|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har haft problem med roadstern sedan mitt olycksaliga däckbyte, som jag skrev om här på forumet för någon vecka sedan. Problemet är att bilen är oerhört vinglig! Det känns inte alls i låga farter, upp till 70-80 kmh. Men vid 100-120 kmh så känns det rent av farligt! Det känns som man skulle ha styrning även på bakaxeln. Man korrigerar kursen lite grann, men sedan måste man börja styra åt andrahållet för att bilen styr mer än man ville?!?!?! Uppåt 150-160 så känns det som man skulle kunna tappa kontrollen och få en rundpall när som helst! Vad kan de förbannade klantarna på däckverkstaden ställt till med???? Däcken är samma modell,bredd och fabrikat som satt monterat innan, och det är samma på framaxeln, fast smalare. Dessa (fram alltså)är dock inte nya utan typ 4-5 mm kvar på. | |
|
Min fd 330ci uppförde sig också så en vinter för några år sedan.. Jag fick denna förklaring av däckfirman: pga att jag hade nya däck bak och ganska slitna däck fram, så vilade ju bakvagnen på en högre "gummikudde" och det i kombination med dåliga framdäck (som alltså hade mycket mindre "gummikudde") kan ibland ge den effekten... / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
| Har precis gjort samma sak på min 330:i också, och där finns det inga såna tendenser överhuvudtaget! | |
|
Har fått liknande effekter på 2 bilar jag har ägt där jag bytte bakdäcken innan framdäcken. Efter det så byter jag alltid alla däcken samtidigt. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Aldrig varit med om det förrut. Bakdäcken går åt mkt fortare än framdäcken på roadstern, så detta har jag provat flera ggr, utan tillstymmelse till svajjig gång i farter upp till vmax! | |
|
Har du kollat att det är rätt lufttryck i däcken, så att det inte är däcken som vid högre rotationshastighet blir högre, smalare och instabila i sig. //Calle "M Needs No Gimmicks" Länk |
|
| Ligger på cirka 2.7 fram och 2.9 bak. Dvs lite högre än BMW rekomenderar. | |
|
Vad händer om du sänker till 2,7 bak oxå då? "Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!" |
|
|
provade att sänka till 2.2 runt om.... fortfarande vingligt! :( |
|
|
Kör med 2,3 runt om 225 fram och 245 bak, i låga hastigheter på spårig/dåliga vägar finns tydliga dragningar i sidled. Men hyfsade vägar ligger den som ett stryckjärn. Du kan ha fått en törn i framvagnen så att en inställning krävs? thomas |
|
|
Hmm...skumt. Har däcknissarna varit ute och provkört vagnen? Var du med under däckbytesproceduren? Mvh Janne. |
|
|
Nej, jag var inte med. Då skulle jag ha sett vem som orsakade bändmärkena på fälgarna... Bilen har naturligtvis alltid spårat, det är ju en känslig modell. Men nu är den så att säga inte värre än vanligt så länge du håller ratten still. Svänger man så överdriver bilen rörelsen, och man börjar vingla fram och tillbaka! Precis som om hjulen inte satt fast, utan styrde emot lite. Fast dom sitter fast, och inga vibrationer känns. |
|
| tillägg: styrningen känns lika tajt som innan. Och i låga farter (under 100) så ligger den som ett strykjjärn på vägen. Först över 100 börjar den vingla betänkligt! | |
|
Bakvagnsbussningarna kanske? Kanske var en aning "på G" redan före däcksbytet och nu med nya däck så känns det mera än förut.. Mvh Janne. |
|
|
Det skulle det kunna vara! Bilen har ju gått snart 8000 mil, så det är ju ganska troligt att de inte är hel fräscha...Fast borde man inte märka av det vid forcerad körning i lägre farter då? Kan man kolla det på ngt enkelt sätt utan att behöva lämna in bilen? |
|
|
Tja...du kan ju kika där under och se om dessa börjat släppa i vulkningen eller på annat sätt är "glappa",inte säkert man ser det så tydligt med bilen bara på lyften heller... Jag märkte det på min ena E28 att ena var totalslut när det dels klonkade lite vid växlingar+som sagt att den var "sladdrig/vinglig" i landsvägsfart+att jag också direkt såg det..men inte så lätt att tro det är den heller ty det märks ofta inte så tydligt med att bara göra en "okulärbesiktning".. Man kan ju prova att ta garagedomkraften och lyfta på själva silentblocket,och då se evtl. glapp,men det är väl inte helt rekommendabelt ty då kan de "tappa sugen" bara av själva lyftet,de tål inte så mycket...risk finns att den "pajar" om man lyfter bilen just på dessa block allt för ofta(men en gång kan du ju prova lite försiktigt)..jaja. Kan vara annat i bakvagnen som börjar bli lite "trött" också,men en tanke bara.. Mvh Janne. |
|
|
För att utesluta att det är något fel i bakvagnen, vilket jag inte tror det är så borde däckfirman tillfälligt låna ut ett par fälgar med däck av samma dimension och även hjälpa dig att sätta på dom på bilen bara för en provkörning sen vet du ju!! |
|
|
Verkar ju mest troligt med "däckfel/hjulfel",men att checka upp bakvagnen är inte fel.. Men naturligtvis så måste däckfirman kontaktas i första hand ty det var ju där "det började dj*vlas" för dig.. Sedan så är en M Roadster en vagn som antagligen "smiskas" en del vilket såklart gör att en del misstankar åker åt "bakvagnsbussningshållet" också..trots förhållandevis låga mil. Mvh Janne. |
|
|
Kan bli så om man har en styvare stomme på bakdäcken än fram eller tvärt om. Enda sättet är att köpa samma däck fram. Har haft samma problem på min bil och polarens M Roadster. Kan även bli så om man blandar V mönstrade däck med rak mönstade. Lycka till... In God we trust, All others pay cash/// |
|
| Det sitter däck av exakt samma modell på både fram och bakaxel.... | |
| Och jag hade exakt samma modell monterat innan bytet också... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.