|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan, hjälpte en kompis att ta hem en Porsche förra sommaren, (2007) betalade totalsumman till den tyska bilhandlaren (Proschecenter Dortmund) och körde glad i hågen hem, med löftet om att det "bara var att fylla i pappret till det tyska tullverket att bilen lämnat landet, så skulle återbetalningen på momsen komma direkt in på kontot". Nu har det som sagt gått ett år och fortfarande trots påstötningar har inte ett öre dykt upp. Har ngn annan erfarenhet av detta? /Magnus Västerås Dizzy69 | |
|
Antingen så snackar handlaren skit eller så har ni missuppfattat vad han sa. Någon moms har man inte fått tillbaka sen Sverige gick med i EU, alltså vid köp i andra EU-länder. Hade det varit så att man kan dra av momsen så hade man ju varit tvungen att betala svensk moms som är högre än den tyska. Så tyvärr är det bara att glömma dom pengarna. Mvh //Peter |
|
|
Tack för svaret, men det stämmer nog inte helt. Visst kan du få tillbaka momsen om bilen exporteras till annat EU-land. Har inte med det att göra, men visst är det som du säger, men får betala en högre momssats i Sverige, men det gör du ju inte förrän du säljer bilen vidare. |
|
|
Svenska Handelskammaren shk:1102334 Återbetalning av tysk moms Alla svenska företag som inom ramen för sin verksamhet har utgifter i Tyskland har rätt att få tillbaka den erlagda momsen. Om företaget inte har blivit skattskyldigt i Tyskland sker återbetalningen via en ansökan hos den tyska skattemyndigheten. Vid import av fordon för privat bruk, skall importören anses som ett företag och således inte betala tysk moms om fordonet skall lämna landet. Om importören trots detta betalat tysk moms, kan man få denna återbetald från det tyska skatteverket. Dizzy69 |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Jag vet inte riktigt vad du har trott eller har lyckats med, men till att börja med så måste du ha ett svenskt företag med ett europareggat VAT-nummer för att lyfta tysk moms. Är det ett sådant du använt så ska sedan den 6 % högre svenska momsen erläggas SKYNDSAMT i Sverige, enligt lagar och regler. Är bilen yngre än 6 månader och har gått mindre än 500 mil så MÅSTE du betala svensk moms OMGÅENDE vid importen, sedan får du själv driva en återbetalning från tyska staten. Inte helt enkelt, fråga dem som gjort det. Men du kan verkligen inte vänta med att betala momsen till bilen ska säljas, var har du fått det ifrån? Du får ju hem ett papper från vägverket i samband med importen som säger att ev. moms ska erläggas. Jag måste säga att du inte verkar ha koll, för tolkar jag det du har skrivt rätt så pratar du om grovt skattebrott. För bilar gäller vinstmariginalmoms i Sverige, dvs det finns inte EN ENDA BIL i Sverige som du får lyfta momsen på. Däremot har lastbilar avlyftbar moms, men då ska flaket vara skiljt från förarutrymmet med luftspalt. Så du får gärna förtydliga vad du egentligen har gjort och vad du behöver hjälp med, så ska jag försöka igen. Mvh Johan |
|
Har din köpt bilen privat eller är det ett bolag som köpt bilen? Köper man bilen privat så stämmer knappast det du säger "men får betala en högre momssats i Sverige, men det gör du ju inte förrän du säljer bilen vidare". Man betalar då den svenska momsen när man tar in bilen. ___ //Ulf |
|
|
Uj uj uj, take it easy friend... "Jag har gjort" "Grovt skattebrott" "Dålig koll". Förstår inte varför en del inlägg måste vara så otroligt hätska. Ställde ju initialt frågan för att jag ville veta mera, inte för att halshugga ngn skatte/affärsjurist. "JAG" har inte gjort någonting alls, jag har bara hämtat bilen och gått på vad Porschecenter sa till köparen och vad man kunde läsa sig till på Svenska handelskammarens hemsida för ett år sedan. Men ta det lugnt, jag har inlett en mailkorrespondans med en kvinna som heter Åsa på SHK som är deras momschef, så får vi se vart det leder. Mvh /Magnus Dizzy69 |
|
|
Och ja, självklart gäller allt detta ett aktiebolag som inte bedriver verksamhet och är skattskyldigt i Tyskland. Mvh Magnus Dizzy69 |
|
|
Dessutom Johan så är det ju så att ett företag som bedriver persontransporter i olika former, visst kan lyfta hela momsen på helt vanliga personbilar och det är ju faktiskt en hel del sådan på vägarna... ;) MVH /Magnus Dizzy69 |
|
|
Länk! Här har vi en tex. |
|
|
Magnus: Alla nya bilar säljs med avlyftbar moms. Detta innebär inte att du som köpare kan lyfta av den automatiskt. För leasing kan du lyfta av halva momsen, på pickuper kan man lyfta hela. Den manöver med din kompis moms är också självklar. Ni måste ha missuppfattat vad säljaren sa. Som privatperson vid köp av beggad bil betalar du den tyska momsen, that's it. //Lövet |
|
|
Att köpa en beg bil med momsavdrag förutsätter väl att föregående ägare är ett momsplikt företag och att köpet görs av ett momspliktigt företag. Annars blir bilen "momssmittad". __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Självklart! Ni har båda helt rätt, men det är ju det som är poängen, köparen ÄR ju ett momsregistrerat företag, bilen var INTE ny. Andreas, självklart vet jag att man inte kan lyfta moms hur som helst och att alla bilar säljs med avlyftbar moms, men om du läser tråden ordentligt, så ser du dessutom i länken jag bifogade att det inte gäller en ny bil. Självklart är det ju så att man kan köpa en bil och lyfta momsen på den, om förutsättningarna är de rätta, precis som VillaRosa skrev. Nedan följer ett utdrag ur aktuell momslagstiftning: Inköp av bil till taxirörelse Bara persontransportföretag, bilskolor, bilförsäljnings- och biluthyrningsföretag har rätt att lyfta momsen på inköp av personbil.Det innebär att du som har en taxirörelse får lyfta hela momsen påbilar som du köper in till verksamheten. Det gäller även inköp av lätt lastbil. Leasar du en personbil eller lätt lastbil får du lyfta hela momsen på leasingavgiften. Försäljning: När du säljer en bil som du lyfte momsen på vid inköpet ska du ta ut moms på försäljningen. Det gäller även om du tar ut bilen för privatbruk eller om du för över en bil till en annan verksamhet. Dizzy69 |
|
|
Köper ett Svenskt momsregistrerat företag en bil från ett Tyskt momsregistrerat företag så betalas ingen moms vid köpet. Däremot får det svenska företaget betala momsen kort efter inregistrering av bilen, om det inte är en bilhandlare eller en bil där moms får dras av (troligtvis inte någon Porsche). Flåklypa |
|
|
Om bara folk kunde läsa ordentligt från början, istället för att hoppa in lite här och var, för att sen lägga sina kommentarer... Skitsamma, lägger ner denna tråd nu eftersom det inte framkommer något som helst vettigt längre. /M Dizzy69 |
|
|
Bilen som du länkar till är en demobil från BMW. Således är bilen inte "momssmittad" som en bil blir när den ägs av en privatperson. Inget konstigt i det. Köper du en leasingbil från en bilhall så kan momsen dras då också. Men detta har fortfarande ingenting med dina Porsche affärer att göra. //Lövet |
|
|
Andreas, jag vet att bilen på bilden är en demobil från BMW. Porschen har ALDRIG HELLER ägts av en privatperson i Sverige. Således är vi tillbaka på ruta ett, bilen har köpts av ett Svenskt företag, man har betalat moms på bilen i TYSKLAND (19%) man vill dra momsen man redan har betalat. Varför skall då betala momsen direkt vid inregistrering i Sverige? Självklart så gör man väl detta i samband med försäljning av bilen? Som med vilken produkt som helst? Tyvärr så var detta inte "mina Porsche affärer" som jag så många gånger påpekat, iofs skam och skäms, för det är en trevlig kärra, på min ära. Dizzy69 |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej Magnus, mitt inlägg var inte hätskt menat, beklagar om det uppfattades så. Det jag menade var att som jag TOLKAR ditt inlägg så verkar du inte ha koll på läget och det du beskrev är grovt skattebrott. Därför bad jag om mer information, vilket du nu har delgivit oss. Nu har ni ju inte lyft den tyska momsen, och därmed är inget brott begånget. Hade ni däremot lyft den tyska momsen och inte skyndsamt betalat den svenska, ja då är det ett solklart skattebrott. Om nu inte porschen skulle användas som taxi, men att leta sådana kryphål är bara larvigt och skattemyndigheten ser igenom dem ögonblickligen. Då måste den vara gulskyltad vilket ger skyhög vägskatt och sanslös försäkringskostnad. Den momslagstiftning du hänvisar till stämmer i alla fall inte, troligen har du klippt ut ett mindre stycke ur en helhet. För ingen bilförsäljare får lyfta momsen på en personbil de köper in för försäljning! Så här skulle det ha gått till för att lyfta tysk moms: 1. Ert svenska företag köper en Porsche i Tyskland som är inkl. 19 % moms. 2. Ni anger ert EU-reggade VAT-nummer till säljaren. 3. Säljaren kontaktar tyska skattemyndigheten, som bekräftar att VAT-numret ger avdragsgill moms. 4. Säljaren säljer bilen till er utan moms, dvs 19 % billigare än annonspriset. 5. Svenska skattemyndigheten erhåller uppgift att ett VAT-nummer använts för att lyfta tysk moms. 6. Bilen importeras till Sverige och registreringsbesiktigas. 7. Svensk moms 25 % betalas in SKYNDSAMT efter importen. 8. Bilen är nu schysst intagen, och är inte "momssmittad" vilket tex möjliggör leasing. Men momsen är INTE avlyftbar, eftersom alla bilar i Sverige har s.k. vinstmarginalmoms. Det ni har gjort är alltså felaktigt, jag VET inte, men jag TROR att det är helkört att få tillbaks momsen på det sättet som ni försöker med. Möjligen via den tyska handlaren, varför nu han skulle hjälpa er. Ni ska alltså inte betala in någon svensk moms, förutom på ev. vinst i samband med en försäljning. Då ska ni betala 20 % av ev. vinst i vinstmarginalmoms. Eller är jag fortfarande helt ute och cyklar? Har någon köpt porschen som privatperson istället? Mvh JOhan |
|
Tack Johan! Du har förstått saken helt rätt. Det som uppenbarligen blivit fel är att momsen betalades i Tyskland. Alla nödvändiga handlingar inkl. VAT-nummer osv, presenterades för Porschecenter, men dessa hade skriftliga order (som jag själv sett) på att momsen skulle betalas direkt på priset. Anledningen var alla bedrägerier som man haft problem med i Tyskland på bilar som aldrig lämnar landet, men momsen lyfts ändå. Ok, så då ser det kört ut, men jag återkommer i ärendet när jag fått svar från Handelskammaren. Tack så länge! MVH /Magnus Dizzy69 |
|
|
Just ja, glömde en sak... BMW Staib, Baden-Baden har också börjat praktisera detta med direktbetalning av moms... Deras skäl är att tyska staten tröttnat på oseriösa bilfirmor i Sverige, som drar 19% på tyskarnas moms, men sedan när skatteverket i Sverige gör sitt så är bolaget redan skyldig svenska staten mångmiljonbelopp. Så då köper man sig ett nytt bolag och börjar helt sonika om igen. Tyvärr så tror jag inte att det kommer att bli bättre, utan jag tror fler och fler firmor kommer att praktisera detta med att man inte får dra dessa 19%. MVH /Magnus Dizzy69 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Eller så reggar bilfirman bilen på en privat målvaktsperson vid regbesiktningen vilket är väldigt vanligt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.