|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ang. vinglig bil, på min 2,8 -99 med 16" fälg fram och bak så satt originaldäcken på när jag köpte den förra året. Då kunde den kännas lite småvinglig över 120 km/h, men med nya Bridgestone Porenza (225-50) som jag satt på när jag tog ut den i våras så finns inga sådana tendenser kvar. Det är möjligt att en del uppfattar den precisa styrningen som vinglig i jämförelse med en "vanlig" bil. Min uppfattning är att den känns mycket lättmanövrerad med fin känsla i styrningen. /Anderz3 Bilen: Länk |
|
| Funderar på om det är ngt fabrikationsfel på ett av däcken, alt båda. Men hur kan man fastslå detta? | |
|
Ang. AndersZ3 inlägg ovan så är det ju så att jag har haft bilen i SJU år och vet precis hur den ska kännas. Det är ju inte så att jag är mer van vid "vanliga" bilar.... Men tack ändå för dina åsikter! All hjälp är välkommen! |
|
|
Beppo Det var inte direkt menat till dig, men jag har läst om rätt många som har haft liknande beskrivning ang vinglighet/ostabilitet. Min uppfattning är att om allt är inställt som det skall vara och fräscha delar så är denna bil väldigt trevlig att köra. Den är inte felkonstruerad som jag läst på några ställen som sagt att "dom är så här" /Anderz3 Bilen: Länk |
|
|
Låter som precis samma problem jag har med min 330Ci. De kom precis efter däckbyte på bakhjulen. Lämnade in den till verkstad där de skulle kolla upp det och de hittade inget utan sa att det måste vara däcken det är fel på. Köpte ju däcken på däckonline och de var ganska billiga men fick bra betyg så jag slog till. Kan ju tilläggas att fram har jag Continental SportContact2 som har en säsong kvar och bak fick ett par V-mönstrade billigare. Känns inte som verkstan skulle vilja hjälpa till så mycket när man köper däck på nätet för flera hundralappar billigare och låter dem göra jobbet utan de kommer bara skylla på att det är fel på däcket eller liknande så har ej tagit kontakt med dem. Men läser man vissa inlägg här på forumet så kan det nog vara sån skillnad i däcken att man blir tvungen att hänga på ett par fram redan nu. Fick också höra av en polare som jobbar på däckfirma att däcken från däckonline är andrasortering och inte klarat av vissa tester. |
|
|
Klart han sa att däckonline har dåliga däck, de är ju ett hot mot hans jobb !? /Anderz3 Bilen: Länk |
|
| Jag har ju samma däck både fram och bak, som sagt.... | |
|
Hmm...som sagt..du får väl fräscha upp argumenten till däckfirman först dvs du vill prova andra däck+göra en seriös balansering igen både fram och bak+gör en framvagnsinställning(evtl bak också OM det går på din axel vilket jag iofs inte tror).. och sedan så får du väl "gå på" bakvagnsbussningarna+övrig koll av bakvagnen. Jag ser ingen annan utväg ur problematiken.. Blir det inte bättre av det då vete väl f-n vad som hänt.. Mvh Janne. |
|
|
Nya bakdäck = högre klackar som bilen vinglar på. Nya Framdäck är fyrkantigare än slitna så då blir bilen mer stabil (speciellt när det är spårigt) Hur är det med cambern, har du sänkt bilen? Förslag höj trycket till minst 3,3 + öka toe-in (lossa skruva in 2 varv & ut & känn om du upplever någon skillnad) Lycka till! Mmm Coupe |
|
|
Anderz3: M roadster & M Coupé är inte en Z3 utan har bara lånat karossen från Z3. De har egen bakvag (men mycket lik den på z3) + framvagn från M3 Sen så är det 50-50% viktfördelning + 120hk till. Diffbroms orginal, inget anti-spinn innan s54. Inte ens hjulbasen stämmer med den på z3.Med tanke på det så känns det lite konstigt att du ska förklara hur en m roadster skall upplevas. Sen om allt är inställt? Du menar toe-in i fram? För något annat finns inte att justera på en orginalare.. Felkonstruerad kanske är att överdriva men en bakvagn från 70-talet är sällan optimalt =) Monterad i USA är däremot alltid O-optimalt :) Hoppas du inte tar illa upp =)) Mmm Coupe |
|
|
Anders Olsson: Om du läser vad jag har skrivit så har jag inte sagt någonstans hur en M roadster & M Coupé skall bete sig bara hur min 2,8 fungerar !? Med inställningar men jag att bilen är i det skick som den var när den lämnade fabriken, då bör den uppföra sig därefter. Skillnaden du räknar upp mellan Z3 och Z3, hur påverkar det hur bilen beter sig på rak väg? Jag har samma viktfördelning, diffbroms och kan koppla ur antispinn om jag vill men det märks bara när jag svänger :) /Anderz3 Bilen: Länk |
|
| kaske dag att byta bössningar | |
|
Jag har ändrat mina hjulvinklar lite men bilen känns ändå lite som en Z3:a, eller har jag blivit lurad? |
|
|
Anderz3: Allt du tar upp påverkar bilen rakt, varför trodde du att de byter bakvagn på en bil som ska gå 402m? Sen är det extremt korta stunder bilen går rakt oftast så styrs den åt något håll (det är därför man håller i ratten) Har varken tid eller lust att undervisa men kan bjuda på några länkar: Länk Länk Länk inställningar = något man kan justera Trevlig läsning.. Mmm Coupe |
|
|
Jag uppfattade det som att Beppo har problem vid raktfram körning (med viss korrigering -> "Sen är det extremt korta stunder bilen går rakt oftast så styrs den åt något håll" ) efter byte av däck och haft oturen att göra det på en oseriös däcksfirma. /Anderz3 Bilen: Länk |
|
|
Tack för länken till Panteran Länk Den var grym /Anderz3 Bilen: Länk |
|
| Det enklaste skulle vara om man kunde få prova ett par andra fälgar, och se om det blir bättre då. Blir det det så är det ju däckrelaterat, vilket att jag tror att det är. Men jag vet inte var man kan låna ett par fälgar för en provtur. Et8 är ju inte jättevanligt..... | |
|
Anderz3: Your welcome! =) Mmm Coupe |
|
|
Det är med viss oro man läser inläggen på denna tråd. Jag måste byta bakdäck före besiktningen om en månad. Nu har jag Michelin Pilot Sport runt om men hade tänkt byta till annat för att få bilen mindre spårkänslig. men jag vill ju inte byta runt om utan bara bak. Det är bara att hoppas att man inte får samma problem som du Beppo. Nuvarande spårkänsligheten är inte nåt problem egentligen men det hade inte skadat att få ner den något. Jag har 245/40 bak och 225/45 fram, 17". Anderz3. Jag har idag i alla fall beställt 2 st Bridgestone Porenza efter tips från dig. Blir det inte bra så har jag ju dig att skylla på :) Återkommer med rapport om några dagar. /soomg |
|
| Någon form av "våldning" (fellyft, nersläpp av bilen) som påverkat styrvinklarna? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.