AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
12.661

Otroligt vinglig bil!

Sida 3 av 3
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Den drar och spårar inte mer än förrut. Utan det känns som att vinglet kommer när man börjat styra lite, då styr bilen mer än tänkt ibland. DEtta ökar med ökande hastighet och under 90kmh märkts det knappt alls...
Har du lyft på bagagerumsmattan och tittat efter hur ditt golv mår. Sprickor i chassiet är väldigt vanligt på Z3 och bilen beter sig ungefär som du beskriver.

Efter att du lyft bagagerumsmattan, ta en titt längst in till vänster vid vänstra hjulhuset. De första sprickorna börjar där och du ser det på svetspunkterna som spricker och sjunker in.

Till slut släpper hela golvet, problemet är mycket likt det som finns på tidiga E46.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Och om chassiet var sprucket skulle det inte märkas i lägre farter, fast hård kurvtagning?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Körde bilen till jobbet nu i morse. Och då var det inte alls farligt.... Bara några obehagliga vinglingar. När jag däremot körde bilen igår eftermiddag var den hemsk. Konstigt att beteendet är så inkonsekvent!
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Styrning i bakänden och vinglande som kommer och går.. Det precis så det blir om en bakvagnsbussning är trasig.
Hissa upp bilen och kontrollera bussningarna, om du är osäker ta med nån som kan.

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Tycker att det är märkligt att bussningen skulle gå sönder när man byter däcken. Eller är detta fenomen vanligt?
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Förmodligen inte, men bussningar håller inte för evigt och de sabbar väghållningen rejält när dom ger med sig.

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jo, det förstår jag. Men i och med att bilen beter sig helt klanderfritt fram till däck bytet, och därefter väldigt vingligt så undrar man ju! Alltså inget mellanläge. Borde inte bussningarna vara på G först, då bilens beteende gradvis försämras och därefter uppföra sig rejält illa när bussningarna väl är paj. Eller är de som en kamrem, dvs fungerar klockrent och sen bara PANG!?!?
Z3
22
Z32,8
BMW Z3 Roadster 2,8 97:a
Nu har du kört med en otroligt vinglig bil en vecka!!!!!!!!!!!!!
Varför inte låta någon BMW-verkstad titta på den??????????
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Tja, för att jag helst skulle vilja prova ett par andra hjul först egentligen. Om det är där felet ligger. Lämnar jag in bilen så hittar dom garanterat en massa saker som det KAN bero på på min över 7000mila bil. Och det är onödigt att byta saker det inte är fel på....
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Nu har jag bytt ut de slitna Michelin Pilot Sport och fått nya Bridgestone Potenza 245/40 17" på bakhjulen och det har i alla fall inte blivit sämre men heller inte bättre. Jag antar att det är först när jag byter framdäcken som det kan märkas en förbättring. Jag har egentligen inte så mycket emot den spårkänslighet som finns. Det ger ju en sportkänsla och man skall ju ändå vara på alerten hela tiden. Men om det blir bättre med nya framdäck så tackar jag och tar emot.

Jag hörde av en bekant att om man köper däck från DäckOnline och liknande så kan man om man har otur få däck med olika gummiblandningar. Däcksfabrikaterna lär sälja däcken med olika blandningar i olika länder och klimatförhållanden. Och de stora internetshoparna köper in sina däck från lite olika håll och då vet man inte alltid vilka kombinationer av blandningar man kan få. Kanske någon har tips om hur man kan se detta på däcken eller ej.

Anderz3: tack för tipset med Bridgestone.

/soomg

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.