|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
jag har köpt en 750 på vinst och förlustmen den varvar inte mer än 2000 rpm. lite historik, bilen blev stulen för en tid sedan och dom körde rätt hårt med bilen, efter det har bilen betett sig lite konstigt åt och nu till slut så varvar den inte mer än 2000 rpm och är helt orkes lös. en mekaniker mistänkte att det kunde vara soppa pumparna, för det finns väll 2 pumpar i denna modell. jag börjar mistänka att det kan vara relät till larmet som är trasigt och slår inte till pumpen och bilen går bara på ena pumpen. är det så att det sitter en för pump i tanken och en längre fram. bilen går bra på alla cylindrar låter det som, ska kolla det i morgon lite mer nogrant, det är inga vibrationer eller svart rök från bilen, det luktar inge bensin från avgaserna larmet i bilen verkar vara ett car gard 850 med imobiliser | |
| Känn på grenrören för att ta reda på vilken sida som blir varm, sedan kan du prova och växla pumparna för att se om den går på andra sidan istället. Länk | |
|
Tänds EML lampan när du slår på tändningen? Jaså inte det. Då går bilen i failsafe mode och öppnar inte gasspjällen fullt. Kanske att felkoder från växellådan kan få motorn att gå i failsafe mode också. Om du har möjlighet att läsa av felkoderna på bilen så kan det spara mycket gissande och felsökning. När ena soppapumpen lagt av går den bara på ena cylinderbanken och då kan motorn fortfarande varva men är rätt trött. (en bensinpump för varje cylinderrad) Ett larm som bara slår av ena cylinderbanken är väl lite misslyckat, så det tror jag inte på. /Mats J |
|
|
i dag har jag mätt soppa trycket, det är okej på båda sidorna. en mek kompis sa att det kan ibland vara så att kattarna har satt igen sig, men jag känner på avgasröret och det flåsar på bra där. jag har kollat så att den går på alla cylindrar, känt på grenrören och kopplat bort en spridare i taget så har man känt att den går ojämt. jag ska kolla felkoderna har även testat att den går på luftmassemätarna. gas spjällen öppnar bara några få millimeter. hur kollar man felkoderna från växellådan? |
|
|
Tänds EML lampan då du slår på tändningen??? Gör den inte det sitter felet i instrumentpanelen :) Felkoder kollas med program i PC:n och en kabel till bilen. /Mats J |
|
|
igår kopplade vi in en auto diagnose och kollade upp felen, det enda den varnar för är EML, och precis som du skrev så tänds inte EML lampan, ibland när jag startar bilen så händer det inget på instrument panelen, dvs, att varvräknaren, hastigmätaren, temp och tank rörsig inte. har någon ide vart man ska börja felsöka? TACK |
|
| hej Mats, jag har en bärbar pc, men vilket program och hur får jag tag i en kabel som passar bilen? | |
|
jag hittade denna länk, ska kolla det i kväll Länk |
|
|
Du hittade rätt hemsida. /Mats J |
|
|
Jag råkade stöta på ett tips som kan kännas som svartkonst, men kan funka! Fattas bara att det enbart funkar vid fullmåne! Länk Jag kopierar in texten också: 1. All doors, hood and trunk must be closed (not locked). Open the drivers door WIDE 2. Now close the drivers door and lock the car. 3. Unlock the car again and again open the drivers door WIDE. 4. Sit down on driver's seat and close the drivers door (NOT locking) 5. Push the brake pedal and keep it pushed down. 6. Now insert the ignition key into the ignition lockand set it on position 1. 7. Remove your foot from brake pedal (release) and remove the key from the ignition key. Then you engine should (temporarily) run without EML message, = no limpmode This procedure is said to reset the ECU/EML on a 750 engine. //Mats J |
|
|
det verkar inte vara instrument panelen, jag ska prova och byta ut komdensatorerna i EML boxen nästa vecka. är det någon som har fler tips för att lösa problemet. Finns det någon i stockholm som kan tänka sig att låna ut sin carsoft med kabel några dagar? |
|
| det där med att öppna och stänga dörrar och låsa, det funkar inte på min bil. | |
| är det ingen som har några fler idér | |
|
Kärvande spjällmotorer? Testa även att lossa batterikabelskon några minuter och se vad som händer då boxarna nollas. Jag tror att EML boxen klagar om gasspjällen går olika trögt, men det borde nollas om man lossar batteriet. Gaspedalspotentiometern kanske? Dåligt batteri kan vara orsaken. Läs även denna tråden: Länk /Mats J |
|
|
jag var hos en BMW verkstad och testade bilen i en BMW dator och det enda den säger är EML Systemfel, och inget mer. Dom meckar som jag har talat med säger att ifal det är något fel på någon komponent så brukar EML lampan lysa konstant. Det här blir bara krångligare och krångligare. Han raderade alla fel och det var ingen skilnad. Batteriet är helt nytt. Det verkar som att bilen inte går på 2 cylindrar, ska kolla på rotor, lock och stift se om det blir bättre. Gasspjällmotorerna kan man väll renovera. Gaspedalpentiometern bord väll datorn ha raporterat samma med spjällmotorerna. |
|
|
kan någon hjälpa mig med skilja boxarna åt i min bil 2 st står det motronic på, dom vet jag vad dom är till för men dom andra 2 en stor och en liten, den stora sitter mellan motronic boxarna, är det den som är eml boxen. Hittade även detta på forumet: I min bil, som har elektroniskt gasspjäll, så kom jag fram till att det var uttorkade elektrolytkondesatorer i EML-boxen. Den vägrade helt enkelt boota titt som tätt (sitter en Intel i ;)), med följd att DIS:en visade EML-systemfel. Det var speciellt stora problem vid kyla. Jag undrar hur många som har detta fel utan att någon begriper sig på det. 15 år i bilmiljö är övertid för elyter. Under 100.- på Elfa och bilen går bättre än på länge. 4 månader nu utan ett fel, så jag är 100% att det var felet. |
|
|
Enligt Bentley: Nummer 1 närmast fronten, nr. 4 mot kupén. 1. ABS/ASC Control 2. ECM 2 3. EML Control 4. ECM 1 mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Det hade ju varit riktigt bra om du kunde fått låna en EML box av någon och prova. Det byttes system i bilarna cirka 1990 så äldre boxar funkar knappast. 1991 eller nyare tror jag det behöver vara. Men om inte motorn går på alla cylindrar får du fixa det först, det kan faktiskt vara orsaken till problemet, för det sitter givare på två tändkablar och om det inte går gnista genom just den kabeln så kan det bli fel 8men jag har inte så bra koll på vad som kan hända) Men renoverade spjällmotorer kan vara ett bra tips, eller åtminstone smörja upp dom så spjällen går lätt. /Mats J |
|
|
Jag ska låna en EML box utav en bekant som har en BMW 850 - 91, hoppas att det är samma nummer på dom. På lördag ska vi prova den. |
|
|
Den bör ha automat för att det skall vara samma box. Kolla på www.realoem.com för att se om det är samma box. /Mats J |
|
|
idag fick jag låna en EML box från en verkstad, jag testade den. det var en eml box från en 750. :-( Det var ingen skilnad, bilen går inte bättre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.