|
|
|
|---|---|
|
hej, Jag och min sambo har bestämt oss för att köpa en bil i vår och nu har jag börjat titta runt för att hitta den perfekta bilen. 3-serien är en stor favorit och jag älskar formen den nu får efter faceliften. Nu kommer dock ekonomin sätta lite gränser och det gör att det inte kan bli tal om någon större motor utan det är väl 318i/320i Touring som ligger inom vår budget. När den nya kommer ut i bilhallarna ska jag givetvis provköra båda men jag tänkte i alla fall hör med er här, som kanske till och med äger de modeller jag är intresserad av, vad ni tycker om motorerna? Efter att ha läst en massa tester där det står att de är väldigt tråkiga men snåla så är jag rädd att jag som gillar att köra bil kanske blir besviken och kanske ska köpa något helt annat? Den stora frågan är väl om körglädje även gäller modellerna med små motorer eller om man köper dom för utseendet och för att de är snåla...... känner beslutsångesten närma sig... :) mvh micke | |
|
Menar du E91? Alltså en ny Bmw 318/320? Kan säga så här, att en Bmw är alltid rolig/trevlig att köra på grund av chassit. Stor stark motor gör det hela betydligt trevligare men är inte nödvändigt för att ha roligt bakom ratten. Det fina chassit finns på alla modeller ;) Har aldrig kört en nyare 4cyl bmw, men vad man läst i pressen så skall de vara otroligt snåla men ha en rätt tråkig karaktär. Och så sägs prisskillnaden upp till 320 vara för liten för att det skall vara någon idé att välja den mindre. Men mitt råd är att gå upp till 325an. (Om det nu blir den minsta 6an till faceliften?) Kostnaderna drar iväg lite men bmws 6or är helt underbara motorer. Om det är värt det kan bara du avgöra, men provkör i alla fall! //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Ja, det är en ny jag menar. Det är väl så med en begränsad budget att valet står mellan större motor och mindre utrustning eller mindre motor med lite mer smått och gott. Inget lätt val direkt. Men vi ska ut och provköra när den nya faceliftade modellerna kommit till handlarna så får vi se vad vi tycker. /micke |
|
|
En begränsad budget kan ju tala för att se på en lätt begagnad där någon annan tagit den initala, rätt dryga, värdeminskningen. Mera bil för samma pengar, men å andra sidan är nytt alltid nytt! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
318 motorn är bara tråkig. 320 motorn är lite roligare men den låter som en Volvo och det är inte possitivt! |
|
| Eller varför inte 318d, dvs med dieselmotor? Den borde rymmas inom budgeten och är finfin med ett helt annat vridmoment än bensinarna. Dessutom otroligt snål. Jämfört med 320i borde den ha lägre driftstkostnader även vid normal körsträcka. | |
|
Ja just det, 318d är väl miljöbil också? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Nej det är väl bara 118d som är miljöbilsklassad. Fast 318d borde inte ligga långt ifrån gränsen vilket i praktiken innebär att fordonskatten blir mycket låg. Jag hade valt 318d alla dagar i veckan framför de bensindrivna 318i/320i pga vridmomentet. Har erfarenhet av förra E90 320i och den var inte dum men skall man idagsläget köpa en sprillans ny bensindriven BMW bör den i mitt tycke ha minst 6 cylindrar. Att idag köpa 318i/320i för att få låga driftskostnader känns fel när den utmärkta 318d finns att köpa för ungefär samma pengar. |
|
|
Tack för alla tips och synpunkter - ska absolut prova en 318d. Verkar trevligt med lite mer vrid även om jag gärna skulle lagt de 30 tkr extra den kostar på annat. Det låter på er som att det kanske är bättre att hoppa upp något snäpp när det gäller motor. 325i har jag kört för ett tag sedan och den är ju väldigt fin men 40 tkr mer än för 320i är ganska mycket pengar. Anledningen till att vi främst kikat på en helt ny bil är att vi får ganska bra rabatt genom min sambos jobb. Om den även gäller vid köp av begagnad har vi inte kollat än. Den utrustning som jag tycker verkar nödvändig är: ( säg gärna till om det är något jag missat eller om det är något jag kan ta bort direkt) Sensatec Lädersportratt Velourmattor Larm ISOFIX (fram) Sportstolar Svankstöd Xenon Belysningspaket Fälgar (om jag köper 318/320) Armstöd fram Klimatautomatik Farthållare Radio Professional /micke |
|
|
Har för mig att en 318d släpper ut 123g. Gränsen för miljöbil går ju vid 120g, så det blir lite för mycket. Skatten för en 318d bör ligga på ca. 2200:- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.