|
|
|
|---|---|
|
Undrar när ni andra som kör 120d >-07 har servat bilen för första gången? Min 120d 177hk har gått 2500mil och enligt serviceindikatorn kan jag köra 1400mil till nästa service, vilket också blir den första. | |
|
Svarar mig själv:) Ringde min verkstad och pratade med servicerådgivaren som sa att den kvarstående sträckan kan minska snabbt när servicen närmar sig... enligt honom bör första service ske nån gång 3200-3500 mil om man kört långa sträckor som jag gjort... |
|
| Min ligger precis på samma mil som din. | |
|
Jag får nästan ångest när jag ser hur länge man "ska" köra innan ens första servicen blir gjord...Huga... JAG hade iaf gjort ett olje+filterbyte innan dess,men det är ju jag det som är skeptisk angående sååå långa oljebytesintervall TROTS att oljorna blivit bättre och att man nuförtiden kör på just s.k. "longlifeoljor".. Naturligtvis har jag inga belägg för att det maskinellt sliter mer än nödvändigt med bl.a. så långa intervaller...men jag tror det. Ok,kanske inget vettigt inlägg det här... Men när t.o.m. ägarna funderar en smula över detta så :) Jag anser ju att man iaf bör göra ett olje+filterbyte nästan direkt man tagit ut bilen...max efter 150-200mil för att få bort "lite fabriksskit och metallpartiklar",men det är det väl ingen som gör idag kan jag tänka mig.. Jaja...man får ju hoppas att BMW redan gjort detta "första oljebyte" innan leverans. Mvh Janne. |
|
|
Joo...beror såklart på hur man kör,långa sträckor,motorn alltid varm osv då kan man säkert ha "flera tusenmils intervaller mellan servicetillf." med bra olja,men en normal "bruksbil" har ju inga drifttider som t.ex långtradare :) Mvh Janne. |
|
|
Lite tilläggsinformation angående normala oljefilters reningsgrad osv...Visst,en infosida från en säljare av ett special filter men i alla fall.. "oljeserva" oftare är min slutsats iaf.. Länk Mvh Janne. |
|
|
Jag har själva varit på tre olika BMW-åf om detta och frågat "borde det ändå inte vara bra att göra ett extra oljebyte?..." NEJ NEJ NEJ, DET BEHÖVS INTE. BILEN SÄGER TILL NÄR DEN VILL HA NY OLJA. BRY DIG INTE OM VAD SOM SKRIVS PÅ AUTOPOWER OM DETTA. VI SLÅR DÖVÖRAT TILL NÄR VI HÖR NÅGON REFERERA DIT. Det skadar naturligtvis inte att göra det, men skulle det vara i det närmaste skit samma om man gör det eller ej så kan man ju lägga de pengarna på något bättre. Det här är en fråga som tyvärr nog aldrig får något slutligt, korrekt svar. |
|
|
Jo,så är det alltid med "det mesta"... Naturligtvis har BMW kontrollerat att det "ska gå"...men vadå,till garantin gått ut eller? Nee,bara en fundering i all annan fundering :) Men sedan beror det på enligt mig också hur det känns för en ägare att ha samma olja skvalpandes runt motorn i "flera år"(tja,max två år enligt boken oavsett körsträcka har jag läst i någon tråd tidigare),det måste ju var o en få bestämma. Nu vet ni ju vad som passerar filtret hur som helst ;) Visst,oljan kapslar in skiten till en viss gräns...men när börjar oljan vara "lite sliten" och inte klarar av det längre,eller gör det sämre...1500mil,2000mil,3000mil,4000mil? Beror till stor del hur bilen körts också hur pass mycket skit det blir,men men.. Ett extra oljebyte+filterbyte anser JAG vara väl investerade pengar,inget "hemmansköp" heller.. Undrar vad som skulle vara enklare eller bättre för bilen isf en extra oljeservice? "Ögonlock" kanske ;) ? Mvh Janne. |
|
| Precis, det skulle vara ögonlock då! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.