AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.351

Kolla oljan i automatlåda?

Hallå ja.
Har just inhandlat en gammal 540 från 93,och undrar hur man kollar oljan i automatlådan å sen va man ska ha i för olja där och i bakaxeln?
as
22
assmund
525ia 1993
735i 1988
Hej ! troligtvis enklast å lämna in den å be dom kolla ev, kanske byta olja o filter, kostar inte så värst mycket, lämna in min 525a på automatix i kungsbacka i våras 1700 kr , kostar nog lite mer på di kanske , då det troligtvis är longlife olja på din , tror dom tömmer , fyller o kollar nivån i samma hål, en stor plugg mitt under lådan som dom trycker in oljan i tills det flödar över, nu har vi ju inte samma lådor , men tror att det säkert är så på din åxå! det är väl tanken att man inte skall pilla med det själv, därav ingen oljesticka !
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Sök på forumet och du ska finna detaljer men generellt, påbörja mätning vid 30-35 grader. Oljan ska sedan hålla 37-50 grader när det breddar. Bräddning vid 37 grader motsvarar max nivå. Bräddning vid 50 grader motsvarar min nivå. Öppna inte påfyllningspluggen med avstängd motor.

Shelloljan på den lådan den årsmodellen.

molle
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Oljan i 5ph30 lådan är mkt viktig att den blir rätt (har alla sagt till mig)
Det ska antingen va nån orginal Esso olja lr Pennzoils Multivehicel som ska va godkänd.

Jag hällde i Pennzoiloljan i min, den kostade 180kr litern där jag köpte den. Gick i lite drygt 12 liter efter att jag haft ner tråg och ventilhus. Tömmer du bara ur pluggen får man inte ut lika mkt.

Som molle säger, ha aldrig påfyllningspluggen borta om motorn är avstängd. Olja som är i cirkulation vid gång rinner ner när du stänger av motorn med följd att oljan forsar ut.

I bakaxlen kan du ha vanlig växellådsolja så länge de inte är lamelldiff. Då ska du ha i olja för lamelldiffar =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.