AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.737

Xenon i auto-läge

BMw 120d -05
Hur kommer jag åt setup för att kunna ändra xenon-ljusen så att de släcks vid dags-ljus när ljusomkopplaren står i Auto-läge?
mvh Anders
Din -05:a har inte varselljus i "coronaringarna"(kom vid face-liften -07), därför skulle Audo-läget i ditt fall betyda inget ljus alls på dagtid, inte så bra kanske. Rätta mig om jag har fel:)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Din ljusomkopplare bör fungera som de äldre bilarna med xenon. Dvs helt släckt under dagen och xenonljus vid mörker.

//Lövet
Hej !
Nja , jag vill att xenon bara ska lysa när det börjar bli mörkt men nu lyser
xenon både dag o natt även i autoläget, så vet ni var sitter ljus-sensorn sitter?
mvh Anders
Har bestämt för mig att man kan bläddra sig fram till och välja inställning med reglagen på vänster rattspak.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Jag förstår inte frågan riktigt...Går det att få så att xenon ljusen släcks automatiskt när det är dagsljus för att sen tändas när det är mörkt ute? Vad är det som lyser istället? Ringarna runt ljusena bör ju lysa men är detta inte endast parkeringsljus? Måste man inte ha minst varsel ljus på dagen i Sverige?

/K
CompactK; Som jag skrev ovan så har 1-serien från facelift -07, Auto-ljus där endast ringarna lyser dagtid och xenon-lampan tänds automatiskt när det blir mörkt ute. Ringarna fungerar här som varselljus. På äldre 1-serie bilar fungerar ringarna endast som parkeringsljus.
Det verkar vara lite klurigare än så; på min 118 -08 finns INTE autoläge (läget ett kvarts varv åt vänster är det du menar va, MakkeH?).
På min facelift 130 finns det däremot. Har sålt min 118d så jag kommer inte ihåg hur det funkade på den men på 130:an kan man som sagt justera inställningen med vänsterspaken.
Helgeson: Det låter konstigt. I en 118d -08 jag provkörde fanns Auto-läget (åt vänster som du skriver), denna bilen hade inte Xenon så här lyste halvljuset oavsett hur ljusreglaget stod. (förstås inte i p-ljus läget)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
På äldre bilar utan corona ringar fungerar det så att när ljusomkopplaren står i autoläge så är allt släckt när det är ljust ute. När det sedan blir mörkt så slås xenonljusen på. Så fungerar det på min E39 i alla fall. Men jag tycker att gränsen för när ljusen slås på är alldeles för låg (de tänds nästan direkt om det inte är sol ute) så därför sköter jag det själv.

På nyare bilar (facelift 1serie, facelift 5 serie, 3 serie, X5 sista generationerna) så lyser i autoläge coronaringarna så starkt att de räknas som godkänd belysning dagtid. När det sedan blir mörkt så slås xenonljuset på. (Så är de konfigurerade i Sverige i alla fall. Länder utan krav på halvljus dagtid kanske är annorlunda)

//Lövet
Min 118 hade (har...) xenon. Kanske det kan förklara något.

Håller med Lövet - de tänds alldeles för tidigt i autoläge och därför kör jag alltid på läge 0 dagtid.

När jag fick min 130 yrade säljaren om att autoläge var det enda som gällde, och att inget kunde konfigureras manuellt. jag vill minnas att det var helt släckt i läge 0 med den inställning som var då. Det krävdes en del fibblande för att få det att funka som jag ville. Lustigt att en sådan skitgrej kan bli så pass komplicerad.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Helgesson -> Du kanske inte hade regnsensor på din 118? För jag vill minnas att är den som har ljussenssorn.
Fredo - jag tror du har löst det! Det låter logiskt och jag hade inte regnsensor på den.

Då kanske man kan somna i natt ändå ;-)

Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Har heller ingen regnsensor på våran....
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Lustigt att det inte framgår tydligare att man behöver ha regnsensorn för att få auto-ljusen..
Bara att hålla med!
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Håller med för då kanske man hade beställt regnsesnor också....tycker inte detta är det enda som man får dålig info om utan överlag är det rätt dålig info både från säljare och brochyrer....

Rökarpaketet är en sådan grej tex, att man får en fin lucka i mittkonsolen...
Helt rätt. Fast rökarpaket kan vara hugget som stucket enligt mig. Visst är det snyggare och bra med ett extra uttag, men std-avläggningsfacket är å andra sidan mycket mer praktiskt för dagligt bruk. Hade rökarpaket i min 118d men inte nu. Saknar inte det alls.

OT-varning, jag vet. Sorry.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.