AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.527

Får man köra krockad bil?

Sa
11
Sara_BMW
e39 520i -97 (svart)
Hej, var med i en bilolycka i söndags och fick fronten krockskadad. Den andra bilen är vållande och jag får hyrbilen betald, utom en reducerad kilometer kostnad. Jag hämtade ut hyrbilen och nu säger försäkringsbolaget att jag endast får hyrbil tiden bilen är på verkstad då den är brukbar. Men min vän berättade att hon fått böter från polisen för att hon kört en krockskadad bil. Böterna hade hon fått då det bli en fara för gående som kan skada sig på vass plåt på fronen.

Är det någon som vet att man kan få böter att polisen och att jag därför får hyrbil tills min bil är fixad/skrotad.

Tack!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Dumheter från bolagets sida. Du ska ha ersättning fram tills bilen är i trafiksäkert skick igen.
Sa
11
Sara_BMW
e39 520i -97 (svart)
Tack för din respons!

Handläggaren sa att jag ska köra min bil även om den har "en liten buckla". Men hon har inte sett min skada. Kan jag hävda att bilen inte är i trafiksäkert skick och att jag ska få behålla hyrbilen tills allt är löst eftersom det är olagligt att köra den så som den är nu?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har du någon bild på bilen? Det är stor skillnad i bedömning beroende på hur krockad den är. Bara för att bilen är körbar innebär inte att den är godkänd för trafik.

//Lövet
Sa
11
Sara_BMW
e39 520i -97 (svart)
Har inte bilderna med mig men jag kan lägga upp 2 bilder när jag kommer hem kl 19. Tack för visat intresse!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
De räcker ju med lite trasiga lampor, trasig regskylt etc. för att få böter om man har otur så att köra om bilen är såpass krockad är kanske inte att rekomendera.

Angående hyrbil skiljer det kanske från bolag till bolag men de brukar vara ett max antal dagar man får (30 kanske?) men det skall väl inte vara några problem att få de direkt, i synnerhet inte när motparten är vållande

BMW CS #5139
To
138
Totte_a
330DA Touring E-46 02/2005
Kommer det några bilder??
Sa
11
Sara_BMW
e39 520i -97 (svart)
Försäkringsbolaget ville att bilverkstan skulle bedömma om den var brukbar eller inte. Pratade med verkstads killarna och det första han lagt märke till var att stötfångaren vilade på däcket. Vilket jag inte ens märkt, vet inte vad jag ska skylla på. Sen var lyktan paj och motorhuven lös. Så nej den är inte körbar och därför blir det inga bilder upplagda.

Tack ändå!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.