AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.387

E39 hjullagerljud fram lr bak?

Le
23
Lelle_
523 Touring -97
Jag har mullrande och brummande ljud i min 523 ´97 i farter mellan 80-90 km/h. När jag svänger vänster i denna fart avtar ljudet markant. Har någon tips på hur man kollar om det kommer från fram eller bak?
Jag har lyft bilen och kan inte känna något glapp i något hjul.
Mvh Lelle

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

när du svänger vänster så minskar trycket på lagren på vänster sida.
Oftast är det hjullagren fram som tar slut först. Antingen är det främre, eller bakre hjullagret på vänster sida som är slut. Kan du känna ngt på hjulet om du snurrar på det?

//Håkan
Le
23
Lelle_
523 Touring -97
Tack för svar!

Jag har snurrat hjulen men det skrapar för mycket från bromsbeläggen fram så det går inte att höra eller känna nåt onormalt. Det kanske går att trycka isär beläggen och göra om kontrollen. Beträffande bak så skrapar det för mycket från parkeringsbromsen och bromsbeläggen, det är ju lite trögt att snurra bakhjulet oxå ;-).

Lelle

Le
23
Lelle_
523 Touring -97
Hej,
Som info kan jag säga att jag bytt hjullager runt om men ljudfenomenet är fortfarande detsamma. Har provat med mina nya vinterhjul och även lånat en sats hjul men med negativa resultat. Bussningarna i bakvagnen har även verkstan kollat. Det ser ut att vara för mycket cambervinkel på bakhjulen så jag ska göra en fyrhjulsinställning.
To be continued...
Lelle

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Stödlagret på kardanaxeln kanske?
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Hade samma oljud framifrån på vår E39 som kom i 80-90 km/h,ryckte man i ratten åt vänster så försvann ljudet,åt höger hördes ingen skillnad.Hissade upp bilen och snurrade på hjulen så fort jag kunde och höger sida lät inte bra,köpte ett nytt lager och bytade i helgen,samtidigt blev det nya stötdämpare och ABS-givare vänster sida (hade konstaterat fel vänster ABS på diagnostest tidigare) så det blev mycke jobb i helgen,kan nog glömma julklappsbestyr i år med tanke på den räkning som lär komma från min bildelsfirma..... :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.