AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.320

vibrationer ratt 90 km/h samt vibrationer vid sväng motorväg

ar
114
arre_
520dA -12
har ett mycket jobbigt och konstigt problem. vill höra era synpunkter, har synliga vibrationer i 90 km/h, ratten skakar fram och tillbaka, försvinner över 90. Sedan har jag vibrationer på motorväg när jag svänger, vägen blir kurvig etc.

haft bilen inlämnad, bytt stötdämpare/nya bromsskivor/belägg. funderar på om det är bussningarna fram som nu behöver bytas. känns som att vibrationerna hänger ihop.

om ratten vibrerar fram och tillbaka i 90 och stötdämpare och bromsskivor e bytta, och verkstaden säger att alla länkar/bärarmar i framvagn är ok, är det då bussningar som är kvar att byta? vibrationerna försivnner när bilen går spikrakt framåt på nyasfalterad väg. bara när vägen svänger.

/arre
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
hej,,

finns hur mycket som helst att läsa om vibrationer i forumet

kollat däcken ?? balans ?? rundhet ?? snedslitna innerkant/ytterkant??

E 39:or verkar tyvärr vara extremt känliga för orunda däck, dåliga bussningar,länkarmar etc,,etc,,etc
ar
114
arre_
520dA -12
jo har nog läst alla sådana trådar här på forumet, undrar bara om nån känner igen exakt mitt scenario, men det blir väl till att byta bussningar nu.

däcken är helt ok, balanserade o fina, går utmärkt på en annan e39.

vibrationer är nog det mest jäkligaste man kan råka ut för eftersom det är svårt att hitta orsaken. blir väl till att sälja skiten om man inte hittar orsaken snart.

/arre
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
japp vibrationer är inte roligt och ruskigt svårlöst

jag fortsätter att föreslå nåt

provat med vinterdäcken ??

har du nån det går att byt-låna däck med ??

hjullager ??
Har hade liknande problem, vibrationer runt 45-50 mph. Hade inga vibrationer upp till 45 och inga efter 50, och de var värst de första milen på morgonen, dock inga problem på motorvägen. Provade två uppsättningar hjul och hjulinställning, men felet kvarstod. Bytte till slut upper control arms och vibrationerna försvann.
Lj
17
Ljungman
530i -88 e34
520i -88 e34
vibrationer som uppkommer kring 90 km/h, vilket oftast orsakas av sliten drivlina. Kardanaxelns stödlager eller hardyskivan brukar vara boven i dramat.

Står det om min bil ialla fall. Kanske samma med E39:or
ar
114
arre_
520dA -12
lämnade in bilen denna morgon till bil & teknik i åkersberga. lär kunna en del om bmw, vet inte om fler hört talas om denna firma.

han var tämligen säker på att han skulle hitta orsaken.
svar ges på tisdag då jag kommer tillbaka från min semester o då bilen skulle vara klar!

/arre
Navytor noga rengjorda vid skivbyte?

Casterstags bussningar kanske behöver bytas exempelvis till PowerFlex.
ar
114
arre_
520dA -12
jo bussningar ligger väldigt nära till, hade en tidigare bil innan som betedde sig liknande, bilen blev som ny efter byte. fanns inte ett uns vibrationer efter bussningsbyte

/arre
fa
24
fader rar
528i touring
det mest troliga är nog bakvagns bussningarna, ett väldigt vanligt fenomen med e398an. tyvärr är det dyrt att byta då du måste in på en verkstad , frågade min polare som har verkstad han kunde inte, då man måste ha spec-verktyg. BMW verkstad debiterar 5500kr för bytet.

ar
114
arre_
520dA -12
hmm mindre roligt, bil & teknik har inte gjort ett endaste dugg på bilen senaste veckan, tydligen för hög arbetsbelastning. kom dit igår och frågade om den, svaret blev att den inte ens är provkörd, har bara stått på gården i 1 vecka. ganska dåligt.

får se vad som händer nu under veckan, tur man har reservbil.

/arre
78
29
78dude
E32 BMW 735i
Hei,
-Har du ballansert dekkene dine? Om så, ta deg en tur innom noen som driver med felger og se om du ikke har kast i dem?
Jeg kjøpte et par brukte 17`BBS på min BMW og fikk disse ballansert, dette hjalp noe da jeg hadde vibrasjoner foran på bilen når jeg kjørte over 100kmt.
Skal nå inn og sjekke om jeg ikke har kast i felgene?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.