|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan allihop, har ett problem med våran 530d-02:a Var på väg till Stockholm och skulle göra en omkörning, gör en kickdown och bilen plingar till i diagnostiken och displayen säger "Einspritzanlage", bilen blir därefter orkeslös, vid fulltgaspådrag växlar inte lådan ner och man får ut ca 40-50% av bilens kraft. Dieselljudet är också påtagligt råare mellan tomgång och 1500 varv. Jag stannade vid en rastplats och gick ut på nätet för att söka och mycket riktigt, i Tyskland finns en hel del olika trådar om detta ämne, helt klart så verkar det vara någon form av insprutningsproblem. Spridare? Pumpar? Till saken hör att efter omstart av bilen, gick hon fullständigt normalt, tills man på nytt gör en fullgasmanöver, då plingar det till och samma felkod kommer upp. Jag har också känt att det luktar diesel utanför och lite svagt inne i kupén. Puh, tror jag fått med allt! Hoppas någon har en aning, för jag har fått en tid hos ArosAuto i Västerås idag, men de vill ju ha 590:- bara för att läsa av felkoden, vilken de kommer att säga "har med insprutningen att göra"... Men det vet jag ju redan... MVH Magnus Västerås Dizzy69 | |
|
Tja...en lite lätt chansning från min sida är väl att du har ett läckage som innebär att du inte får tillräckligt flöde/tryck vid fullgas..slangar,kopplingar,ledningar,pumpläckage,eller något annat. Ska ju inte lukta diesel.. Kolla själv var det läker,eller låt någon expert kontrollera vilket du nu tänker göra också...finns ju inte så mycket annat att göra. Men det kanske kommer någon som exakt haft ditt problem som kan säga med större träffsäkerhet var det mest troligt läcker eller vilket problem du tänkas hava.. Mvh Janne. |
|
|
Tack för det! Du har helt rätt, men jag hade hoppats på lite mer idéer från alla BMW fantaster här inne, men det verkar inte som att diesel är den "prioriterade" modellen här direkt. Anyway, bokade av min tid hos Aros Auto igår, till förmån för en komplett felsökning Måndag morgon. Jag berättar hur det går. /M |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hmm är inte första gången jag hört om detta fenomen måste finnas någon tidigare tråd med liknande felbild. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Trodde också det, men jag har sökt på alla möjliga sätt i forumet dock inte hittat något som är liknande, däremot på tyska forum har jag hittat en del som är identiska, har översatt en del med "Babel Fish" hos Alta Vista, men inte fått reda på felorsaken... Symptomen är däremot på pricken. Fick ett svar från en tysk som hävdade att symptomen kan uppkomma i 525/530d när man har för lite bränsle i tanken, men det förklarar ju inte dieseldoften... /Magnus |
|
|
Ger mig in i debatten lite med lite tips. Felsökningen, Hur gick den? Kan nästan tro att det beror på för högt railtryck. Att det läcker från ex en returslang mellan injektorerna är troligt. Har du tagit bort plasten & kollat under? Att mäta är att veta Min verkstad Länk MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Hej igen och tack för tipsen och ja, bilen är på verkstad from idag (Måndag 18/8-08) var tvungen att boka in en ny tid då minstingen hemma blev sjuk. Nog om detta, jag märkte imorse när jag skulle iväg till meken, att det läcker diesel när bilen är igång (syntes tydligt eftersom det var blött på marken) det verkar komma i höjd med framdörren på vänster sida. Jag får väl en dom under dagen, så jag återkommer snarast med besked. MVH Magnus |
|
|
Förresten, Göran, kul med webkameran i verkstaden! Så vi kan se om ni gör någon nytta!! : ) MVH Magnus |
|
| På vänster sida under bilen går bränsleledningarna från tanken fram till motorn. På min 530d så är dom ganska rostiga... Vad jag minns har dom skarvar av gummislang. Det kanske går att skarva i nya rör utan någon större möda. Det finns säkert rostfritt... på marknaden. Lite grövre än standard så behövs inte vulsterna i ändarna. Om rören läcker kan det ju lika väl komma in luft i bränslesystemet som läcka ut diesel... | |
|
Hej igen allihop, tack för alla tips! Bilen är hämtad och på fakturan står det förljande: "Kontroll Fuelrail, spridare samt slangar. Bränsleläckage cylinder 2, anslutning mot Fuelrail högtryckssida. Rengöring samt byte koppling, fastdragning. Efter provkörning samt motortvätt, inga felkoder återkommer." Nu går den som den skall igen. MVH Magnus Västerås |
|
| Men fick du någon förklaring till läckaget vid vänster framdörr? | |
|
Nej, för det var inget läckage vid vänster framdörr. Dieseln som läckte, hade sprutat/runnit ner från motorn, ner via blocket, hasplåten och bakåt. Därav att det såg ut som det kom från sidan på bilen. /Magnus |
|
|
Är det såhär det ser ut med läckande spridare? Länk Vår bil är just nu helt orkeslös, orkar knappt upp i 100 km/h... Har varit ojämn tomgång ett tag, men det blev bättre med spridarrengöring, men nu är det tillbaka och värre. Gissar att det är dags att beställa spridare? Kan man köra på begagnade eller är ny det ända rätta? Har Bosch hyffsat nära, så dit går jag om det krävs nya. Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 |
|
| Nej de där är nog snarare en trasig insugspackning. bästa sättet att kolla en spridare är ju antingen med tester eller att mäta läckolja. | |
|
Ok. Hur mäter man läckolja? Aldrig hört talas om det innan. Ska börja med att försöka ta loss insug för att kolla/byta packning Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 |
|
|
principen är enkel den perfekta spridaren ska ju inte läcka ut något vid sidan av själva spridarnålen men ingen är ju perfekt:). Man mäter mängden "läckolja" som varje spridare läcker och då ser man ganska snart vilken spridare som läcker mer än övriga den är alltså defekt. Men jag tror att i ditt fall ska du nog läsa felminne först då de är dyra grejor så byta på chans e vansinne. |
|
|
Tack, får göra det, bara komma iväg till nya garaget där carsoft datorn ligger. Men imorgon blir det iaf kolla av packning i dagsljus. Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 |
|
| Tror mer på turboreglering alt frammatningspump | |
|
Mycket möjligt, men nu har jag ett synligt fel, lättare att felsöka när man inte har flera/många fel. Jag började med att kolla att alla tryckslangar o sånt var i sin ordning, och det var dom. Frammatningspump som i den under förarstolen? Brukar inte den göra att bilen inte ens startar om den bråkar? Bilen start hur fint som helst. Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 |
|
|
Bra gissat! kommer igen soppa när jag lossa sängen vid filter... Ska rycka loss pumpen imorgon, eller iaf prova att tvångsmata den, annars blir det beställning av ny om de provet faller ut som jag tror. Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 |
|
| Det sitter en kontakt på filtret i motorrummet den använder man för att kolla trycket om pumpen funkar.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.