|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Alltså är det fel på någon insignal. Titta här: Länk /Mats J |
|
|
tack mats j för att du finns här så man får hjälp med bilen jag får gå igenom allt. får jag inte till det får jag väll lämna in bilen men det kan ju kosta vad som helst på en sådan här bil. |
|
|
Om du inte kan få igång den kan du väl donera den till forskningen (mig). Jag skulle kunna ha plats för en till :) /Mats J |
|
|
jag har själv köpt bilen billigt för att fixa den, jag har mecka rätt mycket förut, men jag har aldrig varit med om något liknade i elektronik väg. |
|
|
jag har fått testat en helt nu instrumentpanel, men det var ingen skilnad, fortfarande samma fel. Jag pratade men Larsson bil o. motorteknik i huddinge, han sa att dom vanligaste felen är spjäll motorerna, läckande insug, vakum slangar, luftmassemätare, rotor, lock, tändkablar, tändstift. |
|
|
Tändes inte EML lampan med den nya panelen heller? Sålänge inte den tänds två sekunder då man slår på tändningen lär du inte få bilen att fungera. Så lös detta först. Kolla elschema och mata EML lampan från EML boxens kontakt, då får du reda på om det är avbrott i den slingan. Sedan finns det några signaler från växellådan som skall vara ok för att man skall få full fart, EML boxen sänker nämligen gasutslaget vid växling, tills trycket i lamellpaketen är högt nog för att orka låsa utan att slira. Så är det avbrott på signaler från växellådboxen kommer det inte bli fullgas. Folk som satt manuell låda på en 750 motor brukar få problem med detta... /Mats J |
|
|
Spjällmotorerna: Länk Manuell 750: Länk 750 länksamling: Länk Mvh |
|
|
Är det någon som vet hur man kollar om signalen från växellådan är okej, det går kannske att mäta sig fram till det. Jag har inte något elchema till bilen, vet någon om det finns på nätet eller finns det i TIS eller ETK? |
|
|
Igår renoverade jag spjällhusen och spjällmotorerna, dom funkar perfekt nu. jag kollade igenom tändningen också, så nu går den jämnare och lite rappare på gasen. EML lampan som inte lysen dom där 2 sekunderna när man startar bilen, är det någon som vet vilken spänning det ska vara, skulle vilja prova att koppla på en kabel där och testa ifall den man ström sätter den i 2 sec när man sätter på tändningen och då kanska bilen funkar, var tror ni. |
|
|
Varvar den fortfarande bara ca 2000rpm? Vad gäller EML lampan så är det EML boxen som skickar ut en signal via lampan och där jordas den tror jag. Går det inte ut någon ström från boxen på denna pinne så skall boxen välja felsäkert läge. Du kan istället för att spänningsmata (vilket jag är rädd kan bränna något) ta reda på mellan vilka stift lampan är kopplad på boxen och koppla en lampa direkt på kontaktdonet på boxen. Då får du rätt funktion även om kablaget i bilen är glapp. /Mats J |
|
|
Jag kollade lite på elschemat, lampan är kopplad till stift 15 i kontakten x6004 på EML boxen men den matas från säkring F20 i främre säkringsboxen (den vänster bak i motorrummet) SÅ KOLLA ATT DEN SÄKRINGEN ÄR HEL!!! skall vara 7,5 A säkring. OBS! jag kollar på ett schema för bilar tillverkade 3-92 så om din bil är tillverkad annan månad kan det ju skilja. Hittar du inte bland allt detta kan du ju mata stift 15 via en glödlampa matad från batteriplus, för den säkringen jag nämner är alltid spänningssatt. Boxen tänder och släcker sedan lampan genom att jorda inne i boxen. (allt enligt: e32_electrical_manual.pdf ) /Mats J |
|
|
Här hittade jag en rejäl länk samling till våra tuffa bila Länk tack för hjälpen |
|
|
nu har jag kollat igenom tändsystemet och bytt fördelarlocken, nu går den rent på alla 12. nu kan man varva 3000rpm, har även renoverat spjäll motorerna, det var inte så mycket att renovera, dom såg ut som nya när jag öppnade dom. jag hittade denna pdf, den kan vara mycket användbar i mitt fortsatta letande. Länk och den här Länk |
|
|
Är det någon i stockholms området som har en spjäll motor att låna ut så att jag kan utesluta detta på min bil. |
|
|
jag har typ samma problem men har testat en ny box och lite annat . men min eml lampa lyser hela tiden även när man drar ur nyckeln vad kan de bero på? =/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.