AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.675

Fråga om E39 automatlåda att lägga i 5:ans växel

Sida 2 av 2
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Tro det eller ej, det här inlägget är det mest informativa jag fått sen jag gick med i autopower(bmwpower) Bra jobbat!
Sa
440
Saij
X3 -12
>molle325

Hej!

Mycket kvalificerad läsning!! Tackar!!

Btr prg.vara - skulle det betyda en "bättre" bränsleekonomi med den prg.vara du har (Alpinas Switch-tronic) vs. Steptronic?

Kan man byta prg.vara i en A5S390R?

Mvh/Saij
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jag har inte jämfört vilka programparametrar som används just i Steptronic resp Switch-tronic. Men i boxen finns parametrar mellan 0 och 240 som konstruktören kan välja att utnyttja. Låga parametervärden ger låga växlingspunkter (dvs ekonomiska program) och höga värden ger höga växlingspunkter (dvs sportiga program). Jag är dock ingen mjukvaruexpert som vet hur man kan ändra parametervärden i mjukvaran, dock finns det som sagt företag som gör det kolla tex Powertrain.

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
saij: hmm, svårt tror jag att säga om just Switch-tronic skulle ge bättre bränsleekonomi än Steptronic men enligt fysikaliska lagar gäller ju att ju tuffare lockup desto mindre svinn.

En annan skillnad är att Steptronicmjukvaran endast byter mellan extrem ekonomi och ekonomiprogram i D-läge och endast mellan sport och extrem sportprogram i sportläge S.

Switchtronic däremot saknar sportläge S när spaken förs till vänster. Den har bara D och M-läge (spaken till vänster). I D-läge använder istället Switch-tronic alla 4 program och kan alltså hoppa 4 programsteg från extrem ekonomiprogram direkt till extrem sportprogram om pedalrörelsen är tillräckligt stor och snabb, vilket gör att en låda med Switchtronic reagerar häftigare på stora, snabba gaspådrag.

Mao Steptronicföraren måste lägga spaken i sportläge S för att göra det möjligt att aktivera extrem sportprogram med stora, snabba gaspådrag. Switchtronicföraren åstadkommer samma sak med ett tillräckligt stort och snabbt gaspådrag i D-läge.

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Fördelen med Steptronic över Switchtronic är att den ger föraren mer kontroll över det adaptiva beteendet genom att föraren tilläts välja S eller D-läge och därmed kan begränsa valen av program som den adaptiva mjukvaran byter mellan.

molle
Sa
440
Saij
X3 -12
>molle325

Tackar, igen - mycket lärorik läsning!

Ytterligare en fråga: hur beter sig "lockup:en" på A5S390R (530dA -02) i läge "S". (Används inte, eller??)

Mvh/Saij
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
saij: Jag är inte insatt i detaljerna i programmet men jag skummade igenom programparametrarna för variabel lockupstyrning på GS 8.60 en gång och det är mååånga variabler som styr: gasspjäll, LMM, hastighet, kamaxelläge, motortemp, lådtemp etc...

Men om vi börjar med det tekniska problemet: lockup måste vara helt frikopplad vid växlingar annars flyttas allt slirande vid växling över till lamellkopplingarna som inte är tillräckligt slitstarka i längden för det.

Om lockup är låst måste alltså lådan vid ett plötsligt gaspådrag som triggar nerväxling först frikoppla lockup, sedan växla ner. Mjukvaran svarar därför på stora, snabba gaspedalrörelser genom att lätta på eller frikoppla lockup i förebyggande syfte så att en ev kommande nerväxling blir snabbare. Gasar man med låst lockup så släpper den till slut. Det är också anledningen till att lockup inte är så aktiv i S-läge då mjukvaran förväntar sig upprepade växlingar. En lockup som skulle gå in och upprepat låsa upp/låsa vid varje växling skulle göra upprepade växlingar riktigt sega i S-läge.

Konstant gas och/eller långsamma gaspedalrörelser får mjukvaran att å andra sidan tajta till lockup så den slirar mindre eller inget. Även hastigheten spelar in. Ju högre hastighet med start från ca 25 km/h desto mer och snabbare kan man gasa utan att lockupen släpper och över 120 km/h är den helt låst även vid snabba fullgaspådrag på samma växel.

Vissa biltillverkare har aktiv lockup även i S-läge men mjukvaran är då sån att lockup går in med fördröjning i S-läge relativt D-läge. Dvs i S-läge måste du ligga med konstant långsamma pedalrörelser på en viss växel under längre tid (kanske bortåt 10 sek) innan lockup börjar aktiveras. Jag vet inte hur mjukvaran är på din BMW GM-låda -02. Men prova att ligga med konstant gas i 10-20 sek i S-läge i säg 90 och se om den gått in. Har den inte gått in då har du sannolikt en mjukvara som frikopplar den helt i S-läge.

På tex Alpina aktiveras lockup även i Switchtronicläge ("manuell paddelväxling") men den aktiveras långsammare än i D-läge. Om jag växlar ofta på ratten går den inte in alls eller ligger i slirfas. Men ligger jag kvar länge på en växel med måttliga gaspådrag går den tillslut in till 100% efter kanske ca 10 sek. För jag å andra sidan spaken till D-läge går den in till 100% redan efter ett par sekunder.

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Ett tips: På en slirkopplande låda kan man alltså ta ner bränsleförbrukningen i dubbel bemärkelse genom att undvika snabba, onödiga gaspedalrörelser och istället jobba med konstanta pedallägen och långsamma pedalrörelser i D-läget. Detta gäller särskilt i lägre hastigheter typ 50-90 då mjuka pedalrörelser har större effekt att få mjukvaran att tajta upp lockup.

Lockup styrs bara av hur man hanterade pedalen de senaste sekunderna. Övergår man till mjuka pedalrörelser svarar den med att tajta till lockupen redan efter några sekunder.

molle
Sa
440
Saij
X3 -12
>molle325

Än en gång TACK!

Ojjdå - misstänkte att det inte var såå enkelt, det här! Man börjar efter all intressant läsning känna sig som "automatlådeexpert", men det är precis som vanligt - ju mera info man får ju mera förstår man hur lite man egentligen vet (ja ja, sån't är livet (nästan jämt);-).

Jo, helt riktigt går det att påverka förbrukningen vid 85 - 120 km/h ganska mycket, ex.vis genom att "lirka i" lockupen genom att försiktigt lyfta lite på gasen och vips sänker man förbrukningen med nå'n dl/mil.

Har tidigare kollat förbrukning manuell 530d kontra automat och vill man ner till samma förbrukningssiffror som för manuell bör man nog inte "bo i Sverige" eller åtminstone ha ett körkort som är "immunt" mot fortköring! Dvs. det gäller att ligga på (130+) men då är i princip förbrukningen samma.

Mvh/Saij

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Mycket intressant info molle325 :)

525iA Touring -04 E39
Jag har en 525iA T E39 och undrar vilken steptronic jag har i den. Undrar också om det vinande ljud som ibland kan komma från motorn/växellådan är lock-upen som jobbar !

En annan sak jag märkt av är att när jag rullar i nerförsbacke utan att röra gaspedalen i typ 40-50 så känns det väldigt svagt som att växellådan vill växla ned men att det inte finns några fler växlar men den vill inte ge sig.

Undrar också varför förbrukningen inte går ner till noll när man släpper gasen i nedförsbacke som på manuell låda ?

Någo som har några bra svar på dessa frågor.

Ursäkta de dåligt ställda frågorna men är väldigt novis på detta.

Tack på förhand

W

Wi
45
Winbo
525iA Touring -04 E39
Glömde årsmodell tillverkad 11/03 och uttagen 02/04

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Winbo: 6HP19 med mechatronic mjukvara GS 19. Den vanliga adaptiva mjukvaran till 6HP19/26. Den finns några uppdateringar på den mjukvaran som rör problem med ryckig nerväxling när man motorbromsar eller bromsar i låga hastigheter (vi brukar säga "the slam problem" i USA).

Pga av elasticiteten i konvertern kan nog automaten kräva lite högre hastighet än den manuella för att slå av bränsleflödet. Prova om det överhuvudtaget funkar genom att släppa gasen vid 90...

Vid vilka hastigheter, varvtal, växlar kommer vinande ljud?

Hur menar du med det att det "känns som att lådan vill växla ned"? Hur beter den sig?

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Äsch, såg sen att det var E39 det rörde sig om. Då är det förstås 5HP19 med med adaptiv mjukvara GS 8.60.4.

molle
Wi
45
Winbo
525iA Touring -04 E39
molle:

Kanske fel uttryckt med vinande ljud. Du skriver till Hasso den 14/8 att lockup är en "slirande lamellkoppling" och jag kan tänka mig att det är det som låter ibland. Låter inte som något skulle vara trasigt eller något bara undrar om det kan vara lockupen.

Hastighet och varvtal kommer jag inte ihpg men jag tror det är när automate växlar ner.

Ang:...lådan växlar ned...: Lite svagt ryckig gång.

Hur uppdaterar man mjukvaran. Gör BMW det eller.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.