AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.797

530d-02 startar inte ibland

Go
166
Goeras
F11 520d -11
Jag har köpt en 530d-02 som inte vill gå igång.
detta fenomen inträffar bara ibland, ca 1gång varannan dag och har hänt både när motorn varit varm och kall.
men efter ca 5 startförsök så går den igång och går sedan som en klocka till nästa gång det inträffar.

bilen har gått 19000 mil och är chippad

någon som varit med om samma eller kan tipsa om en lösning på problemet?
En kompis hade samma problem, det var bränslepumpen.

Sök lite här i forumet så hittar du säkert information.
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Jo, jag har tittat runt lite men det finns ju så många olika förklaringar som skulle kunna stämma in på mitt problem.

Men nu har bilen till min förtvivlan ibland även blivit lite små knepig när man försöker göra kickdown och gasa på lite.. har hänt ca 2 av 8 gånger att den växlar ner som den ska men stannar direkt till på ca 3 - 4 tusen varv och ingenting händer, den axelerar inte en km.
släpper man sedan gasen och gör om samma procedur igen så fungerar allt precis som det ska..

ska kanske även tillägga att bränslefiltret nyligen blev bytt av tidigare ägaren, kan det vara nåt som han har glömt eller gjort fel vid bytet som orsakar detta?

kan det och problemet med att den ibland är svårstartad höra ihop?
har läst en del på forumet om dåliga och skitiga spridare? bränslepump och även läst lite om nån givare till kamaxel eller vad de var.

någon idee på detta problem någon?
jo
47
jodan
525D Touring -01
Hej
Jag hade samma problem med min innan sommaren.
Det var en dieselmatarpump som sitter under bilen , rakt under förarsätet, som var dålig. kostade 2500 kr på BMW, verkar vara ett relativt vanligt fel för de var helt omöjliga att få tag på begagnade.
/Johan
Go
166
Goeras
F11 520d -11
ok tack för tipset.. ska in på verkstad nästa vecka och kolla lite felkoder och hoppas man kan se felet direkt innan man börjar byta grejer i onödan iaf.
Sen är det bara hoppas att det är något relativt billigt och lättlöst problem. :-)
jo
47
jodan
525D Touring -01
Ja, tar dom in den på felkodsavläsning hittar dom det som tryckfallskod.
Pumpen sitter bara med 2st slangklämmor under en plåt undertiil, så den är väldigt lätt att byta, mig tog det 30 minuter from jag satte domkraften under tills bilen var nere på backen igen.
mvh
Johan
Go
166
Goeras
F11 520d -11
nu så startar den inte alls längre, så nu ska jag bogsera den till verkstad imorron och få felkoden avläst på måndag eller tisdag.
surt sa räven..
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Mycket riktigt, det va den ena dieselpumpen som fungerade lite när den själv kände för. :-)
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Någon som vet vilket tryck som matarpumpen ska ge för att allt ska vara ok? Kan det vara så att den är känslig för batterispänning? Min visar 0,95 bar när man vrider på nyckeln men 3,6 bar när motorn går.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Matarpumpen som sitter "under förarstolen" fast på utsidan av bilen, är ett väldigt vanligt fel på 530D som har 12-14 tusen mil på mätaren, om dom sålts av en ökänd mätarskruvarfirma och bilen rullat 20.000 + istället.
Nått jag noterat så dina 19.000 blir ytterligare en som krånglat vid de miltalen, vilket bekräftar livslängden på pumpen på ett ungefär.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Min började att bete sig lika igår

har dock inte kollat något än. Startmotorn går runt väldigt fint men vägrar starta ett par 3 försök senare hoppar den igång!!

Är det så att det är pumpen under stolen eller i tanken det är fel på?

Är det möjligt att köra bilen runt 2-300 min den kommande veckan (måste ha bilen) eller kommer den bara dö någonstans på skogen!

Bilen har gått strax under 26k mil
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det kan man tyvärr inte svara på, det blir väldigt osäkert, ta med en gummiklubba och knacka på pumpen om den inte skulle hoppa igång, kan funka ibland, men ingen garanti. Kan vara vilken av pumparna som helst som stannar går inte att säga heller dock den under bilen som verkar krångla mest.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Kan ju också vara läckande spridare....

MVH
Sakke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.