|
|
|
|---|---|
|
Hej, det är så att jag håller på och byta en servoslang på min 540iA Touring 95 och har läst en del om det här med allvarlet att ha rätt sorts olja. Jag har ju nivåreglering på den och då ska ju onekligen Pentosin CHF 11s användas, men jag är rätt så säker på att den oljan inte har använts i min bil utan det ser ut som Citroens LHM olja. I instruktionsboken så står det ju faktiskt att man kan använda den, det jag nu undrar är om jag ska ha i Pentosinoljan eller ska jag köra på LHM? Om jag nu skulle hälla i Pentosinoljan då lär jag förstås suga ur behållaren ett par ggr för att få bort blandad olja, men hur nyttigt är det och blanda dessa två oljor? Mvh Tommy "T2" | |
|
Ok, som jag tolkar ditt svar så bör jag slå i LHM olja för att inte blanda dom. Fö. vad är det igentligen för nått som skiljer dessa två oljor (förutom att den ena är neongrön),smörjande egenskaper,tätande olika temperaturområden etc? Mvh Tommy "T2" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den ena kan vara en syntetisk hydral som CHF-11S Pentosin och den andra en mineral LHM= M mineral gissar jag på och att blanda dessa funkar inte. Lika illa att blanda CHF-11S och ATF Dextron i servostyrningen på icke nivåreglerade bilar som exempel men däreomt är det utbytbara mot varandra om system sköljs med den olja man ska använda. Svensksålda E39or mfl köldbenägda länder har CHF-11S originalfyllda pga den är specad ned till - 40C medans det i Tyskland har vanlig ATF i servostyrningen. Vet du att du har Cittra olja i så fortsätt med den i såfall. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Om du har Citroens Hydraulolja LHM så kan du hitta den till en billlig penning på Biltema! se länken från Citroén-akuten. Länk |
|
|
Jag hittade den länken igår kväll då jag sökte ekvivalenter till Shimanos dyra bromsvätska (mineralolja) till de hydrauliska skivbromsarna på min cykel! |
|
|
Nu är jag konfunderad, köpte idag LHM-olja på okq8 och till min förvåning så var den neongrön i färgen, jag trodde den såg ut som hydraulolja alltså litegrann som päronsaft i färgen för så såg oljan ut i min bil när jag tömde den. Ska tillägga att det står LHM+ på burken, kan det vara skillnad på LHM och LHM+?. Jag blir yr i skallen av det här oljedilemmat. Mvh Tommy "T2" |
|
| Om oljan är röd i bilen så är det nog en ATF-olja. Läs länken som jag länkade till högre upp! (Röd hydraulvätska?) | |
|
Det bör stå på locket vad du ska ha för olja, gör det inte det på din? Kollar på min enda nivåreglerade 540i E34 i morgon vad som står. Stephan |
|
|
Oljan var inte röd,långt ifrån. Och det stod inte på locket till servobehållaren vad det ska vara för olja. Kan oljan bli bränd eller föråldrad så att den antagit en annan färg? Mvh Tommy "T2" |
|
| Min servoolja var typ ljusbrun skitig, jag tömde hela systemet och körde i biltemas gröna LHM olja.. har funkat sen dess utan läckage. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.