde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.