AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
38.412

ipod hjälp (bmw 545 -05)

Sida 3 av 3
x3mkungen
Kolla med bmw är mitt enda tips.
Jag har telefonförberedelse i min bil men det är i princip värdelöst vad jag fått erfara. Det jag fick var hajfeneantennen (vilken jag gott klarat mig utan) och ytterantennförberedelse. Alltså inte det som dension kräver för att få telefonen att fungerar komplett. Samtidigt förstår jag inte alls vitsen med bta 1500 om man måste ha org bmw bt adapter, då är man väl nöjd med den som finns och monterar väl inte något eftermarknadsskit som bara strular och med service som är obefintlig?
Som jag ser det vet inte dension vad de pratar om med bta 1500 eller så har jag grovt missuppfattat något (och det är jag den första att erkänna att jag kan ha gjort) eller så är det den mest onödiga pryl man kan skaffa sig.
Visa användare
82
x3mkungen
540 IA -94
525D -08 E61
Porsche 911 -86
tyvärr faller Dension i mina ögon för varje dag som går.
Jag har väntat i mer än 1 månad på att dem skall ringa till verkstaden och berätta hur dem skall göra.
Detta är någon kille utomlands som skall göra detta.

Detta på grund av att Verkstaden inte har en aning om vad dem skall programera. den koden Dension skrev innan är det ingen som fattar vad det är.

Tyvärr är det en lång resa för att få ihop detta.

Verkstaden frågar mig Var skall vi programera.
Jag frågar företaget som har installerat GW500 i bilen
Dem i sin tur frågar Dension Sweden
Dension Sweden frågar någon utomlands.

Så nu har jag bett att killen utomlands skall ringa till killen på verkstaden så får dem komma överens om vad som skall in och inte.

Tyvärr ser det inte ut att hända något.

Jo
12
Johan Lindén
525d Touring -08
Jag har en kontakt på Dension utomlands som jag har skickat några frågor till. Vi får se om jag får napp.
Angående vad som finns installerat i bilen.
Jag hittade följande på ett annat forum.
To access the Secret Menu:

1. Push down i-Drive knob for approx 8 sec
2. Turn right 3 clicks
3. Turn left 3 clicks
4. Turn right 1 click
5. Turn left 1 click
6. Turn right 1 click
7. Push down i-Drive knob

Visa användare
82
x3mkungen
540 IA -94
525D -08 E61
Porsche 911 -86
Wow funkar det ?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Har tyvärr inget att göra med x3mkungens "problem"
det e service-menyn...
Visa användare
82
x3mkungen
540 IA -94
525D -08 E61
Porsche 911 -86
Japp det funkar.

Man kan även ställa om bilen enligt egna önskemål.

Jag valde M5 send tog det 20 minuter så var det en ny motor i den samt headsup display. + alla andra mods som är orginalt i en M5:a

tyvärr kunde jag inte byta till andra navkapslar utan det fanns bara orginal alu fäljar att välja på.

Just kidding.

Men ja det fungerar. man får fram en massa saker som jag inte har en aning ommen det ser ut som en massa versions nummer på olika enheter
vilket datum bilen är tillverkad
T-MC vilka kanaler den har inne med T-MC
under telefon står det
Field strenght ---
Register state=0

CP1_B9243 vad det än kan vara

sedan en kul eller skum grej
under menyen Hidden SIDs
SID_HIDDEN_VERSION=
03-2008_I-500_20070927_0943;
SID_CC_MESSAGE_999=
03-2010_I-450_test.jg:20080131_1545

TEST ? WTF. jag vill inte ha något TEST i min bil.
kommer bilen exploderar mars 2030 ?
si
4
silversmoke
530xd Touring -06
Jag är i samma läge som dig Johan, har installerat min GW500 själv och har nu varit på BMW för programmering. De lyckades aktivera iPod men inte Bt-1500 får samma felkod "TEL/ULF byt enhet". Har du någon lösning på problemet?

Jag behövde inte någon CD-växlare för att aktivera GW500, det som gjordes var att först ha den i service läge vid själva uppgraderingen av mjukvaran i bilen. Efter detta så ställdes GW500 om i "aktivt" läge (blåa lampan lyser), då hittades de enheter som skall läggas till vilket gick bra med iPod. De lyckades även lägga till en enhet 640 som tyligen är telefon förberedelse, efter ytterligare försök så vill datorn konfigurera om det hela och då ta bort 640 och lägga till en enhet 644 vilket visade sig vara typ telefon headset vilket känndes rätt. Det var här den fick felet med byt enhet.

En sak till som de behövde göra var att byta kontakten i handskfacket där de kopplar in diagnosik instrumentet, det fanns tydligen olika modeller och ibland behöver de byta den sa service killen.

Min konfig:
CCC Professional 8"
Ingen CD-växlare eller förberedelse för detta.
Ingen original telefonförberedelse
GW500+Bt-1500
iPhone 3GS
Jo
12
Johan Lindén
525d Touring -08
Det har man nu lyckats fixa genom att få felkoder från Tyskland.
Jag bad BMW att installera deras egna IPOD interface och de fick upp samma felmeddelande och därmed förstod de att det var deras mjukvara som det var problem med. Under denna övning så var min GW500 helt bortkopplad och därför var det enkelt att påvisa att det var hos BMW felet låg.
Jag fick felmeddelandet direkt vid försök av IPOD interface installationen och inte senare som du verkade få. Fick även felmeddelandet utan att BTA1500 var ansluten.

Jag har precis fått en ny tid hos BMW, 26:e maj. Hoppas då att det ska fungera.
Har även luskat lite mer om hur man ska få BT HF att bli helt integrerad i bilen. Det krävs att bilen ska vara telefonförberedd vilket min bil inte är. Det ska tydligen inte vara några problem att få BTHF att fungera men den måste styras manuellt via I-Drive och inte knapparna på ratten :-(

Intressant angående enhet 640, ska fråga om de kan lägga till den oxå.
Om man inte gör mer trix sedan så kanske det fungerar med rattstyrningen trots allt. Uppkopplingen mot telefonen ska ju ske med BTA1500 dvs den håller reda på telefonerna som är anslutna.
Det kan vara så att den enhet som frågas efter är den enheten som finns med i en telefonförberedelse jag frågade sist men teknikern visste inte. Det låter som en telefon modul.

Jag återkommer när efter nästa runda hos BMW.
si
4
silversmoke
530xd Touring -06
Jag har loggat ett case mot Dension för att försöka få fram exakt vad det är BMW ska koda in samt hur de ska gå tillväga. Får se vad det ger.
si
4
silversmoke
530xd Touring -06
Johan,

Har du varit in med bilen på BMW? Gick allt som det skulle, i så fall finns det några tips innan jag tar en andra sväng med min?
Jo
12
Johan Lindén
525d Touring -08
De hade problem med bytet av styrväxeln dvs det tog längre tid än vad de hade räknat med så de han inte med att fixa installationen. De upptäckte att det fanns en ny mjukvara som man var tvungen att installera för att lägga till IPOD mjukvaran. Jag fick oxå en service på halsen som jag prioriterade framför mjukvaruuppdateringen.
Tyvärr så är nästa tid inte förrän 22 Juni men då....
Jag ska då även vara på plats och vänta till de är klara.
Återkommer...
si
4
silversmoke
530xd Touring -06
Jag har nu varit in med min på service och gjorde ytterligare försök med Bluetooth BTA-1500 modulen, detta utan framgång.
Jag hade fått tips från Dension supporten att prova uppgradera FW till en specialversion jag fick av dom 2.c.19 alternativt prova med en äldre 2.18. Inget fungerade. Fick samma fel "TEL/ULF byt enhelt" då vi försökte lägga till en Universal handsfree enhet som service datorn hittade.
Börjar kännas som att det inte kommer att gå att få till detta. Har även gjort ett inlägg på ett tyskt forum där en hade samma problem som jag, uppdaterar er om det kommer något nytt där.
Har nu uppdaterat min GW 500 med FW 2.22 vilken jag inte har testat hos BMW. Har även skrivit till Dension igen med detaljer kring mitt problem, dvs mjukvaruversion i bilen m.m. Får se vad det ger.
Jo
12
Johan Lindén
525d Touring -08
Jag har oxå varit hos BMW och misslyckades oxå med att få det att fungera.
Vet inte exakt vilket felmeddelande som jag fick men det gick inte att lägga in handsfree funktionen.
Jag har ett annat problem nu. När jag körde ifrån verkstan så fick jag inte kontakt med GW500 vilket jag kollade att jag fick på BMW verkstan. Jag har nu i bilmenyn CD1 till CD6 men dessa är utgråade. Har någon haft detta problem. Jag hade tidigare GW500 mjukvara 2.18 men nu har även jag lagt in 2.22 utan att det hjälpte.
Jag fick oxå en fet räkning från BMW som ej var OK från mig, de skulle göra det som plåster på såret för att jag har varit inne ett antal gånger får garantireparationer. :-(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.