AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.352

Bilen går varm på tomgång!

he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
När jag låter bilen stå och puttra på tomgång så ökar tempen direkt!
Först var jag nästan säker på att det var termostaten så jag bytte den, men det vart ingen skillnad.
Men har märkt att det försvinner glykol från systemet, och det far inte ner på backen.
Bilen ryker inte speciellt vitt heller.
Finns det nåt bra sätt att kolla vad felet kan vara innan jag beställer topplockspackning och lämnar toppen på planing osv?
Kan tillägga att den har kokat en gång.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Viskosfläkten?
br
45
brk95
745i 2002
vattenpumpen , det är ett plasthjul på en metall axel i vattenpumpen ,, kolla annars om det luktar avgaser i expansionskärlet,eller om det är högt tryck i det ,

he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
Det är många som tror att det kan vara vattenpumpen, kanske värt att kolla upp! för fläkten snurrar då.
la
19
landin84
530ia-04
värt o kolla kanske.. på m3 går främre fläkten i två lägen... min gick inte på högsta läget varav bilen gick varm på tomgång.. men jag vet inte om din bil har samma system
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Även med en dålig viskoskoppling snurrar fläkten, men inte tillräckligt fort för att kyla vid stillastående.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
Svårt för mig att avgöra om den går för sakta, får försöka hitta nån kompis med likadan bil : )
Bu
52
Buz
525i -89
330Ci -01
När min vattenpump började ge upp så läckte det ut kylarvatten i motorrummet, fattade först inte var det kom ifrån, var tvungen att låta en polare gasa lite och då såg jag direkt var det kom ifrån, nästan sprutade ut vatten.

Mvh Jonas

"Why be normal"
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
Jag har då försökt kolla noga under huven samtidigt som jag varvat men ser inte alls nå läckage eller att det har slaskat nånstans :S
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Viskofläktkopplingen kollar du med hjälp av en ihoprullad tidning(om du inte vill prova med handen ;)).
Dvs när motorn är lite varm så provar du att stoppa den med en tidning,gör den det då är mest troligt viscokopplingen defekt och måste bytas till en ny..OBS! köp ingen begagnad,det flesta på skroten t.ex är defekta.
Kostnad ca tusenlappen.. beroende på inköpsställe.

Du har ju bara problemet när kylaren inte får kylluft via fartvinden(som jag förstår saken),vilket indikerar defekt viscokoppling.
Sedan att glykol försvinner är ju en annan grej,typ defekt v-pumpstätning ,topplocks. eller toppackningsdefekt i värsta fall..

Vattenpumpen kan ju inte uteslutas heller i problematiken din..

Det trista i kråksången är att den kokat en gång...Inte bra alls ty lättmetalltopparna i t.ex M20 är inte världens mest hållbara om det kokat...tyvärr.

Men läs gärna i sök inlägg här på forumet,finns massor med trådar angående ditt/dina problem..

Mvh Janne.
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
Oj, vilka heta tips! :) ska genast och provtesta :P
Nä jag är också lite orolig med tanke på kokningen tidigare, vad jag har förstått så har ju dom där topparna en tendens att bli aningen skeva ; /
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo,angående misstanken om toppdefekter...tror iofs inte att topplocket blivit skevt eller spruckit om den inte kokat "våldsamt" ,utan det lutar åt toppackningsdefekt i första hand...men det ser man ju vid eventuell demontering av topplocket,dvs att firman man lämnar in den till kan upptäcka sprickor eller skevhet.
De trycktestar t.ex toppen och mäter upp så att det kan se skevhetstendens,vilket inte heller iofs är en dödssäker metod ty t.ex sprickorna har en tendens att "gå ihop" vid kall maskin och att de då "tätar sig självt" om du förstår..

Men,men...Lycka till iaf!

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...vet inte hur tydligt jag ska skriva egentligen ;)

Men ta nu inte för givet att det öht är någonting fel med toppen din utan har du inga andra tendenser så börjar du naturligtvis med det enkla,dvs kollar viscon,kollar andra läckage(t.ex slanganslutningar,slangar osv) innan du rusar iväg och börjar demontera toppen,men det vet du väl?

Stiften ser fina ut,ingen olja i expansionskärlet eller oljeklägg på oljestickan eller oljepåfyllningslock...motorn går bra annars?,kolla kompressionen i cylindrarna osv.

Ska ju till en del innan man börjar med topplocksdemontering..

Mvh Janne.
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Hej!

Ja nu är det mesta sagt, men kan inte hålla mig eftersom jag själv haft exakt samma problem för inte så länge sen.. :)

Steg1: Visko
Steg2:Vattenpump
Steg 3: Kylarläckage (Innan jag visste bättre så bytte jag alla detaljer inklusive toppen bara för att jag missat det minsta läckage jag sett i en kylare.. Bytte den så funkade allt perfekt!)
Steg 3:Komptest/olje kontroll.

Kan nämna att min bil kokade ett antal ggr men har fortfarande en helt felfri topp.

Lycka till!
Mvh.//Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.