|
|
|
|---|---|
|
hej vilket håll går gängan åt? vänster eller höger? vi hängde på dragskaftet igår och fick funderingen om det möjligen är felvänd gänga som på viskokopplingen på dessa motorer? tacksam för svar mvh Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! | |
|
Den är högergängad, men där är säkert gänglåsvätska på gängerna mvh stefan |
|
|
Den är högergängad, när ja lossade min fick ja använda ett 1m skaft för att låsa de sitter som fasen BMW M5 för life. Snart Schrick kamaxlar och mappad |
|
|
tackar för dom snabba svaren, guld värt! för vi använde ett ca 50cm långt skaft och det gick inte. men då ska jag ta en förlängare isåfall. det värsta är att jag har demonterat hela motorn så jag har ingenting att ha som mothåll just nu. tänkte även höra vart man kan få tag i beskrivningar på motorn tex: mn på alla skruvar mm.. håller på att renover motorn så det kommer behövas framöver. just nu är jag i demonteringsfasen bara Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
|
Nm menade jag naturligtvis.. sedan tänkte jag en verkstadshandbok för s38b36 även elschema är högintressant mvh Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
|
Hade min motor lös också i stativ, ja skruvade fast ett fyrkantsrör i svänghjulet som sedan tog stopp i stativet då gick, vet även att några bruka lägga trä kloss mellan vev och blocket men tyckte inte att de kändes så seriöst. mvh BMW M5 för life. Snart Schrick kamaxlar och mappad |
|
|
jag satt och funderade över just samma sak som du nyss sa. fast jag får fästa röret direkt i veven då. men det borde fungera minst lika bra. är det något speciellt ni rekomenderar att göra åt bottendelen förutom byta lager, p-boxar, kolvringar och hona loppen mm..? när man endå har grejerna isär tänkte jag. skall man kolla på oljepumpen med eller är den bara att göra ren och skruva tillbaks igen? mvh Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
|
Det borde funka lika bra som du säger, ja själv bytte allt i bottendelen som de saker du skrev upp, olje pumpen va inte farligt dyr så den tycker jag att man skall passa på att byta, samt alla glidskenor, kjedja och spännare med mera. mvh BMW M5 för life. Snart Schrick kamaxlar och mappad |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Ett bra sätt att lossa centrummuttern,då motorn är urplockad,är...Köp eller leta fram ett beggat remhjul, svetsa på ett stag(kraftigt) skruva fast vid vibrationsdämparen,och använd som mothåll då du ska lossa muttern. Muttern sitter utav bara hel***e,ska sitta med ca 400Nm. Mvh Patrik |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Att sätta något i svänghjulet för att spärra,kan orsaka skador på veven om man har otur. Mvh Patrik |
|
tackar för all info jag fått iaf. ojdå, handlar det om 400Nm då ska jag nog leta på ett gamlat remhjul och modda till. som du sa så kan nog veven ta stryck och det vill man ju inte direkt. när jag endå frågar. vad tycker ni jag ska lägga pengarna på i trimväg? min tanke är kammar,chip och friare avgassystem jag vill inte köra med turbo, möjligtvis skulle jag kunna montera ett kompressorkit om det gör att regga med det vill säga. fast med mitt bygge så kan man få både turbo/kompressor reggat lagligt, bara man håller sig inom gränserna för vrid och hk Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
| Annars så är ju en bra mutterknuff ett hett tips, slipper man förstöra något... :) | |
|
jo det hade fungerat om våran mutterpicka hade vart stark nog :P hehe Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.