|
|
|
|---|---|
|
jag går i tankar att byta upp mig i höst. jag vill bara skaffa mig koll på vad det kommer innebära för kostnader. Om jag har 100.000 och ska köpa en bil för runt 250.000 kr, hur skulle ni bära er åt? eftersom jag redan har ca 40% av den nya bilens värde, borde det väl påverka räntor osv på det nya lånet? vem är bäst att vända sig till angående finansiering enligt er? alla tips och erfarenheter välkomnas med ett stort tack! //b | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Behåll din 530 om du har den kvar. Frågan är om du blir nöjd med en nyare bil då allt som säljs idag är samma skit oavsett märke. Var inne på Bmw provsatt massa nya bilar, både M5 Nya 7 serie osv. Känslan på en M5a visserligen begagnad nåt år eller två är som vilken maxutrustad S60 som helst. Satte mig sen i min gamla Bmw E38 helt annan kvalitetskänsla. Samma sak gäller om du går från en V70 99a och sätter dig i en ny V70 allt är samma lite tråkigare utseende slätstruket och materialen i bilen är samma som vilken annan ny bil som helst. Tragiskt. Allt handlar om priset nu för tiden inte att bygga en bra bil. För några år sen köpte du delar på volvo som det stod made in germany de höll bra kvalitet. Nu står det asia eller något liknande. Tillochmned personalen på bilia sättter nu biltemabromsar på sina bilar då de håller samma kvalitet som "volvoriginal" som det kallas. Självklart finns det bättre högprestanda bromsar men det kostar skjortan och är ju allt annat än original. De nya bilar jag åkt på senaste tiden som ändå känns gedigna ännu är Audi Q7 och Porsche Cayenne, och den nya cabben va den nu heter någon värsting iaf.. Så innan du byter testa känn slit dra hitta sakerna du stör dig på för i en nyare bil lär du finna det. Hade en E39 tidigare, som bil sett hittade inte jag några direkta fel, möjligen för hårda säten men då hade jag standardsätena. men den var bra att köra tyst bekväm inga missljud stabil på vägen bra växellåda osv.. Kan tillägga att jag är lite knäpp när det gäller bilar och funktioner. Kan inte köra volvo 00 och nyare pga dålig kvalitet på småsaker handtag, tråkig adaptiv autlåda, inte manuella saab pga hemsk utväxling och spåriga osv. Ingen franskt för där finn singen känsla. Det enda jag trivs i är faktiskt Bmw, och visst en Porsche eller audi är inte heller dumt men kostar ju lite väl mycket. |
|
tack för ditt engagerade svar! jag är jättenöjd med min 530, tycker den är hur bra som helst! men jag köpte den egentligen för en lång bilresa i europa som krävde en stor och bekväm bil. nu är resan över och jag letar efter något lite mindre och snabbare. så nu är jag helt enkelt på jakt efter en M3 E46, och de kostar ju lite mer. |
|
|
Har du ett hus med lån som du kan höja lånet på blir ju det klart billigast, men du betalar å andra sidan aldrig av det... Näst billigast är ett rent banklån på överskjutande belopp. Vanligast är väl finansiering via tex GE eller liknande. Hade inte cash till hela min 545 men fick förmånligt hos just GE på den lilla saknade biten. Tror det vart 5,95% till slut. |
|
|
jag har faktiskt möjligheten att låna på min bostadsrätt, men som du säger, det bygger lätt skulder. 5,95% låter ju helt ok. från bilhandlare är det ju lättast med finansiering osv, men det är ju synd att begränsa sig till det utbudet. men med GE kan man alltså få "bilfinansieringsränta" även vid köp från privatperson? |
|
|
Som sagt att öka bolån för att finansiera bilköp verkar poplärt, men frågan är om det är ngn större vinst nu när räntorna har gått upp såpass mkt? Själv finansierar jag hos BMW med en ränta på 5.95% vilket är helt ok. En fördel är att det är betydligt enklare och snabbare än att gå till banken. Värt att tänka på är ju också att räntan hos bilhandlaren i högsta grad är förhandlingsbar så nöj dig inte med de första budet. Sedan gäller ju givetvis också att amortera lika mkt som bilen tappar i värde varje månad, vilket givetvis blir en del på en bil i 250-300.000 kr klassen. BMW CS #5139 |
|
| VEt inte om det gör skillnad, men killen som ägde bilen hade finansiering på den hos dem tidigare, så jag tog över den, löste stor del av det och lät mitt "underskott" vara kvar hos GE. | |
|
det vore det bästa för mig, att antingen ta över finansiering från privat säljare eller att köpa direkt från bilhandlare. fördel med bilhandlare är ju också att jag kan byta in min nuvarande bil, så slipper jag den biten. en djungel det här, men nu är det fan dags för M3! :) tusen tack för alla svar och tips! |
|
| Happy hunting! | |
| arigato! öh, menar danke! för inte jagar jag japsare inte | |
|
En till fördel med bilhandlare är att man får lite garanti oxå. Peace=) |
|
| jo, det är sant, men handlare ligger lite väl högt i pris plus att utbudet som sagt är väldigt begränsat. | |
|
Varför låna pengara över huvud taget? Låna pengar för att köpa en bil måste vara bland det sämsta man kan göra ur ett ekonomiskt perspektiv. Du anser ju att du har råd att ta ett lån och betala av det inklusiver räntor och andra kostnader. Spar i stället varje månad samma summa som lånet skulle kosta och du har snart sparat ihop pengarna som den nya bilen kostar. Och som bonus slipper du den extra utgiften som räntor och annat skulle kosta. I stället får du ränta på dina pengar tills du tar ut dem från banken. Det tar några år då du får åka vidare med din gamla bil men det kan det vara värt. Per L |
|
|
Sett till vart Sveriges ekonomi är på väg är mitt tips att i så stor utsträckning som möjligt lösa samtliga lån och inta ta några nya - pengar kommer vara mer värt än något annat framöver, och M3 E46 kommer rasa som en sten... MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
det är väl inget konstigt att låna till bilköp, jag är knappast den första som gör det. jag ser iaf inte poängen med att sitta och spara i 5 år för att få råd med något som då kommer vara gammalt och trist. |
|
|
Finns marginalerna till ett lån är det väl inga problem men som Victor skriver är det bättre att vara glad än att vara ledsen, inte roligt att börja kränga bil sen när mjölken står och surnar i kylen samtidigt som kontot är tömt. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
| Eller så kan man lägga pengarna på hög och hoppas att man inte dör innan man hinner använda dem. Har man en ok månadslön är det väl inga problem att låna? En bil kostar ju liksom inte 4-5 millar som ett hus, så det är ju inte DEN räntechocken om räntan dubblas på ett billån. Låna på, var glad! | |
|
jag tänker lite som Lus; sitta och trycka på stålar är inte riktigt min melodi. jag går ju trots allt upp till jobbet varje dag för att ha råd att göra saker som gör livet roligare. sedan får man väl ta smällen när den kommer om man inte har råd längre. men men, tack för era åsikter ändå. |
|
|
Finns egentligen inget rätt och fel i detta läge, beror helt och hållet på vilka förutsättningar man har. Det som känns rätt för vissa kan vara direkt vanskligt för andra. Det behöver inte alls vara fel att låna till ett bilköp, snarare ser jag detta som ett vettigare sätt än att låsa in 8års sparkapital i något som förlorar 50% av värdet på 3 år... Men detta under förutsättning att man amorterar minst lika mycket som bilen minskar i värde i månad. Och givetvis beror det på vilken ränta man har på lånet. Även om man kan låna på huset/BR för kanske 4-5% så kan man ju välja att amortera denna överstigande del i takt med värdeminskningen på bilen och p.s.s utnyttja de lägre räntekostnaderna än vad bilhandlaren kan ge dig. Dvs du kan använda ränteskillnaden till att amortera snabbare på bilen. Har visserligen inga lån på min nuvarande bil men har lånat till mina tidigare bilar då räntan varit betydligt högre än idag och det har inte varit något konstigt. Det har faktiskt kännts bättre att månadsvis amortera om man dessutom haft ett sparkapital eftersom det har varit lite som att äta kakan men ändå ha den kvar. Men återigen, det gäller att göra kalkyler och se vad som passar ens ekonomi bäst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.